2014-02-02, 21:09
Medlem
Hej.

Mitt bredband har fungerat hyfsat felfritt (Bahnhof) sen jag skaffade det för ca en månad sedan. Har vid något tillfälle fått köra en omstart på routern alternativt fått köra Windows automatiska troubleshooter (repair) för att få igång nätverket när den varit avstängd.

Helt plötsligt, idag, så startade jag upp min stationära dator (har inte haft igång den sedan igår) och nu kommer jag inte in på internet.

Kör windows 7 och när jag tryckte på troubleshoot connection så stod det att datorn inte fick kontakt med DNS-servern. Prövade med telefonen. Kom inte ut på internet då heller. Inte heller kom jag in på routerns login-sida (vilket ska funka trots ingen internetanslutning).

Sedan kopplade jag ur min router (halvår gammal Netgear) och kopplade in datorn direkt i väggen. Då kom jag genast ut på Google.

Jag körde då en reset på routern. Nu gick det att logga in på routerns konfigurationssida med enbart nätverkskabeln kopplad till routern, som vanligt, både via det trådlösa och datorn. När jag sedan kopplade in routern i väggen igen så funkade det för ett ögonblick, sedan la det av direkt. Kommer inte åt internet.

Sedan prövade jag att byta till en gammal D-Link router. Kommer mycket väl åt routerns konfigurationssida men den fick ingen internetåtkomst heller, stod bara fast på establishing.

När jag tröttnat drog jag ur skiten igen, direktkopplade datorn till väggen. Inget internet. Körde sedan troubleshoot och windows klagade på att IP-konfigurationen var felaktig, åtgärdade felet och sedan dess kommer jag in på internet.

PS: Under de senaste veckorna har min Android klagat på "network connection unstable". Detta har hänt både hemma & på min arbetsplats, därför har jag inte kopplat ihop det med att nätverket ska ha krånglat hemma. Det kan alltså vara så att nätverket har varit instabilt hela tiden utan att jag märkt det (har inte använt några internettjänster som kräver en stabil uppkoppling så som spel eller liknande, vilket gör att jag kanske inte märker kortare avbrott).

TLDR:

Plötsligt kommer jag inte åt internet via någon av mina två routrar. Fungerar bra med kabeln direkt från datorn in i väggen.

Tips?
Citera
2014-02-02, 21:29
Medlem
Update:

hittade via google information om att man kan behöva registrera sina mac-addresser hos bahnhof på

dhcp.bahnhof.se

Att jag skulle behöva göra något sådant har jag aldrig fått nån information om och eftersom allt har funkat hittills tvivlar jag på att detta skulle vara nödvändigt. Intressant nog får jag ett mystiskt meddelande när jag loggar in på ovan nämnda länk:

Citat:
Vi känner inte igen din ip-adress ********?
Du har abonnemang på Itux Gothnet Göteborg, men denna ip ska inte kunna förekomma där.
Därför kan vi inte aktivera din dator.

Testa att starta om din dator och eventuell bredbandsdelare/router och försök igen.

Får du samma fel igen så kontakta Bahnhof Kundtjänst på 08-555 771 50.

Om ingen har några tips får jag väl ringa dem imorgon.
Senast redigerad av TheHandsomeNerd 2014-02-02 kl. 21:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in