Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-28, 19:05
  #1
Medlem
LuringKlurings avatar
Har nyligen byggt ihop en ny dator och behöver nu OS till denna. Via Mecenat har jag tillgång till någon variant av Windows 8 som heter "Windows Embedded 8.1 Industry Pro" och min fråga är helt enkelt om detta duger att använda som OS för vanligt datoranvändande? Har kikat lite på liknande trådar på nätet men inte fått något direkt svar..

När jag läser på https://www.microsoft.com/windowsemb...mbedded-8.aspx känns det som att det skulle fungera, men vill göra få det bekräftat av någon som vet vad de talar om. Vilka skillnader kommer jag att märka gentemot en vanlig version av Windows 8.1?

Hittade en liten video om utseendet, och man verkar inte få med de appar som kommer med Windows 8, detta är inget som rör mig då jag ändå inte bryr mig om detta utan vill endast använda datorn till att slösurfa, lyssna på musik i Spotify och spela spel som Battlefield 4 och Minecraft. Om någon vet att detta inte kommer att gå får de gärna säga till!

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av LuringKluring 2014-01-28 kl. 19:16. Anledning: Hittade informationsvideo
Citera
2014-01-28, 19:18
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Rent användaremässigt så lär du inte märka någon skillnad. Windows Embedded 8 har lite andra verktyg som är mer anpassat till företag och industrier.
Citera
2014-01-28, 19:26
  #3
Medlem
LuringKlurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Rent användaremässigt så lär du inte märka någon skillnad. Windows Embedded 8 har lite andra verktyg som är mer anpassat till företag och industrier.

Så det duger bra för att spela och installera andra program som hade fungerat på Windows 8?
Läste någon kommentar någonstans som sa att inte antivirusprogram gick att installera ordentligt... Vet du hur det ligger till med det?
Citera
2014-01-28, 19:29
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Mja, jag vågar nog inte säga om denna version är kompatibel ihop med spel och andra mjukvaruprogram. Syftet till denna version är som sagt till företag och industrier. Vi kan kalla denna version som en serverplattform.

Om jag hade varit dig nu så hade jag nog lagt in vanliga versionen av Windows 8.1 Pro.
Citera
2014-01-28, 21:25
  #5
Medlem
WindowsSetups avatar
Du kan ju annars köra Windows Server 2008, vilket finns på dreamspark: https://www.dreamspark.com/Product/P...px?productid=9

2008 ser ungefär ut som windows 7 med klassiskt tema och har allt sjuan har. Skillnaden är att den har lite fler server saker och högre säkerhetsinställningar. Den skulle funka utmärkt men då behöver du ett antivirus för servrar (även du inte använder serversakerna) vilket kan kosta något mer. F-secure har då något.
http://www.f-secure.com/sv/web/busin...rvers/overview

En kompis till mig kör server 2003 för hemmabruk och säger att det går lika bra som hemma versionen.

Om du verkligen inte har att öre (och inte vill köra "låne-versionen") kan du gå med servern, det funkar fint och du kan alltid ångra dig. Jag har hört att om man har DreamSpark Premium så har man tillgång till Windows XP också, men jag har bara den normala versionen så jag kan dock inte dubbelkolla...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback