2014-02-04, 13:34
Medlem
pramuss avatar
Vad var det vi sa http://www.svd.se/nyheter/inrikes/aklagare-inget-som-tyder-pa-brott_8957882.svd

Och alla stollar som var här inne och gormade om bidragsfusk etc! Hahaha, gå å skäms med er nu
Citera
2014-02-04, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Men dåså, då har inte Assai begått något brott heller och följaktligen inte AB heller.

Bra, då är vi helt överens. Bara att lägga det pinsamma svamlet till handlingarna och gå vidare utan att titta åt sidan. Det finns ingen anledning att bjuda in schwammeljournalistiken till någon följetong med rättegångar för det är precis det de längtar efter.
Citera
2014-02-04, 13:40
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Så "topp-chefsåklagaren" valde att inte ens inleda förundersökningen, vem kunde ha gissat det... Aftonbladet är så jävla pinsamma, men värst av alla är väl ni vänstertomtar som gick på allt, Aftonbladet gjorde ju bara vad de brukar.

Jo, de har inte gjort fel enligt åklagaren, men Lena Melin & Co kan inte släppa det ändå. Inte fel fast ändå fel ...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article18294077.ab
Citera
2014-02-04, 13:41
Medlem
Bengrots avatar
En stor förlust för den SD-hatande journalisten, Josefin Sköld Jag jublar!
Citera
2014-02-04, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Hur kan du tycka att det inte är ett problem att ett riksdagsparti medvetet lurar till sig över en miljon kronor av skattebetalarnas pengar?

Jag kan förstå hur man försöker släta över diverse fylleslag, järnrörsincidenter, försvunna väskor, rasistiska uttalanden och fan och hans moster för det är enskilda partimedlemmar som ägnat sig åt. Här snackar vi något strukturellt, något som Åkesson själv har godkänt.

Det borde enligt alla måttstockar vara en fullständig katastrof för partiet detta, men SD:s väljare är ju inte så nogräknade (vilket du är ett ypperligt bevis för) så partiet rider nog ut den här stormen också.

Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Det är naturligtvis skillnad på att ha kriminella medlemmar och att agera kriminellt i partiets namn (och det ska nog Sverigedemokraterna om några vara jävligt glada för...).

Har du några exempel på riksdagspartier som har ägnat sig åt liknande brottslighet?

Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Ska bli intressant att se vad Jimmy svarar.

Känns som om aftonbladet för en gångs skull har ett vattentätt fall, total pudel på ingående?
Har svårt att se Sverigedemokraterna gynnas denna gång, blir nog ett ras opinionen.

Den här gången tycks aftonbladet ha gjort ett bra jobb!

Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Menar du allvar? De förfalskade dokument för att tillgodogöra sig pengar det är inte ok, det är till och med förbjudet.
Vidare menar SD att de är kvinnovänliga och har som uttalad policy att få fler kvinliga medlemmar och röster, att de sen har skapat ett kvinnoförbund på skoj och tagit deras resurser till partikassan är inte smart.
Det skulle ju för en utomstående kunna tyda på att de inte menar allvar med att ge kvinnor inflytande.
Kanske inte jättebra om man vill få fler engagerade kvinnor.

lallisen

Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vad pratar du om? Menar du att allt är påhittat för att sabba för SD?
Det är ju SD som har hittat på ett kvinnoförbund för att få pengar till partikassan, effekten blir att när kvinnoförbundet bildas på riktigt har de mindre resurser än de hade kunnat haft.
En feminist hade kunnat se detta som ett exempel på att kvinnofrågor behandlas lite styvmoderligt av partiet.
Men SD kvinnor kanske trivs med att spela andrafiolen.

lallisen

Några tvärsäkra röster från trådens början som litat obetingat på Aftonbladet. Någon som vill ta tillbaka tidigare påståenden?
Citera
2014-02-04, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Jo, de har inte gjort fel enligt åklagaren, men Lena Melin & Co kan inte släppa det ändå. Inte fel fast ändå fel ...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article18294077.ab

Det är ju faktiskt ändå märkligt att en så engagerad människa som Anna Hagwall vill få gehör för att starta upp arbete kring kvinnors situation i ett läge då partiet redan håller på med detta för fullt. Och just när bidragstiden ska gå ut så anser man att man har ett pågående arbete kring kvinnors situation och man ska upplysa Anna Hagwall om detta så att hon inte medverkar i detta för det "kan" man inte och "ska" man inte ha. För det går inte.

Och fyra månader efter att man har ansökt så har man ändå inte kommit i gång säger ordförande till Åsén som utbrister att man inte har någon att vända sig till vad gäller kvinnofrågor.

Och är inte detta att vrida skattepengar ur kassan på ett sätt som inte är riktigt schysst så vet inte jag.

Den som inte är minsta kritisk mot detta har ett blint öga.

Citat:
Men ansökan om pengarna till den obefintliga verksamheten gjorde att det startades.Det är uppenbarligen inte olagligt. Men det är omoraliskt.

I sin ansökan till Riksdagens partibidragsnämnd, underskriven av bland andra Jimmie Åkesson, om statsbidrag skriver Sverigedemokraterna att kvinnoorganisationen varit igång sedan 2007.Det är givetvis inte sant. Eller i alla händelser så känner inte Ulla-Britt Åsén, kommunfullmäktigeledamot i Borås, till det när hon i januari 2011 efterlyser en sådan förening.

Inte heller riksdagsledamoten Richard Jomshof, som svarar på Åséns mejl, har någon kunskap om kvinnoförbundet. Han tycker att hennes förslag är intressant och ska ta upp det på nästa partistyrelsemöte.

Att Sverigedemokraterna håller fast vid sin uppdiktade historia är inte så konstigt. Det är inte kul att bli påkommen med tillskansa sig skattepengar som man inte hade rätt till.
Citera
2014-02-04, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Bra, då är vi helt överens. Bara att lägga det pinsamma svamlet till handlingarna och gå vidare utan att titta åt sidan. Det finns ingen anledning att bjuda in schwammeljournalistiken till någon följetong med rättegångar för det är precis det de längtar efter.

Att jag tog upp detta var för att en del i tråden tidigare ropat om att de borde anmäla Assai. Jag förstår till fullo att de inte vill detta. Däremot bör de vara självkritiska men det behöver de ju inte göra för öppen ridå.
Citera
2014-02-04, 14:27
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Några tvärsäkra röster från trådens början som litat obetingat på Aftonbladet. Någon som vill ta tillbaka tidigare påståenden?

Ja, det är väl bara att konstatera att Aftonbladet radikaliserats ytterligare i sin propagandaroll.

Det är den enda logiska utvecklingen, rent önsketänkande från min sida att utvecklingen vid något skede skulle stävjas...
Citera
2014-02-04, 14:37
Medlem
Återigen kan vi konstatera att SD:s smutskastande meningsmotståndare framstår som obegåvade.

Citat:
Ursprungligen postat av granved
Och är inte detta att vrida skattepengar ur kassan på ett sätt som inte är riktigt schysst så vet inte jag.

Är det mer fel om SD gör det än något annat parti? Odören av hyckleri omger dig.
Citera
2014-02-04, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Varför skulle Aftonbladet be om ursäkt?

Nu är inte jag jätteinsatt i ärendet men vad jag känner till så har Aftonbladet aldrig påstått att svennedumokraterna gjort sig skyldiga till en brottslig handling.

Eller har man det?
"Jimmie Åkesson - en bidragsfuskare"
”SD lurade till sig miljonbidrag”

Blev det jobbigt nu?
Citera
2014-02-04, 14:43
Medlem
Klosss avatar
Åklagaren krossar Aftonhorans scoop.

Citat:
– Jag kommer inte att inleda någon förundersökning. Grunden är att jag har gått i genom det här materialet och det framkommer inget som ger skäl att misstänka någon handling som faller under allmänt åtal, säger Anders Jakobsson, chefsåklagare vid riksenheten för polismål, till SvD.

Ett riksdagsparti kan söka pengar, i en form av partistöd, från riksdagen för arbete med kvinnofrågor. Det kan handla om ett kvinnoförbund – men också andra så kallade sammanslutningar inom partiet, som nätverk eller särskilda utskott.

Det framgår av SD:s ansökningshandlingar att man inför 2011 sökt pengar för en ”sammanslutning”, och inte för ett förbund, och det finns inget som tyder på att den uppgiften varit vilseledande, anser Anders Jakobsson.

– De har haft ett kvinnligt nätverk som varit att jämföra med en sådan sammanslutning. Sen har jag inte nöjt mig med att titta på det året, utan även på efterföljande år. Men det finns inget som tyder på något brottsligt eller vilseledande i detta.

Finns det skäl att anse att fel har begåtts, även om det inte varit brottsligt?

– När man tittar på handlingarna som går till partibidragsnämnden så finns ingenting som tyder på att det begåtts något fel. SD har skickat in de handlingar som de anmodats att komma in med och spelat med öppna kort, säger Anders Jakobsson.

Det förekommer ju uppgifter om att mötesprotokoll förvanskats i efterhand. Hur ser du på den delen?

– Men det är inget som partiet skickat in till partibidragsnämnden, och det är de handlingar som nämnden fått in och som varit föremål för prövning som är intressant i den här bedömningen, säger Anders Jakobsson.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/aklagare-inget-som-tyder-pa-brott_8957882.svd

Även på Radions Ekonyheter, vid 00:58: http://t.sr.se/MWylyb
Senast redigerad av Kloss 2014-02-04 kl. 14:46.
Citera
2014-02-04, 14:49
Medlem
Finns det någon tidning som tillåter folk att kommentera denna händelse?
Aftonbladet verkar ha stängt av den funktionen på alla sina artiklar kring detta ämne
Artikeln om Moderaterna/Filippa Reinfeldt är dock helt öppen att kommentera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in