2014-02-06, 23:45
Medlem
Simpel fråga, får jag ta bild på en logga (tex en stor namnskylt på en restaurang) ute på stan och sedan lägga upp denna bild på internet utan tillstånd?

Tack
Citera
2014-02-06, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tibhel
Simpel fråga, får jag ta bild på en logga (tex en stor namnskylt på en restaurang) ute på stan och sedan lägga upp denna bild på internet utan tillstånd?

Tack

Ala bilde du jör på stan får du visa up bara de inte är bra ansiktet på folket, restuarang ska skit i det totalta.
Citera
2014-02-06, 23:54
Medlem
miikoss avatar
Generellt Ja.
Citera
2014-02-07, 00:04
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urpas
Ala bilde du jör på stan får du visa up bara de inte är bra ansiktet på folket, restuarang ska skit i det totalta.
Man har inte upphovsrätt på sitt ansikte, så det är fullt tillåtet att även publicera sådana foton.
Citera
2014-02-07, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Man har inte upphovsrätt på sitt ansikte, så det är fullt tillåtet att även publicera sådana foton.

om du jör det ock någon käner personnen då får du straf böter
Citera
2014-02-07, 00:34
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urpas
om du jör det ock någon käner personnen då får du straf böter
Näj, dä e fult tilåtet at fota väm du vil.

Är det lättare att förstå kanske om jag lägger mig på din nivå rent språkmässigt?
Citera
2014-02-07, 02:21
Medlem
Det finns egentligen bara en begränsning för i vilka situationer du inte får fotografera en annan människa och det är i hemlighet, när personen befinner sig i bostad, badrum, omklädningsrum eller liknande. BrB (1962:700) 4:6 a

Ska du sedan publicera fotot är det en helt annan sak. Ett fotografi med en människa i fokus räknas som en personuppgift, enligt PuL (1998:204). Att publicera ett sådant på internet strider mot PuL 33 §, samtycke enligt 34 §. Alltså kan du fråga personen om denne lämnar samtycke.

I det här fallet pratar du ju om en plats, en restaurang på stan, varpå du kan framställa exemplar och publicera fritt, enligt Upphovsrättslagen (1960:729) 49 a §.
Senast redigerad av Olivander 2014-02-07 kl. 02:24.
Citera
2014-02-07, 11:15
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory

Det är förbjudet enligt PUL. Men visserligen så har de som haft små hemsidor, bedöms varit ringa brott, och det är inte straffbelagt.

Men driver man en kommersiell hemsida, så bör man nog maskera ansiktena. Om man inte har utgivningsbevis för databas.
Citera
2014-02-07, 11:17
Medlem
okej tack för svaren!
Citera
2014-02-07, 11:24
Medlem
Nu undrar TS om SKYLTAR med varumärken och logotyper, inte ansikten. Sist jag kollade var ansikten en del av integriteten, inte copyright.

Om du fotograferar en gata med en massa skyltar och logotyper är det helt ok att publicera bilden då syftet inte är att fokusera på ett enda företag, men om du fotar en enda skylt och endast den skylten kan det bli frågan om ett intrång. Vanligtvis brukar varumärkesinnehavarna/företagen inte bry sig så länge man skriver snälla saker, men om du publicerar bilden i syfte att svärta ner företaget eller skriver om ett ämne företaget inte vill associeras med kan det bli aktuellt med ett skadestånd.

Bara för att du fotograferar så blir det inte ett nytt verk som du har upphovsrätt till, precis som om jag gör en egen vektor av t.ex. McDonalds logga så är det inte mitt verk att förfoga över.
Citera
2014-02-07, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Nu undrar TS om SKYLTAR med varumärken och logotyper, inte ansikten. Sist jag kollade var ansikten en del av integriteten, inte copyright.

Om du fotograferar en gata med en massa skyltar och logotyper är det helt ok att publicera bilden då syftet inte är att fokusera på ett enda företag, men om du fotar en enda skylt och endast den skylten kan det bli frågan om ett intrång. Vanligtvis brukar varumärkesinnehavarna/företagen inte bry sig så länge man skriver snälla saker, men om du publicerar bilden i syfte att svärta ner företaget eller skriver om ett ämne företaget inte vill associeras med kan det bli aktuellt med ett skadestånd.

Bara för att du fotograferar så blir det inte ett nytt verk som du har upphovsrätt till, precis som om jag gör en egen vektor av t.ex. McDonalds logga så är det inte mitt verk att förfoga över.

Jo exakt skyltar. Ja det är inget negativt för företaget. Så du menar att jag får göra det utan problem?
Citera
2014-02-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tibhel
Jo exakt skyltar. Ja det är inget negativt för företaget. Så du menar att jag får göra det utan problem?
Rent strikt lagligt är det ett intrång, men företaget kan välja att ignorera det om du skriver snälla saker (T.ex. "Jag var på restaurang Wook idag *bild på skylten* så grymt gott! Buffén kostade bara 70 spänn! Mums!") då det är gratis marknadsföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in