2014-02-03, 09:54
Medlem
Jag har sett att det finns trådar om den bästa rakapparaten, men jag söker efter erfarenheter från er som har känslig hud, lätt för irritationer och röda prickar. Har rakat mig med hyvel i fem år, och har alltid haft problem med inåtväxande hårstrån och dessa j--la röda prickar. Tänkte nu testa en apparat för att se om det ger någon skillnad.

Tips på en bra förstagångs-apparat till ett bra pris tas tacksamt emot!
Citera
2014-02-03, 10:15
Medlem
Croissants avatar
Min hud var också känslig med sådana där flerbladshyvlar.

Det som fungerade var så kallad DE-razor/safety razor. Kolla upp dem också. Numera kan jag raka mig två dagar på raken om jag skulle vijla utan att ansiktet tar skada. Det var omöjligt när jag brukade använda flerbladshyvlar.
Citera
2014-02-03, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Croissant

Det som fungerade var så kallad DE-razor/safety razor. Kolla upp dem också. Numera kan jag raka mig två dagar på raken om jag skulle vijla utan att ansiktet tar skada. Det var omöjligt när jag brukade använda flerbladshyvlar.

Jag har hört talas om dem men aldrig testat, men det kan absolut vara någonting. Fungerar de mot den här typen av problem, inåtväxande hårstrån?

Ska tilläggas att jag har en Hederlig gammal Mach 3 (precis som du skriver) och har testat alla möjliga rekommenderade hudvårdsprodukter.
Citera
2014-02-03, 10:45
Bannlyst
Citat:

Jag fortsätter med rakblad fastän jag är väldigt känslig mot det, fick till och med skorpa efter, lösningen var en kräm från LOREAL för ca 100 kr. Kan fortsätta nu.

Här är den om du är intresserad http://www.vivamondo.se/media/catalog/product/cache/3/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/5/15039051121.jpg Man applicerar den direkt efter rakning, Iaf vad jag gör.
Senast redigerad av IQ140 2014-02-03 kl. 10:49.
Citera
2014-02-03, 10:47
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluespeed
Jag har hört talas om dem men aldrig testat, men det kan absolut vara någonting. Fungerar de mot den här typen av problem, inåtväxande hårstrån?

Ska tilläggas att jag har en Hederlig gammal Mach 3 (precis som du skriver) och har testat alla möjliga rekommenderade hudvårdsprodukter.
Där har du problemet. Släng den där plastleksaken och skaffa en safety razor och hitta det rakblad som passar din hud/skäggväxt bäst.
Citera
2014-02-03, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Där har du problemet. Släng den där plastleksaken och skaffa en safety razor och hitta det rakblad som passar din hud/skäggväxt bäst.

Se där... Några tips på en specifik säkerhetshyvel som kan fungera? Känns som att jag är helt ensam i den här djungeln
Citera
2014-02-03, 10:56
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluespeed
Se där... Några tips på en specifik säkerhetshyvel som kan fungera? Känns som att jag är helt ensam i den här djungeln
Här kan du läsa lite mer om hyvlar och rakblad:

http://shavingroom.se/

Kolla även i denna tråd:

(FB) Bästa rakhyvel (för män)?
Senast redigerad av Carl Serung 2014-02-03 kl. 10:59.
Citera
2014-02-03, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Här kan du läsa lite mer om hyvlar och rakblad:

http://shavingroom.se/

Kolla även i denna tråd:

(FB) Bästa rakhyvel (för män)?

http://shavingroom.se/produkt/pfeilring-golddachs-rakkniv-amazonas/ Han lär skära halsen av sig. Tycker min rekommendation var mycket bättre Blir avis på att han svarar på dina kommentarer men inte på mina
Citera
2014-02-03, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ140
Jag fortsätter med rakblad fastän jag är väldigt känslig mot det, fick till och med skorpa efter, lösningen var en kräm från LOREAL för ca 100 kr. Kan fortsätta nu.

Här är den om du är intresserad http://www.vivamondo.se/media/catalog/product/cache/3/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/5/15039051121.jpg Man applicerar den direkt efter rakning, Iaf vad jag gör.

Tack för tipset, bästa IQ140!

Känner mig dock skeptisk till alla hudkrämer, geler, after shave och allt vad det heter efter att ha testat en del. Men det kan ju vara värt att testa ändå
Citera
2014-02-03, 14:19
Medlem
Croissants avatar
Jag brukar handla på gents, men det är sak samma som shavingroom.

Det vanligaste är nog att folk kör på merkurhyvlar och featherblad. De finaste borstarna av olika märken heter silvertip. Raktvålssort är smaksak.

Citat:
Ursprungligen postat av IQ140

Det är nog ett alternativ. Men nu när jag kommit över inköpspriset för mina raksaker så är det billigare än gilletes flerbladshyvlar.
Senast redigerad av Croissant 2014-02-03 kl. 14:30.
Citera
2014-02-03, 16:10
Bannlyst
Citat:

Det är nog ett alternativ. Men nu när jag kommit över inköpspriset för mina raksaker så är det billigare än gilletes flerbladshyvlar.

Det använder jag, de är bekväma som nya, men när de blir äldre så ger de utslag. Använder man Gilletes rakgel till och skin sensitive krämen så behåller man ett skönt och fuktigt hy utan att få utslag. Det är smak sak med, men ganska dyrt är det. Tillsammans går de runt på ca 400 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in