2014-02-06, 12:39
Medlem
Hej

Sitter och klurar på en sak som gjorde mig förbannad. Jobbar i ett ganska stort hus, och vi är ca 5 som brukar gå ut och röka. Vi går ca 4m bort för att ändå kunna stå under tak.

Nu har fastighetsbolaget vi hyr av satt upp en skylt med att det är en rökfri zon 10m från entren.
Jag undrar hur det går ihop med lagen?
Får en fastighetsägare sätt upp ett rökförbud på en allmän trottoar som det är utanför våran entre?

Vad kan jag som rökare använda för argument för att få stå kvar under mitt tak, när det snålblåser och regnar?

Har jag, fast chefen säger att jag inte borde stå där. Rätt att göra det, eller är det så att han kan hota med påföljder inom jobbet?

Tacksam för svar. Gärna med lagstöd
Citera
2014-02-06, 12:41
Medlem
Hm, tycker det låter som ett bra förslag, hatar att varje gång man ska in på jobbet så får man den äckliga doften rakt i ansiktet och i kläderna. Tror bara det är att följa, hade inte velat vissa dålig respekt för bossen och inte för mina andra medarbetare som förmodligen har klagat.
Citera
2014-02-06, 12:54
Medlem
PonPows avatar
Det är bara att fortsätta röka, dom kanske blir förbannade. Men dom kan knappast vidta några rättsliga åtgärder för att hindra er.

OT:
Kom att tänka på sjukhuset i Falköping nu, dom har flera skyltar runt entrén med rökning förbjudet. Samtidigt som det står en askkopp precis utanför
Citera
2014-02-06, 15:42
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PonPow

OT:
Kom att tänka på sjukhuset i Falköping nu, dom har flera skyltar runt entrén med rökning förbjudet. Samtidigt som det står en askkopp precis utanför

Du fattar väl att askkoppen fanns där långt innan rökförbudet va? Det är helt rätt att förbjuda rökning utanför entréer. Finns inget vidrigare än att vara tvungen att gå igenom ett rökmoln för att komma in, och i synnerhet på ett sjukhus!

TS:
Det är upp till husägaren/förvaltaren att bestämma om det får rökas eller ej. Gör som du blir tillsagd, så blir det inga problem. Jag fattar inte att ni rökare tror att ni kan göra precis som ni vill? Visa lite respekt om ni ska syssla med denna äckliga och farliga ovana. Andra ska inte behöva utsättas för eran skit.
Citera
2014-02-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det är upp till husägaren/förvaltaren att bestämma om det får rökas eller ej. Gör som du blir tillsagd, så blir det inga problem. Jag fattar inte att ni rökare tror att ni kan göra precis som ni vill? Visa lite respekt om ni ska syssla med denna äckliga och farliga ovana. Andra ska inte behöva utsättas för eran skit.

Det är det som va min fråga om det verkligen är upp till honom, vi står idag 4m från entren och det är omöjligt att rök kommer in.

Jag bad inte antirök propaganda. Jag har heller inte sagt att jag INTE kommer följa deras rekommendation.

Jag vill bara veta om de har rätt att göra så. Det är frågan!
Citera
2014-02-06, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patgin
Det är det som va min fråga om det verkligen är upp till honom, vi står idag 4m från entren och det är omöjligt att rök kommer in.

Jag bad inte antirök propaganda. Jag har heller inte sagt att jag INTE kommer följa deras rekommendation.

Jag vill bara veta om de har rätt att göra så. Det är frågan!

Det är inte alls omöjligt att rök kommer in. Röken färdas otroligt mycket längre än vad ni rökare inbillar er. Dessutom har det säkerligen inkommit klagomål från andra som är tvungna av någon anledning att passera er för att komma dit dom ska, och därmed så ska detta självklart tas hänsyn till.

Det handlar här säkerligen inte om att röken _kommer in_, utan just om att människor som måste passera er blir utsatta för den.
Det är även så att röken stannar kvar där ni har stått ganska länge efter att ni är färdiga.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-02-06 kl. 16:06.
Citera
2014-02-06, 21:10
Medlem
greathamzas avatar
Fastighetsbolaget som äger huset du jobbar i har en skyldighet att ta hand om trottoaren utanför porten så att det ser relativt bra ut där och inte har en hög med fimpar o skit.
Om nu andra har klagat på fastighetsbolaget att det luktar rök i byggnaden så har dom inte mkt val annat än att flytta på er.
Men jag skulle nog tro att de kan se mellan fingrarna ibland t.ex. när det regnar
Senast redigerad av greathamza 2014-02-06 kl. 21:21.
Citera
2014-02-06, 21:13
Medlem
Gaspari-s avatar
Be chefen dra något gammalt över sig samt så är det förmodligen någon bitterfitta som klagat till honom.
Citera
2014-02-06, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greathamza
Men jag skulle nog tro att de kan se mellan fingrarna ibland t.ex. när det regnar

När det regnar så stannar röken där den röks så att säga, vilket gör problemet ännu större.

Citat:
Ursprungligen postat av Gaspari-
Be chefen dra något gammalt över sig samt så är det förmodligen någon bitterfitta som klagat till honom.

Jasså? Så det kan absolut inte ha att göra med att det finns t.ex astmatiker här i världen, eller varför inte lungcancerpatienter? Man måste vara en bitterfitta för att man tar hänsyn till sin omgivning? Det låter mer som att det är du som är en bitterfitta

Ha lite respekt för eran omgivning istället för att förpesta och göra livet surt för dom som har valt att inte ha med cigarettrökning att göra.
Citera
2014-02-08, 13:49
Medlem
NewDeers avatar
Tobak --> Juridik /mod
Citera
2014-02-08, 16:00
Medlem
wh0res avatar
För att arbetsplatsen skall ha rätt till någon form av rättslig påföljd mot er rökare för att ni bryter mot ett sådant påhittat rökförbud krävs ju för det första att trottoaren utanför faktiskt tillhör fastigheten och fastighetsägaren genom det faktiskt har rätt att bestämma någonting om trottoaren.
En random fastighetsägare har inte rätt att förbjuda dig att röka på en allmän trottoar som kommunen äger...

Det är inte ofta man tjänar på att bråka med chefen om en sådan skitsak, det kan ju ge klart mer påföljder som inte har med lagen att göra. (sagt av en icke-rökare då förstås)
Senast redigerad av wh0re 2014-02-08 kl. 16:03.
Citera
2014-02-08, 16:05
Medlem
ormanoffs avatar
Man får skilja på arbetsgivarens möjlighet att uppställa ordningsregler utanför den fysiska arbetsplatsen - det kan arbetsgivaren i princip inte göra - och på arbetsgivarens rätt att ställa krav på arbetstagarna under arbetstid. Arbetsgivaren eller fastighetsägaren kan inte hindra någon från att röka utanför byggnaden. Däremot är det kanske dumt att provocera arbetsgivaren genom att trotsa ett förbud bara för att man kan, eftersom arbetsgivaren istället kan förbjuda arbetstagarna att röka i arbetskläder (om man nu har sådana) eller på betalda raster.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in