2014-01-30, 20:24
Medlem
Morticians avatar
Jag sitter i en för stockholmare ganska märklig situation (tror jag). Jag hyr en lägenhet bostadsrätt i Stockholms innerstad i andrahand genom firman jag jobbar för. Det är alltså firman som står för lägenheten. Jag kom överens med ägaren muntligt att hyra lägenheten och har fått alla nycklar, lägenheten är möblerad och jag bor där sedan 7 månader tillbaka. Grejjen är att hon som äger lägenheten lovade att skicka ett kontrakt för påskrift till min firma vi har muntligt kommit överens om en summa per månad. Men trots påtryckningar genom mail, SMS och telefonsamtal att komma i kontakt med ägaren så har vi inte fått ett kontrakt vilket medför att jag bor "gratis" där sedan 7 månader. Jag undrar vad som gäller om hon kommer med ett kontrakt kan hon då hävda att hon ska ha betalt för månaderna innan hon behagade skicka ett kontrakt? Kan jag på något sätt hävda besittningsrätt och överta ägandet av lägenheten? Ja vad fan gäller igentligen. Just nu sitter jag i en fullt möblerad lägenhet vid Karlaplan och betalar ingen hyra.
Citera
2014-01-30, 20:34
Bannlyst
Du kan int jöra någe kommer ägarna åke du ut på rövahålet
Citera
2014-01-30, 20:54
Medlem
ormanoffs avatar
Givetvis är du skyldig att betala för den tid du bor där. Ni har ju en muntlig överenkommelse om hyra och har dessutom i konkludent handlande ingått avtalet. Att hyresvärden slarvar med att upprätta ett skriftligt avtal spelar mindre roll.

Och nej, du kan inte förvärva äganderätten till en bostadsrätt bara genom att bo i den.
Citera
2014-01-30, 22:11
Medlem
Morticians avatar
OK då vet jag vad som gäller. Frågan är hur lång tid de kan hävda att vi ska betala?
Citera
2014-01-30, 22:12
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
OK då vet jag vad som gäller. Frågan är hur lång tid de kan hävda att vi ska betala?

Sedan du/ni flyttade in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in