Citat:
Ursprungligen postat av
ormanoff
Man får skilja på arbetsgivarens möjlighet att uppställa ordningsregler utanför den fysiska arbetsplatsen - det kan arbetsgivaren i princip inte göra - och på arbetsgivarens rätt att ställa krav på arbetstagarna under arbetstid. Arbetsgivaren eller fastighetsägaren kan inte hindra någon från att röka utanför byggnaden. Däremot är det kanske dumt att provocera arbetsgivaren genom att trotsa ett förbud bara för att man kan, eftersom arbetsgivaren istället kan förbjuda arbetstagarna att röka i arbetskläder (om man nu har sådana) eller på betalda raster.
Detta!
Nu är det här juridikforumet, men det måste påpekas ännu en gång att faktumet att något inte är olagligt inte innebär att det är fritt fram att göra det utan konsekvenser. I det här fallet så ska TS sluta fundera på om det kan innebära några straffrättsliga påföljder (det kan det antagligen inte i teorin och kommer definitivt inte att göra i praktiken) och börja fundera på vad det kan innebära för hans (hennes?) anseende på arbetsplatsen.
Det bör även noteras att det generellt sett inte är olagligt att förbjuda saker som man egentligen inte har någon rätt att förbjuda. Jag kan t.ex. "förbjuda" alla som bor norr om Stockholm att ha på sig röda jackor på söndagar utan andra konsekvenser för mig än att jag framstår som en komplett idiot. (Det finns faktiskt undantag från detta i vissa specifika fall, men det är en annan diskussion.)