Citat:
Ursprungligen postat av
harrowdownhill
Antar att du inte skulle föra den linjen om du gick förbi en sjö där fler än en höll på att drunkna och du kan rädda åtminstone någon (utan fara för din egen säkerhet)? Det hade verkat absurt. Singer hade nog menat att det är lika absurt att blanda in sådana hänsyn när det handlar om människor i nöd som befinner sig på ett större geografiskt avstånd, där räddningsinsatsen är lika krävande (eller mindre).
Jo, antagligen. Men i en akut situation finns inte riktigt utrymmer för annat än att agera eller inte agera.
När det gäller att skänka pengar måste jag ju först värdera min egna situatuion. Visst, globalt sett är jag relativt välbemedlad. Men att skänka 100-200 kr i månaden skulle definitivt försämra min egna livssituation en hel del. Okej det kanske inte är så hemskt att leva på bönor en vecka för att en annan person ska kunna leva överhuvudtaget. Men rätt snabbt befinner jag mig då i en situation där jag lever på endast bönor och helt avstår nöjen eller nya kläder. Möjligt att det globala lyckoindexet skulle stiga, men för mig har det ju sjunkigt drastiskt och antagligen till den grad att jag är direkt olycklig.
Det gör att jag, hur egoistiskt det än må vara, inte skänker pengar.