Tjo Congo samt övriga tram-torskar!
Intressant tråd och jag håller verkligen med om nästan allt. Har själv brottats med denna djävulska "medicin" i närmare 6 år nu. Har ett blandmissbruk sen många år tillbaka (allt jag kommer över) men just tram är återkommande och liksom spökar hela tiden, mer eller mindre! En oerhört beroendeframkallande substans. Varning! Fick själv av läkaren för bruten fot - blev hooked på något dygn!
Du beskriver att du inte upplevt någon direkt AT vid uppbrott/avslut utan nedtrappning, men att du varit sömnlös flera nätter. Jag vill påstå att det är just detta som ÄR själva ATn för tramadol; sömnlöshet, krypningar i armar och ben, oro, rastlöshet, svaghet m.m m.m. Men själva sömnlösheten tycker jag helt klart är den vidrigaste biten, då sömnbehovet är stort och en viktig del av återhämtningen. Själv blir jag totalt Out-Of-Order; känner mig som en zombie, och ser även ut som en (blek, svettig osv)!
Sedan slår denna substans även på serotoninet (ovanligt för opiater/opioider?), så en depression kan absolut båda utlösas eller förvärras, framförallt vid höga doser och tvära avslut. Min egna erfarenhet iallafall!
Ett "tips" om man vill hålla sig borta från tram och välja något mindre skadligt är cannabis (gräs), denna mirakelmedicin har hjälpt mig under både många och långa perioder utan tram!
Men men nu är det slut på det roliga, för gott hoppas jag - avgiftning och behandlingshem genom soc är vad som väntar mig härnäst! Good times!
Trevlig vår på er alla!