2014-01-30, 01:27
Medlem
Några dagar sen började jag få ont i näsan (precis vid mellan öppningarna så att säga).

Tänkte att det kanske var en finne, vilket dagen efter visade sig vara sant och jag klämde den såklart.
Sen dess har jag haft huvudvärk och på kvällarna till o med ont ovanför tänderna (tandköttet mellan näsa och tänder. Och såklart där på nästippen.

Har klämt skiten varje dag 2 gånger och det har bara kommit mer skit ut varje gång.
Dvs jag klämmer morgon tills det kommer blod inte var, sen tar desinfektionsmedel på och sedan klämmer på kvällen igen och det är mer var.

Vad ska jag göra, sluta klämma ? Känns som man borde hjälpa kroppen bli av med allt var.
Sen fattar jagi nte att jag har så mkt annat ont pga detta.

Är rädd att det ska svälla upp eller ngt, minns att jag en gång klämde en finne på kinden som blev enorm sedan och jag fick ta pencilin typ....
Citera
2014-01-30, 01:34
Köp en kräm/gelekräm på apoteket med Salicylsyra, det gör att finnen dämpas och till slut försvinner.. Men riv inte eller pilla på det, då kan det brännas..du tar en tops med krämen på och "duttar" på stället...
Gulligt inlägg trots dina besvär hehe...

Citat:
Ursprungligen postat av MrFlakes
Några dagar sen började jag få ont i näsan (precis vid mellan öppningarna så att säga).

Tänkte att det kanske var en finne, vilket dagen efter visade sig vara sant och jag klämde den såklart.
Sen dess har jag haft huvudvärk och på kvällarna till o med ont ovanför tänderna (tandköttet mellan näsa och tänder. Och såklart där på nästippen.

Har klämt skiten varje dag 2 gånger och det har bara kommit mer skit ut varje gång.
Dvs jag klämmer morgon tills det kommer blod inte var, sen tar desinfektionsmedel på och sedan klämmer på kvällen igen och det är mer var.

Vad ska jag göra, sluta klämma ? Känns som man borde hjälpa kroppen bli av med allt var.
Sen fattar jagi nte att jag har så mkt annat ont pga detta.

Är rädd att det ska svälla upp eller ngt, minns att jag en gång klämde en finne på kinden som blev enorm sedan och jag fick ta pencilin typ....
Citera
2014-01-30, 01:40
Medlem
NovaOculuss avatar
Sårsprit fungerar, har själv testat det. Se till att bita i en handduk, det kan svida som in i helvetet själv.

http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=107395

Är ett exempel på vad du kan hitta i apoteket för det du behöver
Citera
2014-01-30, 02:13
Medlem
Jag har haft liknande problem en gång. Den satt där i några dagar. Jag körde alsolsprit ett par gånger om dagen för att det skulle ge sig. Anledningen att det är ett så utsatt område är då man konstant andas in främmande partiklar och mikroorganismer som stör sårläkningen i den regionen!
Citera
2014-01-30, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opensols
Jag har haft liknande problem en gång. Den satt där i några dagar. Jag körde alsolsprit ett par gånger om dagen för att det skulle ge sig. Anledningen att det är ett så utsatt område är då man konstant andas in främmande partiklar och mikroorganismer som stör sårläkningen i den regionen!

Använder alcogel om såret är öppet och Basiron på nätterna. Men jag ska alltså inte klämma den mer? Är det inte bra att tömma skiten på äckel?
Citera
2014-01-30, 06:51
Medlem
PermanentVickss avatar
Det kan vara riktigt obehagligt med finnar i näsan, fick en själv nyligen precis i roten av vänstra näsväggen vid mynningen. Det bästa man kan göra är att låta det gå över själv, men om du har möjlighet att klämma den så kör på (dvs att den sitter lägligt till.) Tänk på att näsan innehåller mkt skit du inte vill ha i det öppna såret.

TLDR: Sluta klämma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in