2014-01-29, 20:56
Bannlyst
Stämmer mitt påstående? JA NEJ och varför?

Jag får en stark känsla när jag pratar med folk att de tror sej vara odödliga. Som att de lever sitt liv som att de aldrig kommer att dö. Detta är mycket signifikant kritik mot Ateister i synnerhet.

Dom som tror att medvetandet kommer att raderas efter döden.

Det är jag ganska säker på att det kommer inte att hända.

Jag kan nog förstå att dessa människor som tror sej vara odödliga kan leva mer i nuet och tänker inte så mycket på framtiden.

Är det ett problem att folk tror sej vara odödliga?
Citera
2014-01-29, 21:00
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetandet

Jag får en stark känsla när jag pratar med folk att de tror sej vara odödliga. Som att de lever sitt liv som att de aldrig kommer att dö. Detta är mycket signifikant kritik mot Ateister i synnerhet.

Jag kan nog förstå att dessa människor som tror sej vara odödliga kan leva mer i nuet och tänker inte så mycket på framtiden.

Men hur kan ateister tro att dom är odödliga när dom vet att dom kommer dö?
Medans du själv tror att du kommer leva förevigt. Alltså är det inte du själv då som går omkring och tror att du är odödlig?
Senast redigerad av Perfectscore 2014-01-29 kl. 21:13. Anledning: fel stavning faaaaaaaaaaaaaaaaak
Citera
2014-01-29, 21:05
Medlem
Ateister är snarare oeftertänksamma människor som lever i nuet, de planerar inte för eventuella möjliga händelser i framtiden. De tänker inte på tunga eller svåra livsfrågor, därför kan de uppleva sig vara odödliga.
Citera
2014-01-29, 21:15
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21g
Ateister är snarare oeftertänksamma människor som lever i nuet, de planerar inte för eventuella möjliga händelser i framtiden. De tänker inte på tunga eller svåra livsfrågor, därför kan de uppleva sig vara odödliga.

Är det inte new age människor som tjatar om att vi (ateister) inte lever i nuet därför ska man bli en hippie och börja leva i nuet. eller vad du vill.
Citera
2014-01-29, 21:28
Medlem
frihetskrigares avatar
Varför skulle det vara ett problem?

Jag anser mig vara odödlig just nu, men den känslan kommer väl ändras när jag blir gammal och det är dags att gå vidare.
Citera
2014-01-29, 21:28
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Jag tror tvärtom! Alla vet om att de skall dö men lever som att döden var långt, långt borta och att den inte står runt hörnet och lurar. Vi slänger ett öga runt hörnet lite då och då men tänker, inte ännu, inte nu, i morgon och helst vill vi bestämma när och hur också
Citera
2014-01-29, 21:55
Medlem
psyDucks avatar
Citat:

Som någon annan också skrev, så är det ju du och andra religiösa som tror att de kommer leva för alltid medan ateister vet att det bara är detta liv som gäller. Just därför kanske de är mer benägna att leva livet fullt ut.
Citera
2014-01-29, 22:00
Medlem
Ja. Vi människor är så egocentriska så att vi inte kan föreställa oss ett liv utan oss själva. Vi är ju i centrum i vår egen värld och om vi inte skulle finnas... det går bara inte ihop i våra egocentriska hjärnor. Detta kanske är en orsak till att många tror att de är odödliga eftersom i deras värld kan de verkligen inte finnas.
Citera
2014-01-30, 00:10
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ha, nej det kan jag inte påstå.
Såvidare du inte menar att vi känner oss odödliga mot guds vrede.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in