Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-06, 19:46
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
om man har bolånet hos typ plus bolån, eller bättre bolån etc, är det på något vis negativt/högre risk än att ha det hos handelsbanken, givet att man fått en bättre ränta hos dessa mindre?
Citera
2014-02-06, 20:22
Medlem
Dille24s avatar
Edit: Tittade lite på Plus Bolån och Bättre Bolån och dessa är endast låneförmedlare som förmedlar lån till dig från de större bankerna. Dessa ska också tjäna pengar så jag kan inte se att det blir mycket billigare för dig än om du hade pratat med rätt bank direkt.

Men visst är du inte så smidig när du förhandlar med storbankerna så kanske dessa kan fixa lägre pris till dig. Gissningsvis får du exakt samma villkor som om du förhandlat bolånet direkt med ex. Handelsbanken. Så någon extra risk löper du inte.
Senast redigerad av Dille24 2014-02-06 kl. 20:29.
Citera
2014-02-09, 12:46
Medlem
Regina.Spektors avatar
Jag kan inte se några direkt risker med dessa jämfört med att låna från en storbank direkt. I grund och botten är dessa mindre kreditgivare låneförmedlare åt de större bankerna.

Nackdelarna är att du troligtvis inte kan få samma räntevillkor som om du har personlig kontakt med en bankman på en större bank - å andra sidan brukar sådana upplägg kräva att du blir "helkund" och de kanske rentav tvingar dig att pensionsspara en tusenlapp varje månad hos dem etc.

På så vis blir du friare om du går via dessa låneförmedlare, men det kostar också en slant. Plus bolån tar ju nästan 3000 kr i "uppläggningsavgift".

Vidare är det också viktigt att kolla upp t.ex. om bolåneskydd erbjuds och vad det kostar (om det är intressant).

I det långa loppet är det svårt att vilken väg som blir dyrast eller billigast. Min känsla är att det går hyfsat jämnt ut. Det kan också vara värt att höra med din arbetsgivare om de har en bankman de kan introducera dig till. Om din arbetsgivare är en god kund hos en bank finns det en chans att de gärna ger dig goda villkor om du blir bolånekund (och kanske också helkund) där. Det är värt att kolla upp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in