2014-02-05, 19:34
Medlem
Tajjbes avatar
Jag undrar om jag på något sätt kan få tillbaka pengarna som jag satt in på mitt kontantkort eller möjligtvis köpa saker för dom..

Kör med "halebop hallå" där jag sätter in 200/300kr som gör att jag får gratis sms/surf samt billiga samtal i en månad.
Saken är att nästan alla pengar jag tankat för är kvar i slutet av månaden och efter det bränns pengarna upp väldigt fort eftersom alla tjänster börjar att kosta väldigt mycket.

Tack!
Citera
2014-02-05, 20:56
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajjbe
Jag undrar om jag på något sätt kan få tillbaka pengarna som jag satt in på mitt kontantkort eller möjligtvis köpa saker för dom..

Kör med "halebop hallå" där jag sätter in 200/300kr som gör att jag får gratis sms/surf samt billiga samtal i en månad.
Saken är att nästan alla pengar jag tankat för är kvar i slutet av månaden och efter det bränns pengarna upp väldigt fort eftersom alla tjänster börjar att kosta väldigt mycket.

Det ser ut som du missuppfattat en del.

1. Du sätter aldrig in några pengar på ett konto. Lika lite som man sätter in pengar på ett konto när man t.ex. betalar en elräkning. Du kan alltså inte "få tillbaka" operatörens pengar.

2. Du får inget gratis alls, eftersom du ju betalar. Att betala är ju raka motsatsen mot att få nåt gratis.

3. Du betalar alltså en avgift som då naturligtvis tillfaller operatören. Det är inte dina pengar längre. Du får använda tjänster för motsvarande summa, hos operatören.

Operatörerna har sett till att man inte ska kunna använda deras pengar till nåt annat.
Citera
2014-02-05, 21:35
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Det ser ut som du missuppfattat en del.

1. Du sätter aldrig in några pengar på ett konto. Lika lite som man sätter in pengar på ett konto när man t.ex. betalar en elräkning. Du kan alltså inte "få tillbaka" operatörens pengar.

2. Du får inget gratis alls, eftersom du ju betalar. Att betala är ju raka motsatsen mot att få nåt gratis.

3. Du betalar alltså en avgift som då naturligtvis tillfaller operatören. Det är inte dina pengar längre. Du får använda tjänster för motsvarande summa, hos operatören.

Operatörerna har sett till att man inte ska kunna använda deras pengar till nåt annat.

Hos Halebop kan man inte ta tillbaks pengar man lagt in på sitt kontantkort, men det kan man hos Telia.
Citera
2014-02-05, 23:00
Medlem
Tajjbes avatar
Men om jag tex ringer in och röstar på något som går på tv "avgift 10kr". Vart dras dom pengarna ifrån i så fall?
Citera
2014-02-05, 23:01
Medlem
Loxuss avatar
Du borde kunna kolla om du har nåt sorts saldo kvar? o_O
Citera
2014-02-06, 07:14
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajjbe
Men om jag tex ringer in och röstar på något som går på tv "avgift 10kr". Vart dras dom pengarna ifrån i så fall?

Betalsamtal och smsköp går inte med Halebops kontantkort, då måste man skaffa WyWallet. Annars kunde TS starta ett mosms och få ett litet belopp tillbaks, men det går inte.
Citera
2014-02-06, 07:15
Medlem
Kasperskys avatar
Läste på Halebops hemsida för ett tag sedan att man fick ta ut pengar mot en avgift om dem hade ändrat villkoren, och man själv var missnöjd. Då fick man ta ut pengar mot en stor avgift som det inte är värt.
Citera
2014-02-06, 12:32
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Hos Halebop kan man inte ta tillbaks pengar man lagt in på sitt kontantkort, men det kan man hos Telia.

Ja, men Telia drar ett inte oväsentligt belopp från saldot, tror det är 125-150 kr. Det har att göra med att Telia för ett antal år sen fick en dom mot sig. De hade inte varit tillräckligt tydliga i sin marknadsföring att det är en avgift man betalar och inte en bankinsättning på "Refill bank".

Jag för min personliga del har lite svårt att förstå hur man kan tro att ett kontantkort skulle fungera som ett bankkonto, där man sätter in och tar ut pengar.

Man betalar ju en typ av abonnemangsavgift, men i förväg.
Citera
2014-02-06, 13:45
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie
Ja, men Telia drar ett inte oväsentligt belopp från saldot, tror det är 125-150 kr. Det har att göra med att Telia för ett antal år sen fick en dom mot sig. De hade inte varit tillräckligt tydliga i sin marknadsföring att det är en avgift man betalar och inte en bankinsättning på "Refill bank".

Jag för min personliga del har lite svårt att förstå hur man kan tro att ett kontantkort skulle fungera som ett bankkonto, där man sätter in och tar ut pengar.

Ja, jag förstår inte heller hur man kan tänka så.
Citera
2014-02-06, 18:58
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie

På de flesta andra språk heter ju kontantkort nånting i stil med "förbetalt kort"; PrePaid, Prepagato, Priekšapmaksas, Vooruitbetaald, Prépayé, . Det är ju egentligen en mer rättvisande beteckning. Man betalar ju avgifter, men i förskott, till skillnad mot i efterhand som på abonnemang. I vilket fall som helst, så är det ju just avgifter, och inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in