2014-02-03, 08:50
Medlem
Disclosures avatar
Hej på er!

Nu har jag tagit på mig att laga middag på fredag. Jag är totalt okunnig inom matlagning, har absolut noll koll på hur man gör så jag kommer behöva ett recept som man kan följa rakt av.

Har ni några bra tips på någon enkel kötträtt samtidigt som den är romantisk? Vad bör man bjuda damen på om man vill imponera? Hon vet ju att jag inte kan laga mat så visst, hon har säkert inte skyhöga förväntningar

Tacksam för alla möjliga tips, förrätt/varmrätt/efterrätt.

(Kanske borde ha lagt den här tråden i någon underflik? Vet inte riktigt, ber om ursäkt ifall det har blivit fel.)
Citera
2014-02-03, 09:11
Medlem
tobbe00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disclosure
Hej på er!

Nu har jag tagit på mig att laga middag på fredag. Jag är totalt okunnig inom matlagning, har absolut noll koll på hur man gör så jag kommer behöva ett recept som man kan följa rakt av.

Har ni några bra tips på någon enkel kötträtt samtidigt som den är romantisk? Vad bör man bjuda damen på om man vill imponera? Hon vet ju att jag inte kan laga mat så visst, hon har säkert inte skyhöga förväntningar

Tacksam för alla möjliga tips, förrätt/varmrätt/efterrätt.

(Kanske borde ha lagt den här tråden i någon underflik? Vet inte riktigt, ber om ursäkt ifall det har blivit fel.)
Om dina kunskaper inte är så höga så rekommenderar jag att hålla det så enkelt som möjligt men ändå väldigt gott.

Om jag var du hade jag kört på ett säkert kort och kört en skagentoast till förrätt (vilket du kan göra dagen innan, oftast så sätter den sig lite bättre och blir godare då också) det ända som är "svårt" med det är att skala räkorna. Sen är det bara blanda ihop alla ingredienser.

Till huvudrätt skulle jag köra något finare kött, t.ex. en helstekt oxfilé, salt & peppar, bryna av den med smör och en skvätt olja sen in i ugnen med en köttermometer tills du har en temperatur på ca 50-55 grader. Sen en enkel potatisgratäng och en riktigt schysst sallad.

Till efterrätt kanske en cheesecake med färska bär.

Vet inte vad du har för budget eller nått men jag brukar ha som regel att så länge du jobbar med bra råvaror så brukar det bli bra

Hoppas du kommer på något bra!
Citera
2014-02-03, 11:14
Medlem
3dl grädde
pasta
bacon
salt & peppar
Ost (någon god)
purjo/vit/gul lök

Koka Pasta.
lägg bacon i en kall stekpanna. Sätt på värmen på högsta. Stek tills det nästan är klart.
Kasta i pressad/hackad vit/gul/purjolök i baconpannan. stek 1 minut till. Häll på så
mycket grädde som du vill ha sås, men hellre för mkt än för lite(det är ju gött med sås).
Sänk värmen till typ 6/12. Låt stå tills det kokar upp. Däng i ost(Ost e gött så ta mycket).
sänk värmen till typ 3/12
Salta och peppra tills det smakar gott(salta lite i taget och smaka många gånger) och peppra ordentligt, då blire gött.

Häll av pastan när den är nästan klar (mjuk men ändå fastnar lite i tänderna).

Lägg pastan i stekpannan med sås, götta runt det lite och ha på låg värme i en minut.

Lägg i en skål och ät. Serveras helst tillsammans med en mörk lager eller fruktig sativa.

(C) 1Salvatrucha
Citera
2014-02-03, 11:36
Medlem
AgentHemligs avatar
Var smart:

Bjud på halvfabrikat till förrätt. Typ någon röra som du spetsar med riktiga räkor eller liknande. Köp gärna handskalade lyxräkor från tex. Kosterfiskaren - mycket goda, men du slipper krånglet.

Eller ännu bättre är att värma en färdig keldasoppa som du spetsar med ovannämnda räkor - samt serverar en skål med creamfraich (gg stava) som man får ta ur om man vill samt lägger en litem limeklyfta på sidan. Jag menar, det visuella kommer överta faktumet att soppan ser sådär ut. Lägg på en kvist av något grönt med. TÄNK PÅ ATT DU LÄGGER UPP OCH SERVERAR ALLT - Hon ser aldrig vart det kommer ifrån.

Till huvudrätt har du fixat takeaway från någon resturang i närheten. Denna mat håller du igång i egen spis och kastrull på ett lämpligt vis / ungnen. Japan käk fungerar i regel bra , kina med - släng bara ned allt i en WOK som står på spisen med ett lock över om hon är den nyfikna typen.

Dessert? Chokladglass med hallon du tinat upp från frysen.

Städa såklart undan alla förpackningar etc. Du förbereder allt innan hon kommer , och skitar ned lite köksredskap.

Voila - klart.

PS; Ja, det är ett seriöst förslag. Du kan inte misslyckas och hon blir oerhört imponerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in