Citat:
Ursprungligen postat av
INTP
En sanning med modifikation. Förlusterna ökar med högre ström, så ett 80Ah batteri kommer aldrig i närheten av att ge 80A en hel timma - 30-45 minuter är en rimligare gisning.
Batterikapaciteten (80Ah i det exemplet) mäts om jag minns rätt vid den urladdning som ger 10 timmar brukstid, alltså 8A för 80Ah. Tar man ut mer ström än så får man vara beredd på tydligt minskad kapacitet, så det är bra att välja batteristorlek/antal med mycket goda marginaler - två likadana batterier räcker mer än dubbelt så länge som ett batteri med samma förbrukare.
Nu när du säger det så har jag nog läst det med. Är det så pass stor försämring som nära en halvering av energiuttaget vid denna höga belastning? Nu tog jag ju i ordentligt bara som exempel (som blev fel...) och så mycket ström ska man väl inte behöva ta ut om man inte driver någon större elmotor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Elverk är ett annat alternativ, priset är därefter men ett modernt elverk med inverter kan sänka motorvarvet när belastningen är låg så både ljud och bränsleförbrukning sjunker, en del är utrustade med uttag för laddning av 12V batterier.
Bubblare, skovelhjul med generator om du står nära strömmande vatten.
Vindgeneratorer är rätt dyra men finns gott om DIY byggen som kan funka om du står nånstans där det blåser.
20% är den siffra jag sett för blybatterier av starttyp, fritidsbatterier är mindre känsliga men utan konkreta uppgifter skulle jag inte vilja gå under 15%.
Jag vill ju påminna om tråden
(FB) Elverk 12 timmar i sträck, går det? där ett supergeni gjorde en oerhört snygg mätning av elverks förbrukning
Efter en tid med elverk inpå knuten vill man kanske köra en strumpsticka genom trumhinnan eller gasa ihjäl sig vilket nog går bra m h a elverket men om man redan innan bestämmer sig för att inte ta livet av sig så kan man slippa oljudet och skaffa en bränslecell:
http://www.fritidstillbehor.se/eldetaljer/elverk/branslecell/branslecell-efoy-140.php
Himla smidig manick men saaaatan så dyr. Ynkliga 72 W och 42 000 kr

Hyfsat bränslesnål dock. Jag mätte upp c:a 1,2 l bensin/ kWh el på mitt lilla puttrande elverk och denna guldklimp anges dra 0,9 l metanol/kWh. Metanol har bara halva värmevärdet per liter jämfört med bensin så man kan väl säga att bränslecellen är (1,2/0,9)*2≈2,7 gånger effektivare än bensinelverket. Den nasarna vill sälja sin egen djävla metanol som säkert är dyr (och de lär ju ha garantiförbehåll om de kan upptäcka att man använt annan soppa) annars kan man köpa på fat för drygt 10 kr/l.
Det blir nog aldrig ekonomiskt jämfört med ett vanligt knattrande elverk men har man gott om deg och gillar tystnad så är det ingen dum manick.