Absolut.
Där jag bor finns det aldrig nåt skoj i soprummet, men hos en kompis har det hittats fungerande datorer, en fullt fungerande gamecube med handkontroller och ett spel, midiutrustning och annat.
Tragiskt nog är det att räkna som stöld att ta saker andra har kastat i soprum (eller på andra platser). Men jag tvivlar på att så många skulle bry sig, varken de som kastat eller polisen.
Jag kan ibland störa mig lite på att folk slänger fullt fungerande förhållandevis moderna saker när det finns många andra som önskar att de hade de sakerna.
Själv hör jag mig alltid för i min umgängeskrets om nån behöver saker jag inte längre har användning för. Och en stor del av mina ägodelar är saker som personer i min umgängeskrets inte längre har haft användning för.
I våras såg jag en person som löste det hela rätt snygg. Hon ställde ut en massa saker som hon inte längre hade behov av (student som skulle flytta antar jag) på tomten som vetter mot en gång/cykelväg och satt upp en skylt med texten "gratis shit, ta saker ni har användning av". Inget merjobb för henne och en vinst för de som fick grejer de hade behov av.
Fler borde göra så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymous-Anonym
Okej, måste det väl vara? Ja, menar. Man begår inget brott, och folk har slängt sakerna av en andledning. De kanske har köpt en ny hylla, och orkar helt enkelt inte vända sig till myrorna eller till sin granne, och väljer att slänga det istället.
Man begår faktiskt ett brott, det är olagligt att ta andras sopor. Jag tror det är så att när folk kastar saker så överförs ägandet till innehavaren av soprummet (eller containern eller vad det nu är) så när du tar sopor så stjäl du av denne.