2014-01-28, 03:38
Medlem
Hej!

Kort och gott.

Kommer från början från en liten håla med sjukt hög kommunalskatt. Till veckan ska jag skriva på ett kontrakt i en annan kommun med lägre skattenivå. Hur snabbt går det att göra en adressändring, och hur fort går det tills det att jag börjar skatta i den nya kommunen? Har under en period bott hos kompisar och liknande, men det är först nu det ska bli officiellt att jag bor här.

Tack på förhand.
Citera
2014-01-28, 03:41
Medlem
TheGamers avatar
Det borde ju ändras automatiskt med tanke på att du byter boende.

Hur fort det går? Tar inte många minuter, har du E-legitimation kan du simpelt göra det på nätet dygnet runt och sedan uppdateras det ganska direkt. Byte själv för lite över ett halvår sedan och tog 5 minuter och sedan hade jag bytt adress när jag uppdaterade sidan.

Fixar du papper måste du beställa hem dem, fylla i och skicka tillbaka vilket tar allt mellan några dagar till en arbetsvecka tror jag.
Citera
2014-01-28, 04:00
Medlem
Kopierat från skatteverket:
"Avgörande för i vilken kommun du ska betala skatt är var du var bosatt den 1 november året före inkomståret. Om du inte var bosatt i Sverige den 1 november året före inkomståret ska du betala skatt i den kommun som du först flyttat in till."

http://www.skatteverket.se/privat/sk...lareraisverige

Dvs flyttar du nu i år så betalar du skatt i den förra kommunen för inkomstår 2014.
Citera
2014-01-28, 15:19
Medlem
Tack för era svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här