2014-01-29, 20:48
Medlem
Wall of text men läs snälla

Jag har hamnat i en ganska jobbig ekonomiskt situation.

Lång historia kort. Jag har en del krediter på mig. (Cirka: 28tkr totalt).
Jag var dum nog att gå i borgen för min MAMMA så hon fick en lägenhet.
Min mamma slutade nu betala sina räkningar. 3 månader och hon svarar inte längre i telefon.

Hur som helst så skickade hyresvärden det till mig nu (Han sade det till mig på telefon).

--------

Panikslagen som jag var och rädd att jag skulle hamna hos kronofogden (Brukar ha 2-3tkr kvar efter allt är betalt) så sökte jag lån hos Handelsbanken (Inte kund där, men hade tänkt byta bank så blev medlem där och sökte).

Fick avslag för att de inte handlar med privatlån tydligen? Jag vet inte riktigt men han jag snackade med sa att de lånar bara ut ifall jag ska köpa typ hus, bil eller liknande och att såna här små lån är inget de tjänar pengar på.

--------

Samma dag så bokade jag möte hos SwedBank där jag varit kund i hela mitt liv.

Idag var jag på möte hos SwedBank. Jag förklarade min situation med min mamma och allt.
Jag ville söka ett lån för att samla alla mina krediter och betala allt jag blir skyldig pga borgen (Eftersom att jag förklarade att ett lån hos SwedBank och alla mina krediter kommer jag inte klara av).

Snubben jag pratade med sade att han var osäker för att man ska ha kvar 10,6tkr EFTER hyran och alla lån man har är betalda. Jag blev helt paff, seriöst.. hur många har sån lön(Som inte har utbildning eller liknande och är relativt unga) Snitt hyran brukar väl ligga på typ 6,000 och sen lån på 1000-2000.. dvs man ska få in 19,000 efter skatt. För att få ett lån på 50,000kr.

Sedan verkade han inte tro på min historia angående min mamma. Dessutom var han lite sur för att jag hade sökt lån hos Handelsbanken.
Jag fick ett tal om hur dumt det är att gå i borgen för människor, att man inte ska ta krediter och att man måste spara pengar etc etc

Jag förklarade att jag har satsat stenhårt för att betala alla mina skulder (Notering: Har 28tkr idag men hade 48tkr i början av 2013. 20tkr av dessa är pengar min pappa tog i mitt namn) och att spara pengar inte kändes som en smart idé när jag hade massa dyra lån som tickade på i ränta.

jag blev uppringd av honom senare och fick lämna uppgifter till min mamma och hyresvärden.
Han skulle prata med sina kollegor och jag blev uppringd återigen av honom 30min senare.
Jag fick ett lån, på 30tkr dvs minsta beloppet och inte vad jag sökte. På ett villkor, att jag kommer in till banken och betalar mina räkningar som jag skulle få pga borgen OCH att jag tog några försäkringar på lånet.

Fine tänkte jag. Gick med på det. Jag trodde och jag förklarade för honom på SwedBank att det var 3 månader som inte vart betalda och det skulle bli 15-16tkr i borgen.

Jag ringde sedan hyresvärden igen och pratade med honom. Han tyckte så synd om mig att han valde att ta bort större del av skulden och dela upp det på 3 månader(IFALL jag tömde lägenheten innan slutet av Januari åt honom, vilket jag såklart gick med på). Det är nu 6000kr jag ska betala honom och jag har 3 månader på mig.

Just nu har jag 6,600kr på mitt konto och jag känner mig lite som en idiot som sökt lån hos SwedBank.

Hur ska jag liksom förklara varför borgen inte är på det beloppet jag sade från början? Sanningen såklart men det låter väldigt fishy säkert då de redan knappt tror på mig.

Saken är att lånet på 30tkr kommer gynna mig enormt ändå då jag kan ta bort borgen, samla större delar av mina krediter och slippa 20-30% räntorna.

Jag vet inte vad jag söker, men förstår ni hur jag känner mig? Känner mig som någon som försöker blåsa banken typ.. Så ska jag försöka gå igenom med lånet ändå eller ska jag ringa och skippa det totalt och säga att jag typ fick låna privat istället?
Citera
2014-01-29, 21:01
Medlem
utan.att.stannas avatar
Vet inte heller men du måste genast sluta med att ge dina päron möjlighet att komma åt dina penhar eller ställa upp för dom.
Citera
2014-01-29, 21:03
Medlem
Fantomsmaertas avatar
"Hej en del av skulden har blivit avskriven sa nu ar beloppet xxx kronor, mina andra skulder ar xxx kronor. Gar det att losa med ett lan pa 30000?"
Citera
2014-01-29, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
"Hej en del av skulden har blivit avskriven sa nu ar beloppet xxx kronor, mina andra skulder ar xxx kronor. Gar det att losa med ett lan pa 30000?"

Dock så verkar det som att jag endast fick lånet för borgen skulden inte skulle gå till kronofogden.

Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vet inte heller men du måste genast sluta med att ge dina päron möjlighet att komma åt dina penhar eller ställa upp för dom.

Yeah, pappa snackar jag knappt med och mamma kommer jag sluta med nu. Dock svårt att göra det ...
Citera
2014-01-29, 21:17
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTight
Dock så verkar det som att jag endast fick lånet för borgen skulden inte skulle gå till kronofogden.

Yeah, pappa snackar jag knappt med och mamma kommer jag sluta med nu. Dock svårt att göra det ...

Det ar anda vart att fraga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in