2014-02-03, 22:49
Medlem
Har precis fått anställning på ett företag. I arbetet krävs en hel del resor inom länet men till andra orter än där företaget är bofast. Oftast är vi ju då borta hela dagen. Min fundering är då, har man rätt till ersättning för matutgifter? Det är ju inte direkt gratis att äta ute varje dag nu för tiden och det är svårt att plocka med matlåda då man inte vet hur det ser ut på den arbetsplats man kommer till..
Citera
2014-02-03, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dacore84
Har precis fått anställning på ett företag. I arbetet krävs en hel del resor inom länet men till andra orter än där företaget är bofast. Oftast är vi ju då borta hela dagen. Min fundering är då, har man rätt till ersättning för matutgifter? Det är ju inte direkt gratis att äta ute varje dag nu för tiden och det är svårt att plocka med matlåda då man inte vet hur det ser ut på den arbetsplats man kommer till..
Det enklaste vore väl att prata med din arbetsgivare.
Citera
2014-02-04, 08:30
Medlem
Citat:

Du får väl kolla om du har rätt till traktamente..... Prata med ditt fack....
Citera
2014-02-04, 13:50
Medlem
En arbetsgivare kan betala ett traktamente för dina merkostnader under förutsättning att du rest mer än 50 km från din vanliga verksamhetsort samt att du även övernattat. Som jag förstår på din skrivning är dina resor inte förenade med någon övernattning.

Givetvis kan din arbetsgivare alltid betala ut kostnadsersättning även om traktamentsförutsättningarna inte uppfylls men då blir ersättningen att betrakta som lön och detta är förenat med arbetsgivaravgifter. Jag tror därför att din arbetsgivare inte är så intresserad av att ersätta dig som läget är nu.
Citera
2014-02-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderssson
Det enklaste vore väl att prata med din arbetsgivare.

Jo fast man ska väl kanske inte alltid vara så godtrogen
Citera
2014-02-04, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
En arbetsgivare kan betala ett traktamente för dina merkostnader under förutsättning att du rest mer än 50 km från din vanliga verksamhetsort samt att du även övernattat. Som jag förstår på din skrivning är dina resor inte förenade med någon övernattning.

Givetvis kan din arbetsgivare alltid betala ut kostnadsersättning även om traktamentsförutsättningarna inte uppfylls men då blir ersättningen att betrakta som lön och detta är förenat med arbetsgivaravgifter. Jag tror därför att din arbetsgivare inte är så intresserad av att ersätta dig som läget är nu.

Nej jag läste på lite om det också. Det är ju ingen övernattning så det verkar ju skita sig på det. Inte alltid över 5 mil heller men oftast.

Sjukt ändå att man måste övernatta. Om jag jobbar 7-16 och är borta hela dagen så måste man ju äta ändå. Man vet ju inte hur det ser ut på arbetsplatsen innan man varit där, alltså om man kan ta med matlåda eller inte. Vill ju inte gärna låta den ligga orörd hela dagen i bilen, speciellt inte senare till sommaren.

Kimson: Jag har mailat dom men väntar på svar.
Citera
2014-02-04, 21:18
Medlem
Citat:
Nej jag läste på lite om det också. Det är ju ingen övernattning så det verkar ju skita sig på det. Inte alltid över 5 mil heller men oftast.

Sjukt ändå att man måste övernatta. Om jag jobbar 7-16 och är borta hela dagen så måste man ju äta ändå. Man vet ju inte hur det ser ut på arbetsplatsen innan man varit där, alltså om man kan ta med matlåda eller inte. Vill ju inte gärna låta den ligga orörd hela dagen i bilen, speciellt inte senare till sommaren.

Kimson: Jag har mailat dom men väntar på svar.
Du har ett stöd för ditt resonemang om fördyrade matkostnader i de gamla skattereglerna som gällde för ett antal år sedan. Då ansågs man ha fördyrade levnadskostnader och kunde få s.k. endagarstraktamenten om man bara lämnade hemmakommunen och då med olika belopp beroende på antalet timmars bortovaro.

Nu har skattelagstiftningen i denna bit blivit mer förenklad och schabloniserad och man kan nu än mindre än tidigare uppnå en exakt rättvisa. Så för din del är nog den enda möjligheten att kompensera dig för extrautgifterna att förhandla väl vid nästa löneförhandling.
Citera
2014-02-04, 22:09
Medlem
Fantomsmaertas avatar
En del foretag ersatter omkostnader sa som lunch men det ar ju isafall nagot som har avtalats med den anstallde sa du borde fatt veta om det redan. Antar att du ar provanstalld? Det kan vara sa att det inte galler under provanstallning men som sagt prata med kollegor om hur de gor och med din chef.

Sen gar ditt problem saklart att losa anda, om du skaffar en kylvaska.
Citera
2014-02-04, 23:06
Medlem
Tack för alla svar.

Ja jag har praktik några veckor men det verkar lovande så jag hoppas och tror att jag blir kvar. Har pratat med en av mina kollegor som är anställd och detsamma gäller för honom.

Nu är det ju inte så att jag vill "snylta" utelunch varje dag utan jag tar ju helst med mig egenlagad husmanskost hemifrån. Tröttnar oerhört snabbt på snabbmat när det blir typ 3 ggr i veckan. Men när man inte vet hur det ser ut på ett nytt ställe så kan man ju ha med mat och ändå behöva handla ute om det inte finns ex tillgänglig micro. Nu har jag väl löst det denna vecka med "kallmat", typ pannkakor, pastasallad etc.

Men man får väl försöka plocka in en tusenlapp extra vid en ev kommande löneförhandling så bör det ju täcka dessa utgifter utan problem. Många dagar är vi ju i kommunen där jag bor och kan ju då äta på företaget utan problem.

Men återigen, tack för alla svar!
Senast redigerad av dacore84 2014-02-04 kl. 23:08.
Citera
2014-02-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Du har ett stöd för ditt resonemang om fördyrade matkostnader i de gamla skattereglerna som gällde för ett antal år sedan. Då ansågs man ha fördyrade levnadskostnader och kunde få s.k. endagarstraktamenten om man bara lämnade hemmakommunen och då med olika belopp beroende på antalet timmars bortovaro.

Nu har skattelagstiftningen i denna bit blivit mer förenklad och schabloniserad och man kan nu än mindre än tidigare uppnå en exakt rättvisa. Så för din del är nog den enda möjligheten att kompensera dig för extrautgifterna att förhandla väl vid nästa löneförhandling.

Har du någon länk eller liknande där jag kan läsa mer om detta? Du menar alltså att jag kan ha stöd för detta även i dagsläget även om summan är mindre än tidigare? Kan jag få tillbaka halva matkostnaden så är det ju betydligt bättre än inget..
Citera
2014-02-04, 23:46
Medlem
Citat:
Har du någon länk eller liknande där jag kan läsa mer om detta? Du menar alltså att jag kan ha stöd för detta även i dagsläget även om summan är mindre än tidigare? Kan jag få tillbaka halva matkostnaden så är det ju betydligt bättre än inget..
Vad jag menar med stöd från gammal skattelagstiftning är att dina tankar om fördyrade levnadskostnader beaktades förr i tiden och att det därför kan vara logiskt att tänka som du gör.

Men nu är det andra regler som gäller, se mitt första inlägg i den här tråden. Jag vill betona att du aldrig kan åberopa några gamla skatteregler, som om jag inte minns helt fel var aktuella för 15-20 år sedan, i den här frågan om matersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in