2014-01-28, 20:19
Medlem
Nu skall ni få skratta en bekant var i England förra veckan på kundbesök, i en liten by stannade han och tankade, att det stod red diesel på pumpen reflekterade han inte över. Ut ur dörren kom det en kärring springandes hoppade och skrek att han inte fick slå i denna diesel i bilen,han fattade inget utan fortsatte att tanka kärringen sprang in och slog av pumpen.

Kurt gick in var tydligen irriterad och tog upp pengar för att visa att han hade pengar,efter en bra stund fattade han att det var oskattad diesel han hade slagit i rådet han fick var att tömma tanken vilket han tyckte var onödigt han tankade fullt med vanlig diesel istället.

Kurt har tankat 2 tankar till efter detta och är hemma i sverige men det är fortfarande röd diesel i tanken hur skall han göra, mitt förslag till honom är att slå i blått färgämne. Om han inget gör och blir stannad av polisen köper de hans förklaring att han tankade fel?
Citera
2014-01-28, 20:26
Medlem
Hmm? vad är problemet? Jag ser inte riktigt varför polisen i Sverige skulle bry sig om vilken färg det är på Dieseln bara för att de har dessa regler i England....
Citera
2014-01-28, 20:28
Medlem
Men förihelvete, tror du på allvar att polisen kollar ner i tanken för att se vilken färg du har på ditt drivmedel?

Hur retarderad får man bli..
Citera
2014-01-28, 20:33
Medlem
röd diesel är det ingen som bryr sig om i Sverige direkt. så tanka upp ett fat och ta med så han har billig diesel i 5 dagar ist.
Citera
2014-01-28, 20:37
Medlem
Maxthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlazeHaze1
Men förihelvete, tror du på allvar att polisen kollar ner i tanken för att se vilken färg du har på ditt drivmedel?

Jag har blivit stoppad av polisen för ett par år sedan och dom gjorde en test i tanken för att kolla färgen på dieseln.

Hur retarderad får man bli?
Senast redigerad av Maxthon 2014-01-28 kl. 20:42.
Citera
2014-01-28, 20:52
Medlem
svempuss avatar
Citat:

Dom kan göra det och då kan det bli dyrt väldigt dyrt har hört summor runt 10000kr för det. Det dom använder är en stor spruta med en bit klar plastslang på. Som dom skickar ner i tanken och suger upp en skvätt i och kollar färgen på dieseln för att avgöra om man kör med laglig eller olaglig diesel i tanken.
Citera
2014-01-28, 21:03
Medlem
Citat:

Du har ju inte mycket kunskap i svensk lag . Det är olagligt att köra dieselbil på röd diesel att denna lag kom till är pga att man kunde köpa billig oskattad röd diesel i Finland och köra över den till Sverige. Jag vet inte hur min bekant skulle klara en kontroll med motiveringen att han tankade fel under sin Englandsresa. Nu är ju sannolikheten mikroskopisk att han blir stoppad och kontrollerad men detta har blivit ett hjärnspöke för honom.
Citera
2014-01-28, 21:09
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
Dom kan göra det och då kan det bli dyrt väldigt dyrt har hört summor runt 10000kr för det. Det dom använder är en stor spruta med en bit klar plastslang på. Som dom skickar ner i tanken och suger upp en skvätt i och kollar färgen på dieseln för att avgöra om man kör med laglig eller olaglig diesel i tanken.

Kan tänka mig att såna prover är vanligare ju närmare finska gränsen man kommer.
Citera
2014-01-28, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Du har ju inte mycket kunskap i svensk lag . Det är olagligt att köra dieselbil på röd diesel att denna lag kom till är pga att man kunde köpa billig oskattad röd diesel i Finland och köra över den till Sverige. Jag vet inte hur min bekant skulle klara en kontroll med motiveringen att han tankade fel under sin Englandsresa. Nu är ju sannolikheten mikroskopisk att han blir stoppad och kontrollerad men detta har blivit ett hjärnspöke för honom.
Självklart känner jag till att folk åkte över med tankbilar och tankade röd diesel i finland, men i din kompis fall så är ju risken minimal att polisen kommer kika i hans tank, därav retard anklagelsen, jag kanske tog i lite men risken att det sker är typ 1/1000000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in