Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-03, 19:40
  #1
Medlem
Jag har fått Mojitos som är väldigt olika i hur de görs och presenteras, men är inte så säker på vad som är korrekt sätt.

Den godaste i min mening, hittils var i stort sätt
Sockerlag
Mörk rom (Mount Gay om jag inte missminner mig)
Mycket mynta, finhackad
Mycket lime
Krossad is

Inget sodavatten, inget annat som sötar. All vätska kom från limen, sockerlagen och romen.

Sen så är det oftast sodavatten, ganska lite lime eller ganska lite mynta.

Vad är korrekt? Vad är godast?
Citera
2014-02-03, 19:42
  #2
Avstängd
Det finns ingen korrekt Mojito, allt handlar om hur the consumer gillar den.
Citera
2014-02-03, 19:43
  #3
Medlem
XaoqcHs avatar
Precis. Den bästa mojiton är den du tycker är godast, allt annat är neurotisk trams.
Citera
2014-02-03, 20:16
  #4
Medlem
Cantorass avatar
Vad som är godast bestäms bara av den som dricker den.
men vill du hålla dig när originalet så ska du nog köra på ljus rom och sodavatten.
Utan sodavatten blir det en Rum Smash som är en fin klassisk cocktail i sig, men det är ingen mojito.
Med mörk rom blir det en "dirty" mojito - och tycker man att det är godare så är det väl helt ok - färgen blir dock lite fel
Citera
2014-02-06, 21:00
  #5
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Håller med ovanstående talare. Om vi ska kalla det för en klassisk Mojito (ā la Kuba), ska receptet innehålla ljus rom, limejuice, socker, mynta och sodavatten. Men det är givetvis fritt fram att göra egna varianter om du känner för det.
Citera
2014-06-02, 17:45
  #6
Medlem
Gullegubbens avatar
Förra veckan köpte jag lime och gjorde en massa Virgin Mojitos till barnen. När jag fick slut på sodavatten, så skippade jag sockerlagen och körde direkt med Sprite. Väldigt smidigt.
Citera
2014-06-02, 21:39
  #7
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinksallad
Jag har fått Mojitos som är väldigt olika i hur de görs och presenteras, men är inte så säker på vad som är korrekt sätt.

Den godaste i min mening, hittils var i stort sätt
Sockerlag
Mörk rom (Mount Gay om jag inte missminner mig)
Mycket mynta, finhackad
Mycket lime
Krossad is

Inget sodavatten, inget annat som sötar. All vätska kom från limen, sockerlagen och romen.

Sen så är det oftast sodavatten, ganska lite lime eller ganska lite mynta.

Vad är korrekt? Vad är godast?

Det enda jag kan anmärka på är att du bör prova att muddla myntan istället för att hacka den. Om du gillar den hackade så kör vidare på det, men muddlad är mer klassiskt. Sen gillar jag en skvätt sodavatten i för att få lite fizz.
Citera
2014-06-02, 22:24
  #8
Medlem
trattfans avatar
Muddlar lime och mynta. I med rom och sockerlag, går loss med drinkskeden och sedan toppar jag med sprite/soda. Tycker att sprite blir godare än soda.
Citera
2014-06-04, 15:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Muddlar lime och mynta. I med rom och sockerlag, går loss med drinkskeden och sedan toppar jag med sprite/soda. Tycker att sprite blir godare än soda.
Med Sprite/7up kan man dra ner lite på sockerlagen, eller strunta i den. Ingen "korrekt" Mojito kanske, men lite festligare med fizz.
Citera
2014-06-11, 02:48
  #10
Medlem
Precis som folk redan sagt så är det ytterst sällan ett "korrekt" vis att göra en cocktail, mycket beror på råvaror, gästens tidigare erfarenhet och andra omständigheter.

Kan dela med mig hur Bacardi och Havanna Club vill presentera sina mojitos (i alla fall i Sverige)

Bacardi:
50ml Bacardi Superior
30-35ml färskpressad lime
15-20ml sockerlag, 60/40
"knippe" mynta (beroende på kvalité och sort).
30ml soda

Socker, mynta och soda först, pressa (inte "muddla") myntan. Häll I resterande ingredienser, *KUB*-is, rör om från botten och uppåt, mer kub-is, sugrör och lätt slagen myntatopp vid sugröret. Serveras i standard Highball.

Havanna Club vill att man använder fint vitt socker och rullar det i glaset tillsammans med limejuice och soda, men annars väldigt snarlikt.
Citera
2017-03-19, 09:38
  #11
Medlem
lossnuss avatar
Har provat en massa olika varianter och kommit fram till min favorit.
Ljus rom, mynta, socker, lime och tonic.
Begriper inte varför folk kör med soda och dylikt, det blir såå mycket bättre med tonic
Citera
2017-03-19, 09:42
  #12
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Har provat en massa olika varianter och kommit fram till min favorit.
Ljus rom, mynta, socker, lime och tonic.
Begriper inte varför folk kör med soda och dylikt, det blir såå mycket bättre med tonic

Ok, men det är då inte Mojito längre. Antagligen använder du för lite lime och socker om du känner behov av att förstärka smaken med tonic.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback