2014-02-04, 15:53
Medlem
Används inte speciellt ofta, men används den rätt i följande mening?: "Jag är rätt säker om att de som sett filmen höjt ögonbrynen över/för en enda scen, nämligen den där...".

Om inte, hur hade ni omstrukturerat den?
Citera
2014-02-04, 15:57
Medlem
olasvenssons avatar
"Jag är rätt säker om att de som sett filmen varit frågande över/för en enda scen, nämligen den där...".
Citera
2014-02-04, 16:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
"Jag är rätt säker om att de som sett filmen höjt ögonbrynen över/för en enda scen, nämligen den där..."

Rättning:
"Jag är rätt säker att de som sett filmen höjt ögonbrynen vid en enda scen, nämligen den där..."

"De som sett filmen höjde nog bara ögonbrynen vid en enda scen, nämligen den...."
Senast redigerad av PeterNoster 2014-02-04 kl. 16:27.
Citera
2014-02-04, 16:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Används inte speciellt ofta, men används den rätt i följande mening?: "Jag är rätt säker om att de som sett filmen höjt ögonbrynen över/för en enda scen, nämligen den där...".

Om inte, hur hade ni omstrukturerat den?

Jag är övertygad om att den som sett filmen höjt på ögonbrynen vid ett enda tillfälle, nämligen scenen där...".
Citera
2014-02-04, 19:21
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Rättning:
"Jag är rätt säker att de som sett filmen höjt ögonbrynen vid en enda scen, nämligen den där..." ...
Korrekt, men mera ännu hellre »... höjt på ögonbrynen inför en enda scen ...«.

Prepositionen »vid« framhåller tidpunkten, medan »inför« framhåller det uppseendeväckande innehållet.

Jämför:
Men det är inget man höjer på ögonbrynen inför, detta är ett tämligen ordinärt actionspel . — inte vid

Flera höjde nog på ögonbrynen vid läsningen av dagens SvD. — inte inför
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in