Citat:
Ursprungligen postat av
Sektion216
Varför? Är du oskyldig så har de inga bevis, är du skyldig så lär de ju ha bevis eller hur? Hur stor är sannolikheten att väktare skulle gripa en person för snatteri, utan bevis, för att de sen ska visa sig att personen faktiskt snattat?
Sannolikheten är rätt stor. Framför allt när man kan roa sig gott genom att framkalla en sådan situation. Där du faktiskt tar en kaka och smusslar med den för att sedan dolt släppa den innanför kassalinjen. Jag vet många som brukar roa sig med den här typen av bus då butikskontrollanterna står som fån när de helt plötsligt inte har skäl att envarsgripa. Många av busarna har juridisk utbildning samt även OV och väktarutbildning själv. Det blir lite som att jävlas med SLs kontrollanter.
Den mest hysteriskt löjliga situationen jag har varit med om är att bli envarsgripen efter snabbkassorna på vissa butiker. Där man betalar själv och packar själv. Personalen som grep mig var den dagen trött då denne trodde att jag nätt packar stulna saker i en plastpåse (deras) och går iväg. Självklart visade jag inte kvittot förrän polisen kom och jag kunde ge personalen en läxa: olaga frihetsberövande.
(Eller som ormanoff alltid borförklara kontrollander: Putativt envarsgrip, som inte polisen riktigt gillade.)