2014-01-28, 23:07
Medlem
Svantevits avatar
Är ny på aktiehandel och värdering av företag. Skulle uppskatta att få några saker förklarat för mig. Varför ligger Eget kapital/aktie högre än aktiekursen i detta fall? (Även om man drar bort de ca 5% som kommer att delas ut snart.) Varför föll aktien med ganska mycket mer än utdelningen på första dagen den handlades utan utdelning?

Tack på förhand

Övriga diskussioner om företaget i fråga är naturligtvis välkomna!
Citera
2014-02-21, 19:05
Medlem
För att aktien är undervärderad, och att marknaden överreagerade.
Behåll, är mitt råd!
Citera
2014-05-27, 15:59
Medlem
Någon som har en aning om regeringsbeslutet i blekinge offshore kommer snart?

http://www.blekingeoffshore.se/index.php/blekinge-offshore/status
Citera
2014-07-02, 20:35
Medlem
Mycket projekt på gång nu och troligtvis regeringsskifte i höst.
Mer miljömuppar i riksdagen kan nog få bidragen att rulla och elpriset att rusa!
Citera
2014-07-02, 21:56
Medlem
Delårsrapport snart. Elpriset ligger lågt och förväntningarna är upptrissade. Kan bli skakigt.
Kanske läge att gå ur och ta hem eventuell vinst, för den kortsiktige.
Citera
2014-07-02, 23:15
Medlem
Svantevits avatar
Jo, jag tycker att det ser bra ut. Har inte läst dagens pressmeddelanden så noga, men att de expanderar i Finland tycker jag är positivt. Eftersom verksamheten är beroende av att en viss politik förs, är det bra att inte lägga alla ägg i samma korg. Se på Etrion som ser ut att få sämre villkor för sin solkraft i Italien, men som genom satsningar i Chile och Japan går en ljus framtid till mötes.
Citera
2014-07-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Delårsrapport snart. Elpriset ligger lågt och förväntningarna är upptrissade. Kan bli skakigt.
Kanske läge att gå ur och ta hem eventuell vinst, för den kortsiktige.
Mjo, men Eolus tjänar sina pengar på att bygga och sälja kraftverk, inte att producera el.
Citera
2014-07-03, 19:29
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Mjo, men Eolus tjänar sina pengar på att bygga och sälja kraftverk, inte att producera el.
Man äger även en del egna kraftverk som producerar el.
Citera
2014-07-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Man äger även en del egna kraftverk som producerar el.
Mjo, men det finns en anledning varför Eolus ligger under Industrivaror & tjänster och inte Kraftförsörjning som ex Arise.
Citera
2014-07-04, 23:28
Medlem
dabros avatar
Nu med expansionen i Finland som har en marknad som ser ut som Sveriges fast för 10 år sedan. Finnarna är mycket positiva till Vindkraft dessutom mycket bra land för såna projekt. Eolus kommer bli störst där med.

Aktien kommer stå väldigt högt
Citera
2014-07-05, 23:15
Medlem
marsstens avatar
Jag tog en post, om det var klokast före eller efter rapport återstår att se. Kan ju hoppas på lite extra goda nyheter. Bra expansionsfas, låg värdering, hög direktavkastning och listbyte förhoppningsvis på gång snart så borde värderingen komma i kapp och avkastningen bli god. Har inte investerat alltför länge men gillar mer och mer etiska, miljövänliga investeringar så detta känns klock för mig att ligga lång i. Nu får det blåsa!
Citera
2014-07-06, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marssten
Jag tog en post, om det var klokast före eller efter rapport återstår att se. Kan ju hoppas på lite extra goda nyheter. Bra expansionsfas, låg värdering, hög direktavkastning och listbyte förhoppningsvis på gång snart så borde värderingen komma i kapp och avkastningen bli god. Har inte investerat alltför länge men gillar mer och mer etiska, miljövänliga investeringar så detta känns klock för mig att ligga lång i. Nu får det blåsa!

Aktiefokus har skrivit en del om Eolus, kanske kan ge dig lite perspektiv!

http://www.aktiefokus.se/category/bolag/eolus-vind/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in