Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Inte "alla". Vissa gör så, MP och Vänstern är väl störst när det kommer till att "magiskt trolla fram ekonomi" ur ingenting. Men annars håller jag med.
Nej. (V) är nog sämst på att trolla fram pengar magiskt. Det ni verkar missa är att vi "trycker" pengar
hela tiden och vi har gjort det i 40 år (ungefär).
Det är en sak som (V)
inte vill göra, och då hade ekonomin kraschat (slutgiltigt) för ungefär 30 år sedan. Sen kan man alltid diskutera om det är bättre med ett utdraget lidande eller om man bör dra bort plåstret snabbt..
Citat:
Vet inte om likheterna ändå är större än skillnaderna. Hela systemet i USA är uppbyggt på (ja, eller var innan Obama) obefintlig sjukvård om du inte hade försäkringar, som jobben oftast betalde. Skattetrycket, beroende på stat, är så långt ifrån Sverige man kan komma ofta.
Du har fel, skattenivåerna i USA är i princip identiska med Sverige (om du adderar federal och statlig skatt, och andra punktskatter)
Citat:
I USA betalar du för det du använder, i stor utsträckning.
Inte alls. USA finansieras ju med FED som bankomat.
Citat:
Socialbidrag finns inte på samma sätt som i Sverige för det löses till stor del av frivilligorganisationer och liknande instanser som får donationer eller likt företag har fonder.
Det finns på nästan exakt samma sätt faktiskt. Att staten betalar ut pengar till en "friviligorgansiation" är ju precis samma sak som i Sverige, men här heter "frivilligorganisationen" Försäkringksassan/Soc. (frivilligorganisationerna i USA drivs ju av avlönade människor)
Citat:
Problemet här är att alldeles för många som inte betalar in skatt använder skatten. I onödan. Så kommer det givetvis att vara, problemet är att det finns, utan någon som helst anledning, förutom att regeringen och "Snälla landet Sverige" ska visa sig vara bättre än andra på "humanitet".
Du har rätt i sak, men (tror jag) fel i "person". Dom som inte betalar in skatt, men använder skatt, är ju höginkomsttagare. I Sverige idag så bester överklassen av politiker, tjänstemän och anställda i dom statliga bolagen.
I Sverige betalar ju
alla skatt, och dom verkliga förlorarna är såklart dom som
aldrig använder den. Har du inga barn, och är frisk, så tillhör du dom verkliga förlorarna...(det säger sig självt att ett sånt land aldrig kan fungera).
Men jag tror att du är mer invandringskritisk än jag (du antyder det, men vill inte säga det rakt ut) men jag menar....om jag är frisk och utan barn, så är det ju precis lika illa för mig att betala skatt för att dina barn ska kunna gå i skolan, eller för någon som är sjuk...som det är att betala för en invandrare. Eller för den delen att betala för dagens pensioner.