2014-02-01, 15:02
Bannlyst
Så här är det, min flickvän skaffade en kattunge efter att vi hade varit tillsammans i ett par månader. Det var bara hon och han då, han tyckte om henne otroligt mycket. De gosade hela tiden, så pass mycket att jag faktiskt blev avundsjuk för att hon spenderade så mycket tid med honom. Allt han gjorde var "aww" och det togs bilder konstant på honom. Då och då, när han gjorde något fel, kunde hon dra honom nackskinnet och skrika fy, men hon förstod senare att det inte var rätt väg att gå.

Hursomhelst, när hon gjorde honom illa så var det aldrig mycket och han förlät henne jättefort och de gosade igen. Under denna tid, som varade fram tills kanske september förra året (hon skaffade kattungen i juni, då var han 8 veckor tror jag), så tyckte jag och han inte om varandra alls. Vi tyckte inte heller illa om varandra, men vi hade ingen relation alls.

Något hände då i september om jag minns rätt, en morgon vaknade jag av att han låg på mig och slickade mig på magen (han brukade gå på hennes mage innan) och spann. Sedan den morgonen har han gjort så med mig hela tiden och det har blivit mer och mer sen den morgonen. Nu gosar han med mig tre-fyra gånger om dagen, om jag ligger på soffan och ser på tv så kommer han. Drar jag upp tröjan så att han kan slicka mig på magen så stannar han där en kvart, annars springer han vidare. Sitter jag i köket en hel natt så kommer han in och sover hos mig. Jag förstår inte varför, jag tycker om det jättemycket, men jag förstår inte varför han gjort övergången. Mot min flickvän är han helt tvärtom, ibland - men jättesällan, kanske en gång i månaden - gosar han med henne. Han biter henne och när hon tar upp honom så vill han bort.

En teori jag har är att han när han växte lite grann började föredra mig för att jag är en lugn person, medan hon kan skrika smeknamn på honom medan hon klappar honom.

En annan sak kan vara det att det ofta är jag som ger honom mat, vatten och godis. Men han gjorde övergången långt innan jag började ge honom godis. Jag började liksom köpa godis till honom just för att han började tycka om mig.

Jag behöver i alla fall hjälp med att förstå detta och jag behöver förslag på vad vi kan ändra på. Det är trots allt hennes katt och hon är upprörd över han inte tycker om henne längre.
Citera
2014-02-01, 15:06
Bannlyst
Den fine katten gilar dig för du har nog en fin bra jurkarma juren ser att du är jursnäll som ja är
Citera
2014-02-01, 15:15
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Allt han gjorde var "aww" och det togs bilder konstant på honom. Då och då, när han gjorde något fel, kunde hon dra honom nackskinnet och skrika fy, men hon förstod senare att det inte var rätt väg att gå.
Vad är det för en känslokall psykopat till flickvän du har som drar kattungar i nackskinnet? Jag tror att det stackars djuret skulle trivas bättre i naturen än att vara någons terapidocka.
Citera
2014-02-01, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Vad är det för en känslokall psykopat till flickvän du har som drar kattungar i nackskinnet? Jag tror att det stackars djuret skulle trivas bättre i naturen än att vara någons terapidocka.

Alltså, om han t.ex. välte ett glas eller så så antog hon att hon behövde bestraffa honom. Men det påverkade ingenting, hon gjorde det under en period på kanske en månad och han tyckte om henne lika mycket innan, under och efter den månaden.
Citera
2014-02-01, 15:31
Medlem
Var katten bara 8v. när ni tog den från sin mamma så kan det vara orsak till problembeteenden både direkt eller om flera månader upp till år från nu.

Katter är inte flockdjur så ofta brukar en katt i ett hushåll inte ty sig till mer än en (1) människa även om den gosar med och tycker om alla andra i familjen.

Det kan mycket väl vara små detaljer som att din flickvän "skriker" smeknamn och gosar lite för hårdhänt eller för ofta med katten som gör att den tyr sig mer till dig då du verkar lugnare. Att vinna en katts respekt innebär att man lär sig att tyda kattens kroppsspråk och respekterar när den inte vill att man rör den.

Ge din flickvän ett gosedjur i tyg och be henne krama ihjäl den samtidigt som hon gosar med katten så skonar hon förhoppningsvis katten från hennes "mördande kärlek" Vill hon skrika smeknamn åt katten så kan hon stoppa tygdjuret i munnen
Jag är givetvis ironisk angående tygdjuret men det ligger faktiskt mycket sanning i vad jag säger.
Citera
2014-02-01, 15:31
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Alltså, om han t.ex. välte ett glas eller så så antog hon att hon behövde bestraffa honom. Men det påverkade ingenting, hon gjorde det under en period på kanske en månad och han tyckte om henne lika mycket innan, under och efter den månaden.
Det säger nog mer om henne än om ett litet försvarslöst djur som "välte ett glas". Din flickvän har säkert en del komplexa psykiska problem och utnyttjar katten som slagpåse för att få utlopp för sin undanträngda aggression.

Stackars kattunge som måste leva med en sån psykopat! Hoppas man skärper lagen om djurplågeri ytterligare.
Citera
2014-02-01, 15:35
Bannlyst
Citat:
Det säger nog mer om henne än om ett litet försvarslöst djur som "välte ett glas". Din flickvän har säkert en del komplexa psykiska problem och utnyttjar katten som slagpåse för att få utlopp för sin undanträngda aggression.

Stackars kattunge som måste leva med en sån psykopat! Hoppas man skärper lagen om djurplågeri ytterligare.

Alltså herregud vad patetisk du är. Du kan lämna tråden, du tillför absolut ingenting. Jag tycker uppriktigt talat synd om dig.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Var katten bara 8v. när ni tog den från sin mamma så kan det vara orsak till problembeteenden både direkt eller om flera månader upp till år från nu.

Katter är inte flockdjur så ofta brukar en katt i ett hushåll inte ty sig till mer än en (1) människa även om den gosar med och tycker om alla andra i familjen.

Det kan mycket väl vara små detaljer som att din flickvän "skriker" smeknamn och gosar lite för hårdhänt eller för ofta med katten som gör att den tyr sig mer till dig då du verkar lugnare. Att vinna en katts respekt innebär att man lär sig att tyda kattens kroppsspråk och respekterar när den inte vill att man rör den.

Ge din flickvän ett gosedjur i tyg och be henne krama ihjäl den samtidigt som hon gosar med katten så skonar hon förhoppningsvis katten från hennes "mördande kärlek" Vill hon skrika smeknamn åt katten så kan hon stoppa tygdjuret i munnen
Jag är givetvis ironisk angående tygdjuret men det ligger faktiskt mycket sanning i vad jag säger.

Jag är inte säker på att katten bara var 8 veckor men han var jätteliten när hon fick honom i alla fall. Tack för gosedjurstipset i alla fall
Citera
2014-02-01, 15:41
Medlem
Citat:

Man kommer ingenstans med bestraffning. Eller jo man kan inte göra så att katten fjärmar sig från en på ett bättre sätt, att bestraffa lär bara katten att den människan inte går att lita på, varför ska katten då visa all sitt förtroende för en sådan människa.

Man lär katten uppfostran genom att förstärka det som den gör bra med snälla ord och ignorera det som inte är bra. Fortsätter katten så hindrar man den bara genom att stirra på den och säga lugnt -nej, och inte använda kattens namn, det ska bara användas när man vill katten något positivt.

En hand i luften som hindrar katten att tex. gå fram till ett glas på bordet och säga ett lågmält -nej, är vad man upprepar tills katten förstått budskapet.

Att bestraffa katten när glaset vält är att förvirra katten, den kan säkert bli rädd för glas i framtiden men den kan lika gärna bli rädd för vatten som ju är den mer obehagliga överraskningen när glaset vält och det är då ni straffar den.

Katten ska ju lära sig att inte gå fram till glaset innan den vält det och då gör man som jag beskrivit med handen och är lugn och bestämd. Då lär sig katten att vara försiktig med glas, men det tar givetvis olika lång tid och ni har en unge som vill utforska sin värld och ni ska ha tålamod med det.

Edit.
En hand i luften var en otydlig formulering, jag menar att handen ska hållas framför katten och hindra katten från att gå fram till föremålet. Handen ska hållas stilla och absolut inte hota katten utan bara hindra den.
Senast redigerad av lacrima 2014-02-01 kl. 16:17.
Citera
2014-02-01, 15:45
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:

Hahaha. Nu vet jag fan inte om du är ironisk eller inte. Nacken är i regel ett dött område för kattungar. Mamman bär ungarna i nacken. Att ta tag i en katt i nacken och säga fy är som att säga till sin son "Fyy Karl-Henrik peta inte in ett finger i farmor". Alltså ett sätt att tala om att det är ett fel utan att använda våld.

Till TS: Du måste ju blivit tappad i backen. Försöker du göra någon sorts psykoanalys på en katt som är självständigare och smartare än vad du är? Att du funderar så här mycket över din flickväns katt och vem som vinner dennes gunst visar ju att du borde limma fast knapparna i tangentbordet.
Citera
2014-02-01, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Man kommer ingenstans med bestraffning. Eller jo man kan inte göra så att katten fjärmar sig från en på ett bättre sätt, att bestraffa lär bara katten att den människan inte går att lita på, varför ska katten då visa all sitt förtroende för en sådan människa.

Man lär katten uppfostran genom att förstärka det som den gör bra med snälla ord och ignorera det som inte är bra. Fortsätter katten så hindrar man den bara genom att stirra på den och säga lugnt -nej, och inte använda kattens namn, det ska bara användas när man vill katten något positivt.

En hand i luften som hindrar katten att tex. gå fram till ett glas på bordet och säga ett lågmält -nej, är vad man upprepar tills katten förstått budskapet.

Att bestraffa katten när glaset vält är att förvirra katten, den kan säkert bli rädd för glas i framtiden men den kan lika gärna bli rädd för vatten som ju är den mer obehagliga överraskningen när glaset vält och det är då ni straffar den.

Katten ska ju lära sig att inte gå fram till glaset innan den vält det och då gör man som jag beskrivit med handen och är lugn och bestämd. Då lär sig katten att vara försiktig med glas, men det tar givetvis olika lång tid och ni har en unge som vill utforska sin värld och ni ska ha tålamod med det.

Ja. Det fattade vi rätt fort och har inte bestraffat honom mer än ett par gånger, dessutom var det så längesen att jag verkligen inte behöver tipsas om att inte göra det.
Citera
2014-02-01, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Hahaha. Nu vet jag fan inte om du är ironisk eller inte. Nacken är i regel ett dött område för kattungar. Mamman bär ungarna i nacken. Att ta tag i en katt i nacken och säga fy är som att säga till sin son "Fyy Karl-Henrik peta inte in ett finger i farmor". Alltså ett sätt att tala om att det är ett fel utan att använda våld.

Till TS: Du måste ju blivit tappad i backen. Försöker du göra någon sorts psykoanalys på en katt som är självständigare och smartare än vad du är? Att du funderar så här mycket över din flickväns katt och vem som vinner dennes gunst visar ju att du borde limma fast knapparna i tangentbordet.

Varför? Tycker att jag ställer en rimlig fråga här. Katten är ju inte smartare än mig bara för att jag försöker förstå varför den agerar som den gör.
Citera
2014-02-01, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson

Något dött område är det inte, jag vet inte riktigt vad du menar med det, men en katt har full känsel i nackens hud. Däremot så blir kattungar instinktivt mer eller mindre paralyserade när de blir lyfta i ett stadigt tag i nacken av kattmamman. Det är för att dels inte skador ska uppstå i nacken och en evolutionens nyck som gör att kattmamman kan flytta sina ungar så problemfritt som möjligt om faror lurar. Den paralyserande reflexen finns kvar hos katter livet ut, men i olika grad.

Att straffa sin katt genom nacktag är föga produktivt, det blir mer som att straffa katten för att den blir lugn av ett nacktag, är det syftet med bestraffningen......knappast.

Du verkar snarare vara den som är tappad. Först menar du att katten är smartare än en människa som du visserligen har låga tankar om, sen så menar du att någon analys av deras beteende inte behövs, katter har ett stort känsloregister och visar många olika beteenden men du kanske aldrig mött någon så du kunnat konstatera det.

Edit.
Kan ju tilläggas att katter har en hud som känner minsta beröring och smärta men däremot är mer tolerant mot "stick" Antagligen bla. för att de har klor och en kattmamma måste tåla sina ungars klor tex. när de diar även om en unges klor är förhållandevis mjuka och ovassa. En katt kan hos veterinären med fördel få en spruta i nackskinnet dels för att där är skinnet löst nog för att lyfta upp för att föra in nålen bara under huden, dels så har det mild lugnande effekt när veterinären nyper ett lätt tag där och huden just där verkar reagera minst på nålstick.
Senast redigerad av lacrima 2014-02-01 kl. 16:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in