• 5
  • 6
2014-02-03, 16:12
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaphysician
Fattar du inte resonemanget?

Resonemanget gick indirekt ut på att jämföra drunkna med att svälta ihjäl, så nej begriper inte resonemanget. Tycker de bygger på helt skilda saker/problematik.

Man kan ju förekla det till att man gör en liten insats för att hjälpa någon, och bör göra det oavsett om någon drunknar eller svälter ihjäl. Men då säger resonemanget ingenting för man har helt missat problematiken varför folk svälter ihjäl.

Citat:
Suck. Halmdocka. Förespråkar inte en planekonomi utan en blandekonomi.

100 % planekonomi funkar inte så bra; 100 % marknadsekonomi funkar inte så bra; en blandning av planekonomi och marknadsekonomi fungerar bättre.

Suck, du begriper inte att du får en elit hur du än lägger taken.
Citera
2014-02-03, 16:21
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Antagligen är jag hjärtlös eller mentalt störd men jag ser överhuvud taget ingen mening med att folk med pengar skall hjälpa alla andra mindre bemedlade.

Det ska de inte, kapitalism går ut på att tjäna pengar inte hjälpa andra.
Men det finns ju annat än kapitalism där vi istället hjälper varandra.

Då säger någon: -Suck, välgörenhet är inte kapitalism.

Sant men vill du lösa problemet fungerar inte välgörenhet (dropp i sjön).
Citera
2014-02-03, 16:46
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Vad fan tror du att din löjliga donation gör för skillnad. Det finns en anledning till att världen ser ut som den gör.
När argumenten tryter tar invektiven vid..
Citat:
Jag har personligen sett till att min frus släktingar har hållits på benen. När jag träffade dem 1996 hade de flesta av dem det ganska drägligt och hade jobb eller försörjde sig genom att driva eget på marknaden. Min frus syster och jag skickade säkerligen miljonbelopp till filippinerna och deras släktingar slappade och mådde bra. Efter min första resa hit sa jag stopp för alla typ av bidrag. Ingen jobbade och bara väntade på nästa "utbetalning". Släktingarna började få det sämre pga utebliven "inkomst" men då plötsligt 2010 så dog grandpa och ett gäng miljoner till frilades. Idag är resten av släkten som fortfarande lever till viss del beroende av hjälp som skickas från nyblivna svenskar. Hur fan kan det vara bra
Anekdotisk bevisföring hör inte hemma i ett rationellt samtal. Det är välkänt att pengar som doneras till större hjälporganisationer i stor sett hamnar där de skall.

Citat:
För att vara kortfattad. Det finns för mycket människor som ingen vill hjälpa. Vad mänskligheten behöver är definitivt inte större befolkning på jorden och absolut inte i de de fattiga regionerna.
Det är numer välkänt att bättre materiell standard ger upphov till minskat barnafödande.

Citat:
Antagligen är jag hjärtlös eller mentalt störd
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Citera
2014-02-03, 16:49
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
När argumenten tryter tar invektiven vid..

Fast hen har ju en viss poäng.

För att komma till rätta med problemen skulle det snarare behövas en genomgående strukturell förändring av samhället snarare än att de som har skänker lite mer till de som inte har.
Citera
2014-02-03, 18:18
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast hen har ju en viss poäng.

För att komma till rätta med problemen skulle det snarare behövas en genomgående strukturell förändring av samhället snarare än att de som har skänker lite mer till de som inte har.
De står naturligtvis inte i motsatsförhållande. Har någon trillat ned från en bro och håller på att drunka bör man rädda människan om man har möjlighet, även om det kan vara så att broräcket borde utformas annorlunda.
Det är nog mycket svårt att argumentera emot att vi är skyldiga att rädda livet på människor i de fall vi kan göra så med en relativt obetydlig insats.
Citera
2014-02-05, 18:45
Medlem
Det står i Bibeln, att man skall donera tiondet till välgörenhet. Alla skall göra det. Ingen kan tvinga dig, men Guds värld fungerarar enligt den "orsak och verkan" - principen. Gud och många av oss vet, varför det finns en sådan lag och hur den fungerar.
Citera
2014-02-05, 19:38
Medlem
pellenicklass avatar
Jag tycker att man bör donera pengar, men ingen ska tvinga dig!
Citera
2014-03-05, 23:35
Medlem
Samhället borde vara utformat så att det inte går att bli snuskigt rik. Rika människor har utnyttjat sin ställning och/eller tur till att roffa åt sig på bekostnad av andra. Samtidigt så ska det löna sig att tillföra något till samhället, men det ska hållas på en rimlig nivå. Maktstrukturer med vars hjälp man kan bygga upp och skaffa en fördel gentemot andra för att sedan få betalt utan vidare motprestation skall förbjudas. Det kan handla om t.ex. ägande, styrelserätt i företag, lönesättning, osv.

Ett enkelt exempel kan vara att jag som företagare med ett medelstort självägt bolag har anställda på minimilön. Istället för att jag utan någon vidare motprestation kan ta ut 10Mkr om året i lön så hade de anställdas lön kunnat fördubblas och jag själv bara ta ut en rimlig årslön på 1Mkr. Faktum är ju dock såklart att denna ägandemodell inte ens i sig ska existera. Men det illustrerar den grundläggande principen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in