2014-01-28, 17:05
Medlem
Hej!

Jag har fått ett problem inför deklarationen. Studerade heltid hela 2013 och fick i princip ingen annan registrerad inkomst än studiebidrag och -lån, omkring 12k i månaden.
Det innebär att min inkomst av tjänst lär bli noll eller däromkring. Om inte studiemedlet räknas, vet ej?

Har varit delägare i ett företag som lades i konkurs och avslutades under 2013 och har genom detta möjlighet till förlustavdrag på 300000. (dålig investering, jag vet...)
Men jag kan ju inte använda förlustavdraget eftersom jag inte haft inkomst och betalat skatt!

Hur löser jag detta? Vill ju kunna dra av hela summan så jag får tillbaka så mycket som möjligt. Kan jag hitta på hobbyinkomster på omkring hundratusen eller mer (studierna har ju varit huvudsakliga försörjningen) under hela året eller är det för mycket? Alla tips mottages tacksamt!
Citera
2014-01-28, 17:29
Medlem
Varför skulle det hjälpa att blåsa upp din inkomst, du har ju fortfarande inte betalat skatt...?
Citera
2014-01-28, 19:37
Medlem
MaZtoRs avatar
Du måste betala skatt på dina påhittade inkomster innan du kan göra avdrag.
Citera
2014-01-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Varför skulle det hjälpa att blåsa upp din inkomst, du har ju fortfarande inte betalat skatt...?
Det är ju sant.
Är det helt kört eller går det att lösa på något vis?
Citera
2014-01-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antolini
Det är ju sant.
Är det helt kört eller går det att lösa på något vis?
Det är nu försent att skatteplanera gällande inkomståret 2013. Du skulle ha sett över din skattesituation innan årsskiftet. Du kunde exempelvis ha realiserat eventuella aktievinster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in