2014-02-03, 21:16
Medlem
lingonkakas avatar
Jag köpte en Iphone 5 på blocket som var helt ny och inplastad. Sjävklart bad jag om kvittot vilket jag också fick. Några dagar senare blev det "no service" på den. Lämnade då den till Tele2 som sa att simkortet fungerade. Lämnade den sedan till affären där den var köpt och tydligen har den blivit IMEI-spärrad.

Personen jag köpte mobilen av hade själv köpt den av någon annan. Jag misstänker att den första personen som köpte den har anmält den stulen för att få försäkringspengar. Tele2 berättar att dom inte kan låsa upp mobilen igen, och att vi måste göra en polisanmälan. Gjorde en polisanmälan som ledde till att polisen la ner fallet efter några dagar bara ()..

Vad fan ska jag göra?? Verkar ju som att det lönar sig att blåsa folk eftersom polisen inte bryr sig om sådant? Är så jävla arg just nu, har köpt mobil förut på blocket och tar alltid kvitto och det har aldrig varit problem förut....
Citera
2014-02-03, 21:18
Medlem
Fick du kvitto nu då?
Då borde det vara lugnt
Citera
2014-02-03, 21:21
Medlem
lingonkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Fick du kvitto nu då?
Då borde det vara lugnt
Ja jag har kvittot? Det var ju så jag lämnade in den på både tele2 och affären... Men enligt tele2 skulle jag göra en polisanmälan, som dom sedan bara la ner..
Citera
2014-02-03, 21:26
Medlem
miikoss avatar
Spelar ingen roll om har kvittot eller ej. Stöldgods är det ändå. Och man har inte rätt att behålla godset.

Man får reklamera köpet hos säljaren på Blocket och kräva pengarna tillbaka.
Citera
2014-02-03, 21:37
Medlem
Fredrik81s avatar
Står det samma imei-nr på lådan och kvittot? Annars kan den ju fortfarande vara stulen och butiken har spärrat den till ex tele2.

När jag sålde mobiler för två år sedan kunde man skicka in den till verkstaden om man hade ett inköpskvitto som intygade att den inte var stulen. Dock kostade det runt en 1000-lapp.
Citera
2014-02-03, 21:46
Medlem
lingonkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81
Står det samma imei-nr på lådan och kvittot? Annars kan den ju fortfarande vara stulen och butiken har spärrat den till ex tele2.

När jag sålde mobiler för två år sedan kunde man skicka in den till verkstaden om man hade ett inköpskvitto som intygade att den inte var stulen. Dock kostade det runt en 1000-lapp.
Ja, jag kollar alltid sånt när jag köper mobiler. Och det är Tele2 som spärrar den för den är stöldmärkt vilket den inte är. Han jag köpte den av fattade ingenting när jag ringde honom och berättade det här. Han kan knappast stulit kvittot och allt?

Sökte på namnet som stod på kvittot och det är tydligen en brud som har 5 olika nummer (!) ? Garanterat en bedragare.... Varför är poliserna så usla i det här landet för..
Senast redigerad av lingonkaka 2014-02-03 kl. 21:50.
Citera
2014-02-03, 23:03
Medlem
spermy91s avatar
hade en bekant det hände förra året för.
Först funkade telefonen, sedan la den av och jag som hyffsat kunnig på iphone fick ta tag i saken och försökte med allt av vad jailbreak heter n shit, sen gick vi till tele2 och dom berättade att det har blivit otroligt vanligt med att kvittona är förfalskade och det var inte första gången det hade hänt att kunder kom in med kvitton på telefoner dom hade köpt på blocket som var stulna med falsk kvitto..

Sedan gick vi till polisen och polisen beslag tog telefonen och blev utredning, sen var det dött i ett par månader till polisen ringde och sa att dom hade en misstänkt och nu har han inte hört av dom igen..

Pratade med en tjej i tele2 butiken om det när jag skaffade min nya iphone och hon berättade att det har blivit vardags mat för dom nu..
Citera
2014-02-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonkaka
Ja, jag kollar alltid sånt när jag köper mobiler. Och det är Tele2 som spärrar den för den är stöldmärkt vilket den inte är. Han jag köpte den av fattade ingenting när jag ringde honom och berättade det här. Han kan knappast stulit kvittot och allt?

Sökte på namnet som stod på kvittot och det är tydligen en brud som har 5 olika nummer (!) ? Garanterat en bedragare.... Varför är poliserna så usla i det här landet för..
Som sagts så ska du vända dig till den du har köpt mobilen av, det är dennes ansvar att se till att den inte säljer stöldgods, det är även denne du skall anmäla för häleri alt. bedrägeri om du skall gå till polisen. Det går att dra in kronofogden att kräva in pengarna, men du får då räkna med att det troligen blir en tur till tingsrätten, så hör med din hemförsäkring och kolla om den täcker detta.
Citera
2014-02-04, 19:42
Medlem
Frågan är ifall mobilen köpt med abonnemang ifrån början, ifall den är det så kan det vara så att den blivit stöldanmäld pga första ägaren anmält den. Ifall den personen anmäler den så tillhör den tele2 då mobilen aldrig blivit betald.
Citera
2014-02-04, 20:18
Medlem
sebnies avatar
Hade den varit stulen från ägaren så hade de låst upp den direkt när du visar kvitto.

Nu iom att tjejen har 5 nummer, så misstänker jag snarare att denna tjej tar massa abonnemang med gratis iPhone, och sedan inte betalar räkningarna.
Det leder också till IMEI-spärr. Då hjälper inte kvitto och telefonen är Tele2s egendom i vilket fall som helst.

Polisanmälan hjälper då inte heller att öppna upp telefonen, enda det hjälper dig eventuellt, är att få tillbaka pengarna du betalade för den stulna telefonen.

Nästa gång - lita inte bara på ett kvitto. RING OCH KOLLA kvittot i telefon. Det hör till de kontroller man bör göra när man köper något dyrare. Du hade kunnat ringa tele2 och säga att du tänkt köpa en telefon begagnat, att du sett kvitto och vill veta om det finns något "misstänkt" på den.
Hade du haft samtalet inspelat så hade du även kunnat visa upp detta för tele2.

Och är det för billigt för att vara bra - då är det för billigt för att vara bra. Spelar ingen roll om säljaren har 999999999999999999 kvitton, säljer han en splitterny iPhone 5S för säg 500 kronor bör man ana att något är lurt, så enkelt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in