Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-02, 20:57
  #1
Medlem
Kurtfans avatar
Råkade köpa en flaska Angostura Bitter i fredags, den innehåller massa örter och grejjer, läste lite överallt att den är "odrickbar" och typ magmedicin, "används med försiktighet" osv...

Det är droppkork på flaskan så man få kämpa får att få ut till en full supkopp (~4cl).

I vilket fall tycker jag den smakar ganska okej och tycker om att dricka den som den är. Men antar att det inte borde vara farligt?

Nån annan som provat den eller har förslag på vad jag kan göra med den?, förutom drinkar som kräver typ 32 olika ingredienser...
Citera
2014-02-02, 21:07
  #2
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtfan
Råkade köpa en flaska Angostura Bitter i fredags, den innehåller massa örter och grejjer, läste lite överallt att den är "odrickbar" och typ magmedicin, "används med försiktighet" osv...

Det är droppkork på flaskan så man få kämpa får att få ut till en full supkopp (~4cl).

I vilket fall tycker jag den smakar ganska okej och tycker om att dricka den som den är. Men antar att det inte borde vara farligt?

Nån annan som provat den eller har förslag på vad jag kan göra med den?, förutom drinkar som kräver typ 32 olika ingredienser...

Bara å hinka, njut av livet
Citera
2014-02-02, 21:12
  #3
Medlem
"Rum punch" ,inte så många ingredienser och hur gott som helst! http://www.drinksmixer.com/drinkvw19308.html
Citera
2014-02-02, 21:15
  #4
Medlem
EugeneHutzs avatar
droppa några droppar AB på en sockerbit (gärna råsocker) - lös upp med vatten och blanda sen med bourbon/whiskey och krossad is. tillsätt apelsin i form apelsinskal och/eller en klyfta efter tycke och smak,

Det är en ganska basic AB-drink om jag minns rätt. Rent allmänt funkar den väl bra att blanda med whiskey.
Citera
2014-02-02, 21:16
  #5
Medlem
kinesarsles avatar
Någrad droppar i dricksvattnet tycker jag är gott.
Citera
2014-02-02, 21:49
  #6
Medlem
Kurtfans avatar
Okej, whiskey står högt på listan alltså, den med råsocker tror jag på. Ska bara ta mig att köpa någon bra bourbon/whiskey. Har inte byggt upp något större "sortiment" på min barhylla än... Råsocker har jag till och med hemma. Check.

Det med dricksvatten lät ju fruktansvärt tråkigt tyvärr.

Slog mig plötsligt att det skulle passa med te, så gjorde ordning lite ingefärate och blandade i lite Angostura, blev bra, men te-smaken tog nästan över istället då Angosturan blev lite väl utblandad. Men kände fortfarande den mysiga "jul"-aktiga smaken av den.

Kommer bli fler koppar sådant framöver
Citera
2014-02-02, 22:31
  #7
Medlem
Pruttfisks avatar
Lika delar AB, citronjuice och sockerlag skakad på is ger en "AB Sour" eller som jag säger, en käftsmäll med jul!
Citera
2014-02-03, 13:22
  #8
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz
droppa några droppar AB på en sockerbit (gärna råsocker) - lös upp med vatten och blanda sen med bourbon/whiskey och krossad is. tillsätt apelsin i form apelsinskal och/eller en klyfta efter tycke och smak,

Det är en ganska basic AB-drink om jag minns rätt. Rent allmänt funkar den väl bra att blanda med whiskey.

Det där är receptet på "Old Fashioned". Det går bra att göra på gin (genever), rom eller konjak (brandy) också. Isen behöver (bör) inte vara krossad.
Citera
2014-02-06, 21:05
  #9
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Angostura används bäst som cocktailkrydda. Det vill säga några stänk som ger den där pricken över i:et, precis som salt eller peppar förhöjer din soppa eller din köttbit.

Sedan kan du givetvis ha större mängder i drinkar också, men det brukar vara något av en acquired taste, och går vanligtvis inte hem hos andra än bartenders, excentriker och konnässörer.
Citera
2014-02-06, 22:34
  #10
Medlem
SanktOlofs avatar
Några droppar AB i en tonic eller bara vanligt vatten ska göra gott om du är risig i kistan. Användes vad jag hört som just magmedicin när den gjordes back in the days.

Tycker också du ska göra en Old Fashioned med nån skön whisky och citrusskal by your choice. Jag brukar använda bourbon, citron, apelsin och en stor isbit. Det blir godare med råsocker som nån nämnde.
Citera
2014-02-07, 22:04
  #11
Medlem
XtraXs avatar
Singapore sling....
Citera
2014-02-08, 21:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtfan
Råkade köpa en flaska Angostura Bitter i fredags, den innehåller massa örter och grejjer, läste lite överallt att den är "odrickbar" och typ magmedicin, "används med försiktighet" osv...

Det är droppkork på flaskan så man få kämpa får att få ut till en full supkopp (~4cl).

I vilket fall tycker jag den smakar ganska okej och tycker om att dricka den som den är. Men antar att det inte borde vara farligt?

Nån annan som provat den eller har förslag på vad jag kan göra med den?, förutom drinkar som kräver typ 32 olika ingredienser...

Angostura Bitter är en drinkingrediens. Visst kan du dricka den ren ifall du vill, det blir väl ungefär som en extra bitter och koncentrerad Fernet Branca. Men ärligt talat så blir det lite som att äta chilipeppar som en måltid i sin egen rätt ifall du frågar mig
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback