2014-01-29, 17:26
Medlem
Har sedan ett tag haft en id om tre stycken klarhetstillstnd i en slags hierarkisk ordning fr en tanke: Frst och lgst r en knsla av frstelse eller uppfattning av ngot; drefter kommer tillstndet dr man r frmgen att kunna relativt - allts p stt och vis, men nd inte - klart kunna tnka tanken i medvetandet; och sedan, sist och hgst, dr man klar och tydligt kan anfra det som frst endast var en knsla i en kommunikationsakt med andra mnniskor och f dessa mnniskor att till viss del frst vad man menar.
Sjlvfallet s "faller" de olika tillstnden in i varandra och blandas ocks, s vilket tillstnd en tanke befinner sig i r inte alltid helt sjlvklart. r osker om en tanke dock skulle kunna befinna sig i det lgsta och hgsta tillstndet samtidigt, men inte det mellersta.

S, ngra tankar? Undrar ifall ngon knner ngot liknande, ifall min id skulle kunna komplimenteras med ett (eller flera) tillstnd och om det redan finns ngot liknande koncept i den vida filosofiska diasporan?
Citera
2014-01-29, 17:38
Bannlyst
Jag kanske missfrstr dig men r detta inte just vad de innebr skillnaden mellan frst och veta och allmn tanke?
Citera
2014-01-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Jag kanske missfrstr dig men r detta inte just vad de innebr skillnaden mellan frst och veta och allmn tanke?

Kanske, men kan du definiera frst, veta och allmn tanke? D jag inte r bekant med de nmnda begreppen i den mn att jag skulle kunna definiera dem, s kan jag inte avgra. Om definitionerna verensstmmer med mina beskrivningar om "tillstnden", s fljer det vl s att du har rtt(?).
Citera
2014-01-29, 18:35
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedvetenOmedveten
Kanske, men kan du definiera frst, veta och allmn tanke? D jag inte r bekant med de nmnda begreppen i den mn att jag skulle kunna definiera dem, s kan jag inte avgra. Om definitionerna verensstmmer med mina beskrivningar om "tillstnden", s fljer det vl s att du har rtt(?).
r det inte lttare att sl upp orden i en ordbok ifall du inte vet vad de betyder?

Det tynger mig att behva skriva nedltande men i vissa fall r det bttre att inte yttra det sjlvklara. Men om du mot all frmodan vill fortstta tnka p dessa rudimentra tankegngar s kan du fra in fler steg i modellen fr att f en mer precis bedmning. T.ex. som den originella fem-stegs modellen:
1. Novice
non-situational recollection, decomposed recognition, analytical decision, monitoring awareness
2. Competence
situational recollection, decomposed recognition, analytical decision, monitoring awareness
3. Proficiency
situational recollection, holistic recognition, analytical decision, monitoring awareness
4. Expertise
situational recollection, holistic recognition, intuitive decision, monitoring awareness
5. Mastery
situational recollection, holistic recognition, intuitive decision, absorbed awareness
Citera
2014-01-29, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
r det inte lttare att sl upp orden i en ordbok ifall du inte vet vad de betyder?

Det tynger mig att behva skriva nedltande men i vissa fall r det bttre att inte yttra det sjlvklara. Men om du mot all frmodan vill fortstta tnka p dessa rudimentra tankegngar s kan du fra in fler steg i modellen fr att f en mer precis bedmning. T.ex. som den originella fem-stegs modellen:
1. Novice
non-situational recollection, decomposed recognition, analytical decision, monitoring awareness
2. Competence
situational recollection, decomposed recognition, analytical decision, monitoring awareness
3. Proficiency
situational recollection, holistic recognition, analytical decision, monitoring awareness
4. Expertise
situational recollection, holistic recognition, intuitive decision, monitoring awareness
5. Mastery
situational recollection, holistic recognition, intuitive decision, absorbed awareness

ven om jag slr upp orden i en ordbok s betyder det inte ndvndigtvis att ordbokens definitioner verensstmmer med vad anvndaren menar. I det sammanhanget r det bttre att frga vad anvndaren menar, istllet fr att ta fr givet att den menar samma som en ordbok.

Har inga problem med att du skriver nedltande, men jag har iallafall intrycket att Flashbacks icke-akademiska filosofi-forumavdelning till strsta del bestr av rudimentra tankegngar. Mer n det s mste man ju brjar ngonstans (fr att sedan utvecklas), och nu har jag ju ftt vad jag bland annat efterskte: ett liknande koncept, men verlgset mitt egna.

Fljer inte ditt exempel genom att underlta att yttra det uppenbara, men det du syftar p r sklart: http://en.wikipedia.org/wiki/Dreyfus...ll_acquisition? Har ingen tanke p att fortstta med min modell egentligen, men r intresserad av "omrdet".

D du uppenbart r mer kunnig n jag, s frgar jag ocks om du rekommenderar ngonting annat? Om inte s r det inte ngot problem d jag har en bttre utgngspunkt nu.
Citera
2014-01-29, 20:15
Medlem
Okej, har lst A Five-Stage Model of the Mental Activities Involved in Directed Skill Acquisition (frsta referensen p Wikipedia-artikeln), som var intressant och givande i sig, men inte riktigt likt det jag menade med "tankehierarki".
Det jag menade var olika tillstnd (och kanske utvecklingen av) en id, uppfattning eller tanke, emedan A Five-Stage Model of the Mental Activities Involved in Directed Skill Acquisition, ssom jag frstr det, r en teori om olika niver fr lrandeprocessen i erhllandet av en ny egenskap eller frmga. Tv stycken olika saker enligt min uppfattning.

Att en lrandeprocess utgr frn det abstrakta fr att sedan gradvis utvecklas mot det intuitiva var en ny insikt fr mig. Det gr dock i motsats mot min id om "tankehierarki", dr en frnimmelse (som i viss mn kan ses som intuitiv) gr mot frmgan att kunna klarar uttrycka den tidigare frnimmelsen; allts mot det abstrakta(?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in