2014-02-03, 23:30
Medlem
MajkyMans avatar
Hallå
Tänkte höra ca hur länge ett bilbatteri räcker till en dator,tv och någon lampa till en husvagn? Samt hur laddar jag lämpligast ett sådant batteri?
Citera
2014-02-03, 23:59
Medlem
sommarlovs avatar
Du ska inte ha ett batteri som används för att starta bilar med.
Du ska ha ett fritidsbatteri.

Det räcker tills det är slut...
Man kan koppla in flera om du har långt mellan laddningstillfällerna.
De flesta vagnar har inbyggd laddare, du ansluter nätström så laddas det.
Citera
2014-02-04, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajkyMan
Hallå
Tänkte höra ca hur länge ett bilbatteri räcker till en dator,tv och någon lampa till en husvagn? Samt hur laddar jag lämpligast ett sådant batteri?

Förstår du inte att det du frågar om är helt omöjligt att svara på, utan o veta vad har du för batteri, tv, dator, vilket typ av lampor.
Ja ladda batteriet kan du göra tex medans du kör eller om du står still på någon camping kan du ta en elstolpe eller koppla en laddare direkt till batteriet.
Citera
2014-02-04, 00:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Ja ladda batteriet kan du göra tex medans du kör...
Japp en vindsnurra på taket löser de

Lite solceller på taket, en vindsnurra och en batteribank så täcker man upp ens småbehov rätt bra utan att behöva separat laddning.
Citera
2014-02-04, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Japp en vindsnurra på taket löser de

Lite solceller på taket, en vindsnurra och en batteribank så täcker man upp ens småbehov rätt bra utan att behöva separat laddning.
eller så laddar man via släpvagnskontakten vilket är lite behändigare än att köra rundt med vindssnurra.
2 timmar på tomgång drar ca 1,5 liter diesel så det är det ju lätt värt. Solceller är dyrt så rent ekonomiskt är tomgången bättre. Dock ej om du tillfrågar en trädkramare då de ej uppskattar dieselrök lika mycket som du och jag.
Citera
2014-02-04, 08:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoS80V8
eller så laddar man via släpvagnskontakten vilket är lite behändigare än att köra rundt med vindssnurra.
Så du missade att det va ironi?

Citat:
2 timmar på tomgång drar ca 1,5 liter diesel så det är det ju lätt värt. Solceller är dyrt så rent ekonomiskt är tomgången bättre. Dock ej om du tillfrågar en trädkramare då de ej uppskattar dieselrök lika mycket som du och jag.
Det förutsätter att generatorn snurrar tillräckligt snabbt på tomgång för att generatorn ska ladda men så är inte alltid fallet, en del motorer behöver lite extra varv för att generatorn ska ladda ordentligt.
Citera
2014-02-04, 10:16
Medlem
MajkyMans avatar
Tacksam för svaren men jag slutar aldrig förvånas över människors indirekta bitterhet underliggande nästan alla inlägg. Mår folk så dåligt? Aja.

Två fritidsbatteri bör ju underhålla par dygn med låg energi förbrukning.

Alternativt att ladda batteriet med släpvagnskontakten var ju en strålande idé.
Är ny kring detta men man måste ju börja i något hörn.

Tack igen!
Citera
2014-02-04, 10:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Ett hyfsat fritidsbatteri ligger på c:a 80 Ah (amperetimmar), du kan alltså ta ut strömmen 80 A i en timma innan det är slut (om det var fulladdat innan), 1 A i 80 timmar eller vad fan som helst vars produkt (ström gånger tid) blir 80 Ah. Har du två parallellkopplade så har du 160 Ah tillgängligt. Sedan ska man väl inte dra ur dem ända ner i botten men jag vet inte var gränsen går.

Då gäller det att du vet hur många A dina apparater drar, vet du det så är det lätt att räkna. Om du istället för ström bara vet effekten (som mäts i W=watt) så får man räkna om det.

Effekt är ström gånger spänning. Spänningen är 12 V --> batterierna kan tillsammans ge 160 Ah*12 V=1920 Wh eller knappt 2 kWh. Har du en TV som kanske drar 50 W räcker strömmen c:a 1920/50=38 h.

Det är bara att räkna ihop vad du har för förbrukning.
Citera
2014-02-04, 10:53
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ett hyfsat fritidsbatteri ligger på c:a 80 Ah (amperetimmar), du kan alltså ta ut strömmen 80 A i en timma innan det är slut (om det var fulladdat innan), 1 A i 80 timmar eller vad fan som helst vars produkt (ström gånger tid) blir 80 Ah.
En sanning med modifikation. Förlusterna ökar med högre ström, så ett 80Ah batteri kommer aldrig i närheten av att ge 80A en hel timma - 30-45 minuter är en rimligare gisning.
Batterikapaciteten (80Ah i det exemplet) mäts om jag minns rätt vid den urladdning som ger 10 timmar brukstid, alltså 8A för 80Ah. Tar man ut mer ström än så får man vara beredd på tydligt minskad kapacitet, så det är bra att välja batteristorlek/antal med mycket goda marginaler - två likadana batterier räcker mer än dubbelt så länge som ett batteri med samma förbrukare.
Citera
2014-02-04, 21:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajkyMan
Alternativt att ladda batteriet med släpvagnskontakten var ju en strålande idé.
Elverk är ett annat alternativ, priset är därefter men ett modernt elverk med inverter kan sänka motorvarvet när belastningen är låg så både ljud och bränsleförbrukning sjunker, en del är utrustade med uttag för laddning av 12V batterier.

Bubblare, skovelhjul med generator om du står nära strömmande vatten.

Vindgeneratorer är rätt dyra men finns gott om DIY byggen som kan funka om du står nånstans där det blåser.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sedan ska man väl inte dra ur dem ända ner i botten men jag vet inte var gränsen går.
20% är den siffra jag sett för blybatterier av starttyp, fritidsbatterier är mindre känsliga men utan konkreta uppgifter skulle jag inte vilja gå under 15%.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-02-04 kl. 21:58.
Citera
2014-02-04, 22:07
Medlem
jakersnelhests avatar
Inte riktigt samma grej kanske men ändå - i båten har jag tre st 75Ah-batterier (förbruknings/fritid) och de räcker utan problem en hel helg (fre kväll-sön lunch). Jag har heller ingen anledning att snåla då startkretsen går på andra batterier (typ som bil + husvagn, dödar du batterierna i husvagnen kan du ju alltid ta dig iväg i alla fall då bilens startbatteri inte har med h-vagnen att göra). Då använder jag lite stereo, kyl (kontinuerligt), färskvattenpump, laddning av telefon/dator (12V) och belysning (LED) samt ibland luftvärmare och TV. Då utgår jag iofs alltid med fulladdade batterier!

Så om kyl och spis går på gasol (det brukar väl vara så i husvagnar?) klarar du dig förmodligen med ett batteri, men två lär ge bra prestanda.
Citera
2014-02-04, 22:45
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
En sanning med modifikation. Förlusterna ökar med högre ström, så ett 80Ah batteri kommer aldrig i närheten av att ge 80A en hel timma - 30-45 minuter är en rimligare gisning.
Batterikapaciteten (80Ah i det exemplet) mäts om jag minns rätt vid den urladdning som ger 10 timmar brukstid, alltså 8A för 80Ah. Tar man ut mer ström än så får man vara beredd på tydligt minskad kapacitet, så det är bra att välja batteristorlek/antal med mycket goda marginaler - två likadana batterier räcker mer än dubbelt så länge som ett batteri med samma förbrukare.
Nu när du säger det så har jag nog läst det med. Är det så pass stor försämring som nära en halvering av energiuttaget vid denna höga belastning? Nu tog jag ju i ordentligt bara som exempel (som blev fel...) och så mycket ström ska man väl inte behöva ta ut om man inte driver någon större elmotor.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Elverk är ett annat alternativ, priset är därefter men ett modernt elverk med inverter kan sänka motorvarvet när belastningen är låg så både ljud och bränsleförbrukning sjunker, en del är utrustade med uttag för laddning av 12V batterier.

Bubblare, skovelhjul med generator om du står nära strömmande vatten.

Vindgeneratorer är rätt dyra men finns gott om DIY byggen som kan funka om du står nånstans där det blåser.

20% är den siffra jag sett för blybatterier av starttyp, fritidsbatterier är mindre känsliga men utan konkreta uppgifter skulle jag inte vilja gå under 15%.
Jag vill ju påminna om tråden (FB) Elverk 12 timmar i sträck, går det? där ett supergeni gjorde en oerhört snygg mätning av elverks förbrukning

Efter en tid med elverk inpå knuten vill man kanske köra en strumpsticka genom trumhinnan eller gasa ihjäl sig vilket nog går bra m h a elverket men om man redan innan bestämmer sig för att inte ta livet av sig så kan man slippa oljudet och skaffa en bränslecell: http://www.fritidstillbehor.se/eldetaljer/elverk/branslecell/branslecell-efoy-140.php

Himla smidig manick men saaaatan så dyr. Ynkliga 72 W och 42 000 kr Hyfsat bränslesnål dock. Jag mätte upp c:a 1,2 l bensin/ kWh el på mitt lilla puttrande elverk och denna guldklimp anges dra 0,9 l metanol/kWh. Metanol har bara halva värmevärdet per liter jämfört med bensin så man kan väl säga att bränslecellen är (1,2/0,9)*2≈2,7 gånger effektivare än bensinelverket. Den nasarna vill sälja sin egen djävla metanol som säkert är dyr (och de lär ju ha garantiförbehåll om de kan upptäcka att man använt annan soppa) annars kan man köpa på fat för drygt 10 kr/l.

Det blir nog aldrig ekonomiskt jämfört med ett vanligt knattrande elverk men har man gott om deg och gillar tystnad så är det ingen dum manick.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in