2014-02-06, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Då har du tagit någon på hörsägnen och misstanke, inte "på bar gärning". Paragrafen är som sagt till för att ge brottsoffret chansen att stoppa tjyven som tar saker. Därav behöver den som griper ha sett brottet ifråga.

Som många andra redan skrivit så har du fel. Jag jobbar som Polis och åker varje vecka på snatterier där personalen är vittne men det är väktaren som gripit efter att denne fått information av personalen. Väldigt vanligt. Det kan ju vara så att gm är stor som ett hus och personalen som bevittnat brottet är en äldre tant. Självklart griper hon inte själv utan ringer väktaren som griper gm utan att ha sett ett skvatt.

Lägg ner dina osanningar så folk här inte får en felaktig bild av vad som är rätt och fel
Citera
2014-02-06, 09:10
Medlem
Ta ett annat exempel.

Det sker en grov misshandel i centrum. Jag kommer gående ett kvarter bort och har inte sett eller hört något. Plötsligt kommer två personer springande mot mig. Den som springer bakom den andre skriker "stoppa honom, stoppa honom"....gm springer rakt mot mig. Tror du på allvar att jag inte får hindra/stoppa honom då och hålla fast honom trots att jag inte sett eller hört något?
Citera
2014-02-06, 17:52
Medlem
Citat:
"på bar gärning eller flyende fot"

Dvs, BK måste se personen begå brottet för att det ska bli "på bar gärning". Du kan som sagt inte gripa på hörsägnen då det blir en misstanke och inte "på bar gärning".

Nu har det redan kommenterats, men jag är väl medveten om att bar gärning är ett rekvisit. Min poäng var att det inte behöver vara den som genomför gripandet som behöver påträffa någon på bar gärning, utan gripandet kan mycket väl göras av en väktare om t.ex. butikspersonal har tagit någon på bar gärning med att begå en stöld och meddelar väktaren detta.

Lagtexten säger ju nämligen att sålänge någon påträffats på bar gärning får han gripas av envar. Rätten att ingripa i en sån situation är alltså inte inskränkt till att gälla den som ser brottet ske.
Citera
2014-02-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Ta ett annat exempel.

Det sker en grov misshandel i centrum. Jag kommer gående ett kvarter bort och har inte sett eller hört något. Plötsligt kommer två personer springande mot mig. Den som springer bakom den andre skriker "stoppa honom, stoppa honom"....gm springer rakt mot mig. Tror du på allvar att jag inte får hindra/stoppa honom då och hålla fast honom trots att jag inte sett eller hört något?

Och så stoppar du fel person... Du är smart polis, du.

På bar gärning är alltid på bar gärning, dvs du ska ha sett brottet begås och att du ska ha följt GM ut samt inte tappat bort personen.

Det kan vara 4 personer med blå keps och röd tröja, vilken av dessa har begått brottet?
Citera
2014-02-06, 19:51
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
På bar gärning är alltid på bar gärning, dvs du ska ha sett brottet begås och att du ska ha följt GM ut samt inte tappat bort personen.

Om nu din tolkning är den korrekta. Hur förklarar du den lagparagraf Mihailovic hänvisade till i sitt inlägg?
Citera
2014-02-06, 20:15
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:

Det kan vara 4 personer med blå keps och röd tröja, vilken av dessa har begått brottet?

Orkar inte kopiera lagtexter på telefonen men det kan du kolla upp själv.

Brb §24:2 - Rätten för envar att använda våld för att gripa .

Brb §24:5 - Rätten för andra att begå brottsliga handlingar under ansvarsfrihet för att hjälpa någon som har rätten.
Citera
2014-02-06, 20:34
Medlem
Citat:

Lägg av nu, sluta sprid osanning. Juridikforumet är inte till för personligt tyckande, utan fakta. Det är FAKTA att lagen ger annan rätt att hjälpa den som bevittnat ett brott att genomföra det fysiska gripandet. Vad du tycker eller tänker är i detta fallet helt orelevant.
Citera
2014-02-07, 22:05
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:

Bumpar tråden lite, eftersom Platonius "glömt" att svara på vad som menas med 24 kap 5 § BrB och hur denna står mot ovanstående påstående. Eller var ovanstående bara hitte-på-juridik?
Citera
2014-02-07, 22:12
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Bumpar tråden lite, eftersom Platonius "glömt" att svara på vad som menas med 24 kap 5 § BrB och hur denna står mot ovanstående påstående. Eller var ovanstående bara hitte-på-juridik?

Svaret finns just i Brb kap 24 §5.

Det som Platonius hävdar stämmer visserligen för den som har rätten att genomföra gripa enl RB kap 24 §7. Men för rätten att hjälpa någon annan så är det irrelevant.
Citera
2014-02-07, 22:35
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Svaret finns just i Brb kap 24 §5.

Det som Platonius hävdar stämmer visserligen för den som har rätten att genomföra gripa enl RB kap 24 §7. Men för rätten att hjälpa någon annan så är det irrelevant.

Det Platonius hävdar, trots att det flera gånger i tråden påvisats vara felaktigt, är att endast den som faktiskt bevittnar händelsen har rätt att envarsgripa någon. Se exempelvis inlägg #22.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in