2014-02-08, 03:08
Medlem
P04s avatar
Sluta tjata om balanseringsvikter från däckfirmor! Som redan påpekats har blyvikter fasats ut för flera år sedan. Har ni suttit på kåken de senaste 10 åren?
Bly från tryckerier!? Skämtare där! Stilmetall har väl inte funnits där på 20 år..

Senaste spannen hjulvikter jag fick hem innehöll så lite som en femtedel bly. Resten var zink, zamak och järn (och diverse prillor, ventiler, hjulmuttrar, rakblad och tvålklumpar).

Det bästa för ts är att leta bly på en riktig skrot. Där kan finnas plåtar, motvikter, kabelhöljen och annat av bly. Hoppa över bilbatterierna. Med lite otur kan man förgifta sig själv dödligt på det viset.

Eftersom ts knappast är ute efter finlir och en tjusig skåpvikt kan ju en långpanna och en gasolbrännare räcka alldeles utmärkt för att smälta skrotbly till en lagom stor platt tacka. Ännu bättre är ju flera tunna så att han inte behöver klämma fingrarna mellan skåpkanten och 70kg blyvikt när den ska på plats i skåpet.
Citera
2014-02-14, 04:22
Medlem
KaliberTolvs avatar
Bly? lätt att smälta, hög densitet!

http://www.blocket.se/stockholm/Barl....htm?ca=11&w=3

Citera
2014-02-14, 05:09
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaliberTolv
Bly? lätt att smälta, hög densitet!

http://www.blocket.se/stockholm/Barl....htm?ca=11&w=3

Behöver nog inte ens smältas. Skulle tro att det är de två vikterna på högerkanten med ingjutna handtag av armeringsjärn som är blyet. 37kg st är rimligt för den storleken och snudd på idealiskt för ts ändamål. Bara att skrapa bort den fula färgen och ställa in i skåpet.

Bra letat!
Citera
2014-02-21, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MelkerD
Jag har fått ärva ett vapenskåp som jag tänkt ha hemma hos mig själv. Dock så bor jag dumt och kan inte bulta skiten (väger 80 kg). Hur fixar jag 70 kg i vikter på billigaste vis? Har bara tänkt ha min gamla bössa i skåpet, så plats finns det nog gott om. Med andra ord: jag kan fylla det med vad fan som helst... Men behöver tips/råd! Innovativa lösningar uppmuntras!

Måtten att jobba med: HxBxD: 1250x310x300 mm

/Laglige Melker

Någon kanske redan föreslagit detta, men. Ta med dig en påse wienerbröd till den lokala mekaniska verkstaden. Fråga snällt om du får byta fikat mot lite järnskrot.
Själv betalade jag 2 st vetelängder för 6X plattjärn a 9kg, i ditt fall behövs något mer. Tar liten plats och är billigt.
Väljer du vikter till hantlar eller skivstång så kommer det kosta betydligt mer och vara mer otympligt.
Citera
2014-02-26, 17:21
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Tänk på att vapen och ammunition INTE får räknas in i vikten, trots att vissa i tråden verkar tro det. Skåpet måste väga 150kg utan innehåll.
Citera
2014-02-26, 23:54
Medlem
Spenderade i veckan cirka 2.5 h med att bulta fast skåp fan och nu är jag orolig över att inte få bort det när jag ska flytta jävla meck med skiten så nästa gång får det bli vikter !!!
Citera
2014-02-26, 23:55
Medlem
Citat:
Jag har fått ärva ett vapenskåp som jag tänkt ha hemma hos mig själv. Dock så bor jag dumt och kan inte bulta skiten (väger 80 kg). Hur fixar jag 70 kg i vikter på billigaste vis? Har bara tänkt ha min gamla bössa i skåpet, så plats finns det nog gott om. Med andra ord: jag kan fylla det med vad fan som helst... Men behöver tips/råd! Innovativa lösningar uppmuntras!

/Laglige Melker

Om du bor i Stockholm kan jag skära till en bit av en spont åt dig om några veckor det väger mycket !!
Citera
2014-02-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Om du bor i Stockholm kan jag skära till en bit av en spont åt dig om några veckor det väger mycket !!
En pu 18 väger ju ca 78 kg/m är inte det mest smidiga att ställa in det i skåpet blir och är då ca 650 mm bred och 220 djup inte så mycket kvar för något annat sen. Sen finns det inte någon mening att stoppa in något annat än de vikter som tillverkaren säljer eftersom annars är det inte typgodkändt.
Citera
2014-02-27, 23:27
Medlem
Walker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Spenderade i veckan cirka 2.5 h med att bulta fast skåp fan och nu är jag orolig över att inte få bort det när jag ska flytta jävla meck med skiten så nästa gång får det bli vikter !!!

Jag gjöt in mitt i betongväggen i källaren+bultning= svårt att ta med sig skåpet
Citera
2014-02-27, 23:29
Medlem
Walker84s avatar
Citat:

/Laglige Melker

Åk till skroten och hämta hem ett par bilbatterier och töm på blyplåtar, kan inte gå åt speciellt många+ att plåtar är lätta att stapla, ställa på sidorna inne i skåpet osv
Citera
2014-02-27, 23:42
Medlem
Vindens avatar
Citat:

/Laglige Melker

Kolla gamla vikter på blocket.
Den här snubben säljer vikter, det ser ut att vara ca 70 kg, för 500 spänn

http://www.blocket.se/stockholm/Vikter_till_25_mm_hantlar_stang_52329371.htm?ca=11 &w=1
Citera
2014-02-28, 21:47
Medlem
Kolla på skroten om de har järnvägsräls, 3-4 meterlånga bitar borde räcka. De kan nog kapa upp den åt dig också.
Kostar nog mer än fika pengar, men borde inte vara allt för mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in