Citat:
Ursprungligen postat av
LB542
Nä, det blir svårt eftersom skyddstillsyn bara kan utdömas för ett brott för vilket påföljden inte bedöms kunna stanna vid böter. (RB 28 kap. § 1). Samma sak gäller villkorlig dom (27 kap. 1 §).
Om vi istället tar ett brott med enbart fängelse i straffskalan (såsom grov misshandel), kan det bli till skyddstillsyn/villkorlig dom?
Slänger in ytterligare några funderingar.
För vissa brott sätts det enbart upp en maxgräns (typ misshandel av normalgraden, "fängelse i högst två år"). Jag utgår från att misshandel av normalgraden kan hamna i böter som straff, trots att detta inte nämns. Stämmer det?
Låt oss utveckla till följande resonemang. Gällande olaga frihetsberövande står det "fängelse, lägst ett och högst tio år", inget nämns alltså om böter. Här antar jag att man ändå kan döma till böter men att det krävs en strafflindrande grund (se 29:3, 29:5 och 29:7 Brottsbalken, det sistnämnda handlar till exempel om personer under 21 år). Har jag rätt i att olaga frihetsberövande MÅSTE sluta i "fängelse" som straff, eftersom enbart fängelse nämns, om inget av undantagen i 29 kap är tillämpliga? (Jag vet ju dock att fängelsestraff kan verkställas på anstalt eller i frihet, så det behöver ni inte påpeka).