För att besvara frågan måste man ju först definiera "White-trash". Räcker det med att man bor på landet, röker och går i trasiga jeans, eller måste man bo på en soptipp?
I min kompisgrupp röstar alla på SD och vi är en salig blandning från högutbildade, välbetalda till arbetarklass (skulle kanske för några kunna klassas som WT). Det som utgör en skillnad mellan vi mer högutbildade och våra "WT"-kompisar är att vi förstnämnda röstar på SD utifrån fakta, kunskap och rationellt tänkande, medan de snarare lockas av SD p.g.a. att de bär på ett irrationellt hat gentemot invandrare.
Vidare tror jag att vi högutbildade har ett större intresse av att inte diskutera politik i allmänhet, och inte visa sympati för SD i synnerhet, delvis med tanke på karriär b.la. Personligen varken döljer eller visar min politiska ståndpunkt, jag basunerar knappast ut det men om någon frågar mig så svarar jag ärligt.
Med tanke på föregående stycke tror jag det är oerhört svårt att avgöra hur stor andel WT som röstar på SD. Men eftersom undersökningar visat att SD eventuellt har ett starkare stöd hos lägre utbildade än högre utbildade, så finns det nog en betydande andel WT som stödjer partiet.
Enl. egen uppskattning:
Riksdagspartier med högst andel Trash-sympatisörer (inte WT eftersom vi måste räkna med våra kära röstberättigade negrer)
Citat:
1. Vänsterpartiet
2. Socialdemokraterna
3. Sverigedemokraterna
4. Centerpartiet
5. Miljöpartiet
6. Folkpartiet
7. Kristdemokraterna
8. Moderaterna
Notera att listan är baserad på egna erfarenheter och kanske är totalt felaktig
Edit: Miljöpartiet består ju av en drös mycket skumma människor, men de kan inte gärna räknas som WT. Benämningar som
hipsters,
hippies och
lattemammor(personlig favorit) passar bättre på MP