2014-02-03, 15:56
Medlem
Hej, jag och några misstänker att en kille tjallade på andra killar när de alla de har begått personrån tillsammans. Vi vet inte om han har tjallat men hans fall var iallafall nedlagd. Andra killarna är fortfarande misstänka. Snart har de misstänkta rättegång och jag undrar om domaren kommer att läsa killens förhör inför alla som sitter i salen. Kommer domaren att läsa upp killens förhör även om han inte är i rättegång och även om hans fall var nedlagd?

MVH
Citera
2014-02-03, 16:11
Medlem
Hagganss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
Hej, jag och några misstänker att en kille tjallade på andra killar när de alla de har begått personrån tillsammans. Vi vet inte om han har tjallat men hans fall var iallafall nedlagd. Andra killarna är fortfarande misstänka. Snart har de misstänkta rättegång och jag undrar om domaren kommer att läsa killens förhör inför alla som sitter i salen. Kommer domaren att läsa upp killens förhör även om han inte är i rättegång och även om hans fall var nedlagd?

MVH
Varför skulle åklagaren läsa upp ett förhör med en person som inte är åtalad för något? Nej, det kommer inte att läsas upp något förhör. Allt som kommer att förekomma under rättegången är det som redan finns i FUP.
Citera
2014-02-03, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haggans
Varför skulle åklagaren läsa upp ett förhör med en person som inte är åtalad för något? Nej, det kommer inte att läsas upp något förhör. Allt som kommer att förekomma under rättegången är det som redan finns i FUP.

Asså killen kanske har tjallat och så och därför kom han undan. Han var lika mycket misstänkt som de andra men sedan så la de ner fallet för hans del. Men han blev förhörd hos polisen innan de la ner fallet.

Så du menar att de inte kommer att läsa upp hans förhör? Tänk om han har sagt något som skadar de andra misstänka
Citera
2014-02-03, 16:24
Medlem
Lidltyrannens avatar
Citat:
Asså killen kanske har tjallat och så och därför kom han undan. Han var lika mycket misstänkt som de andra men sedan så la de ner fallet för hans del. Men han blev förhörd hos polisen innan de la ner fallet.

Så du menar att de inte kommer att läsa upp hans förhör? Tänk om han har sagt något som skadar de andra misstänka

Asså i Sverige lägger dem inte ner någons fall bara för han tjallar och om han har tjallat är väll detta en stor del av bevisningen som polisen har och därför kommer det självklart komma upp i rättegången tex att han måste vittna om det.
Citera
2014-02-03, 16:24
Medlem
Citat:

Är han inte kallad som vittne för åklagarsidan om han har uppgifter som kan tänkas bidra till en fällande dom?

Citat:

Som t.ex. sanningen? Ja det vore ju helt hemskt.
Citera
2014-02-03, 16:25
Medlem
Citat:

Om det finns en anledning så kommer det läsas upp. Men annars är det onödig tid och arbete.
Citera
2014-02-03, 16:28
Medlem
Men om han inte ens blev kallad som vittne? kommer han ändå läsa upp hans förhör?
Citera
2014-02-03, 16:34
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Men om han inte ens blev kallad som vittne? kommer han ändå läsa upp hans förhör?
Det märker du där och då. ..
Citera
2014-02-03, 16:35
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lidltyrannen
Asså i Sverige lägger dem inte ner någons fall bara för han tjallar och om han har tjallat är väll detta en stor del av bevisningen som polisen har och därför kommer det självklart komma upp i rättegången tex att han måste vittna om det.

Det händer att folk som vittnar får ta del av åtalsunderlåtelse istället..

Citat:
Flera studenter som vittnat om att de begått brott genom att köpa knark av männen åtalades aldrig.
källa.

Fast som jag förstått det gäller det oftast lindrigare brott än personrån.
Citera
2014-02-03, 16:40
Medlem
Jag tror inte ni har svarat på min fråga. Kommer de läsa upp hans förhör om han inte blev tillkallad till att vittna eller tillkallad till rättegången överhuvudtaget?
Citera
2014-02-03, 17:00
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
[...]Kommer de läsa upp hans förhör om han inte blev tillkallad till att vittna eller tillkallad till rättegången överhuvudtaget?
Nej
https://lagen.nu/begrepp/Muntlighetsprincipen
Citera
2014-02-03, 17:03
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Asså killen kanske har tjallat och så och därför kom han undan.

Det här är inte USA. En åklagare lägger inte ner ett åtal när det gäller personrån bara för att en person är samarbetsvillig.

Citat:
Jag tror inte ni har svarat på min fråga. Kommer de läsa upp hans förhör om han inte blev tillkallad till att vittna eller tillkallad till rättegången överhuvudtaget?

Självklart inte, din jävla idiot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in