2014-01-29, 10:06
Medlem
Hej,

Jag hade det under ngra r lite knappert vad gller pengar och under dessa r samlade jag p mig vissa skulder fr obetald hyra d jag hyrde ut min lgenhet och personen som var dr bara lmnade utan att sga till mig frst och dum som jag var s hade jag inte tagit ngon deposition.

Skulderna fr obetald hyra var inte s farliga, jag tror det uppgick till ca 15,000 men nd s pass mycket att jag inte kunde betala det.

Skuld nr 2 r ett skadestnd fr misshandel d jag gav en kvinna en rfil efter att sjlv ha mottagit en sdan, jag vart dmd och skulle d betala ca 6,500kr vilket jag inte gjort och vilket jag inte heller planerar att gra d jag tycker att vi bda gjorde fel men enligt domaren (en kvinna) s gjorde jag tydligen mer fel.

Alla skulder som jag har r ver 3 r gamla d jag flyttade utomlands 7e april 2011.

Nu undrar jag d, har jag kvar dessa skulder och / eller vart kan jag vnda mig fr att kolla upp detta?
Citera
2014-01-29, 10:30
Medlem
cyber_zekes avatar
Om jag inte r fel p det s presikiberas vanliga skulder efter 5 r om den som du r skyldig pengar inte har ftt tag p dig, d frlngs tiden med ytterliggare 5 r. Detta gller inte brottsrelaterade skulder, dom tror jag inte frsvinner. Kolla hos kronofogden om bda skulderna ligger dr.
Citera
2014-01-29, 10:33
Medlem
Med andra ord s hade jag aldrig rrt droger vid denna tidpunkten av mitt liv men fick ett erbjudande om jobb utomlands och planerade detta och fick en rfil av en bekant d vi var ute och tog ngra l med ett gng. Problemen med hyran brjade frst efter att jag lmnat Sverige.

Bra att du hller dig till frgan..
Citera
2014-01-29, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Om jag inte r fel p det s presikiberas vanliga skulder efter 5 r om den som du r skyldig pengar inte har ftt tag p dig, d frlngs tiden med ytterliggare 5 r. Detta gller inte brottsrelaterade skulder, dom tror jag inte frsvinner. Kolla hos kronofogden om bda skulderna ligger dr.

Jag har fr mig att jag hrt ngot om att om personen man r skyldig pengar gr till kronofogden eller annan inkasso s frlngs tiden, jag har mottagit ett brev till den adress jag var skriven p men dr jag inte lngre bodde kvar fr 2.5 r sedan om jag minns rtt, inte helt hundra p detta dock.

Sedan borde vl isfall ett skadestnd rknas som brottsrelaterat?

Kan jag be ngon annan (vn eller bekant) att ringa upp kronofogden och frga eller mste jag sjlv gra detta? Jag bor fortfarande utomlands och har inga planer p att flytta tillbaka till Sverige de nrmsta ren heller kan tillggas.
Citera
2014-01-29, 10:51
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinli
Jag har fr mig att jag hrt ngot om att om personen man r skyldig pengar gr till kronofogden eller annan inkasso s frlngs tiden, jag har mottagit ett brev till den adress jag var skriven p men dr jag inte lngre bodde kvar fr 2.5 r sedan om jag minns rtt, inte helt hundra p detta dock.

Sedan borde vl isfall ett skadestnd rknas som brottsrelaterat?

Kan jag be ngon annan (vn eller bekant) att ringa upp kronofogden och frga eller mste jag sjlv gra detta? Jag bor fortfarande utomlands och har inga planer p att flytta tillbaka till Sverige de nrmsta ren heller kan tillggas.

Skadestnd r brottsrelaterade. Du kan ju prova att ringa fogden och kolla, det kostar ju bara ett samtal. Om du stter en polare p att ringa behver han nog ditt fullstndiga personnummer. Om ni fr reda p att du mste vara dr rent fyskiskt, frga om det rcker med ett ombud med fullmakt eftersom du inte r i Sverige. Om det rcker skriv bara ett papper p att din polare fretrder dig. Nu spekulerar jag bara, men var beredd p att om det kommer en delgivning s anses du nog som delgiven och skulderna frlngs ytterliggare 5 r, fast det r din polare som tar emot den...
Citera
2014-01-29, 10:58
Medlem
Okej, det r inte vad jag hrt tidigare men jag har tyvrr inga kllor p det jag hrt, att man kan bli delgiven via telefon om man sjlv ringer.
Men fr nog prova att be en polare ringa d
Citera
2014-01-29, 12:46
Moderator
Allaballawallas avatar
Dina skulder finns kvar.

http://www.kronofogden.se/Preskription2.html
Citera
2014-01-29, 12:57
Medlem
RingInteSnutens avatar
Lnar trden lite om ingen har ngot emot det.

Hur lnge ligger skulder kvar hos CSN?
Citera
2014-01-29, 13:07
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Lnar trden lite om ingen har ngot emot det.

Hur lnge ligger skulder kvar hos CSN?

Citat:
Ln fre 1989 (studiemedel)
Lnet skriver vi av

vid en viss lder
vid ddsfall
p grund av behrighetsgivande studier, det vill sga att du tagit ln i vuxen lder fr att studera p grundskole- eller gymnasieniv och drefter studerat p eftergymnasial niv
med hnsyn till synnerliga skl, det vill sga om du har starka individuella skl
om du r s sjuk eller handikappad att din arbets- och betalningsfrmga r nedsatt fr all framtid
om du fr vrdbidrag fr att du vrdar ett barn med funktionsnedsttning.

Citat:
Ln 1 januari 1989-30 juni 2001 (studieln)
Lnet skriver vi av

vid en viss lder
vid ddsfall
p grund av behrighetsgivande studier, det vill sga att du tagit ln i vuxen lder fr att studera p grundskole- eller gymnasieniv och drefter studerat p eftergymnasial niv
med hnsyn till synnerliga skl, det vill sga om du har starka individuella skl
om du tagit ln fr att lsa NT-basr.

Citat:
Ln efter 30 juni 2001 (annuitetsln)
Lnet skriver vi av

vid en viss lder
vid ddsfall
p grund av behrighetsgivande studier, de vill sga att du tagit ln i vuxen lder fr att studera p grundskole- eller gymnasieniv och drefter studerat p eftergymnasial niv.
med hnsyn till synnerliga skl, det vill sga om du har starka individuella skl.

http://www.csn.se/aterbetala/avskriv...xLnjanuarijuni
Citera
2014-01-29, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinli
Hej,

Jag hade det under ngra r lite knappert vad gller pengar och under dessa r samlade jag p mig vissa skulder fr obetald hyra d jag hyrde ut min lgenhet och personen som var dr bara lmnade utan att sga till mig frst och dum som jag var s hade jag inte tagit ngon deposition.

Skulderna fr obetald hyra var inte s farliga, jag tror det uppgick till ca 15,000 men nd s pass mycket att jag inte kunde betala det.

Skuld nr 2 r ett skadestnd fr misshandel d jag gav en kvinna en rfil efter att sjlv ha mottagit en sdan, jag vart dmd och skulle d betala ca 6,500kr vilket jag inte gjort och vilket jag inte heller planerar att gra d jag tycker att vi bda gjorde fel men enligt domaren (en kvinna) s gjorde jag tydligen mer fel.

Alla skulder som jag har r ver 3 r gamla d jag flyttade utomlands 7e april 2011.

Nu undrar jag d, har jag kvar dessa skulder och / eller vart kan jag vnda mig fr att kolla upp detta?

Nr det gller hyresskulden r det tre rs preskription frn faststllandedatum eller frn det att skulden uppstod om den inte finns hos KFM.

Huvudregeln fr preskription av skadestnd fr brott r tio, men den kan frlngas. S hr kommer du inte undan p lnge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in