2014-02-06, 23:50
Medlem
Är det ett brott att sno en kudde från en stena line? Ska bil i många timmar efter jag kliver av färjan och undrar om det är ett Britt eller om de räknar kuddarna och kommer debitera mig för det? Eller är det fritt fram.
Citera
2014-02-06, 23:55
Medlem
Men fråga städerskerna om du fåt köpa en kudde av dem, lär inte kosta många kronor. Onödigt att riskera då de senare lär se att det saknas en ur din hytt, om du nu har en sån.
Citera
2014-02-06, 23:56
Medlem
Fjalls avatar
Klart att det är ett brott, snacka med dom så får du ju klart köpa den.
Men troligtvis struntar man i det ifall den saknas kostar säkert mer att fakturera dig den än vad kudden är värd.
Citera
2014-02-06, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 95alwi95
Är det ett brott att sno en kudde från en stena line? Ska bil i många timmar efter jag kliver av färjan och undrar om det är ett Britt eller om de räknar kuddarna och kommer debitera mig för det? Eller är det fritt fram.

Din tok du får stora böte för det så får det int jöras.
Citera
2014-02-06, 23:57
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:

Vanligtvis så sover man flera stycken i samma hytt på färjor, antar att samma gäller för er? Dessutom brukar man kunna få med sig okända på små hyttför-/efterfester.

Det kan visserligen tillämpas att de som hyrt hytten är ansvariga för att hålla uppsikt över den, men jag tror inte de orkar jaga dig/er om ni säger att den försvann kvällen innan och att en av er fått sova med sin tröja som kudde. Ni kan också dra en saga om att du hamnade med en tjej i en annan hytt och beslutade att ta med egen kudde/täcke men att du sedan glömde kvar kudden så att den fortfarande bör vara i deras förvar.

Såatteee... Du kan åka på att betala för den för du har i och med bokningen lovat att lämna hytten i ungefär samma skick som du fick den, de märker nog att 1/4 eller 1/2 kuddar är borta från hytten men jag tror knappast att de orkar lägga så mycket energi på det så länge du/ni inte spytt ner hytten eller något annat extremt. I ett sådant fall skulle de troligen dra upp allt de kan.
Citera
2014-02-07, 00:00
Medlem
RuleBritannias avatar
Vad får dig att tro att det inte skulle vara olagligt att stjäla en kudde?

Som ovanstående säger så är nog risken för att du debiteras dock liten.
Citera
2014-02-07, 00:20
Medlem
Citat:
Klart som fan det är stöld att sno något ditt jävla cp? Får jag komma hem till dig och sno en kudde? Ditt jävla kioskmongo. Gå och dö.
Citera
2014-02-07, 00:27
Medlem
Ta bara med en sämre kudde och lägg dit istället. Ingen som kommer märka någon skillnad. Varför du vill sno en kudde är dock en helt annan femma. Kommer ihåg när jag var liten så brukade vi skruva loss kapsylöppnaren som sitter fastskruvad på väggen, man var väll ung och dum. Men då var det inget som hände vad jag minns i alla fall.
Citera
2014-02-07, 00:47
Medlem
Är det inte ditt så är det någon annans. Tar du olovligen någon annans sak så är det stöld. Kort svar, ja det är olagligt. Bara för att du löst biljett på en färja så får du inte ta med allt som ingår i hytten.
Citera
2014-02-07, 01:01
Medlem
fredricomartins avatar
Det är sjölagar som gäller i detta fall och då är kaptenen domare, jury och bödel.

Eftersom tillgrepp av detta slag kan hota moralen ombord så har kaptenen exempelvis rätt att ta till mycket grova förhörsmetoder för att förmå dig att ange ev medbrottslingar.
Citera
2014-02-07, 01:49
Medlem
Du ställer två frågor samtidigt, men buntar lite olyckligt ihop dem, kanske redan i ditt huvud, men definitivt i skrift.

Fråga ett är om det är olagligt.
Självfallet, stöld eller snatteri, vet inte vad en Stena Line kudde är värd.

Fråga två är om det kommer att bringa konsekvenser.
Här kan du ju enbart spekulera. Hur mycket är egentligen en Stena Line kudde värd? Kanske har den hamnat i en annan hytt; ponera att ett sällskap har fler hytter och umgås lite överallt. Kanske är de övertygade om att du har stulit den och väljer att debitera dig?

Risken att någonting händer bedömer jag vara minimal. I normalfall fyller man nog bara på med en kudde om en saknas. Betänk kostnaden, både i tid och pengar, för att debitera en person för en kudde. Då är det nog billigare att bara lägga dit en till, det lär finnas på lager.
Citera
2014-02-07, 09:15
Medlem
O-Lyckligs avatar
Äsch, det motsvarar att "snatta" en handduk från ett hotellrum! Stena Line har förmodat gjort en kostnadskalkyl för dessa händelser varpå de debiterar var och en av sina kunder för de få som utnyttjar hela reseupplevelsen.

Inte fan har SAS hört av sig till mig för att jag plockade med mig "deras" flytväst för en massa år sedan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in