Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-14, 00:13
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Nej, men det är skillnad att ha allt tillgängligt ute på internet jämfört med när någon måste bemöda sig att ringa Skatteverket.

Varför ska jag kunna med några få knapptryckningar veta vart du bor, om du delar adressen med någon, om du är gift, om du har hund och vilken ras den är av, vilken bil och årsmodell den är av? Att all den här informationen om dig ligger ute på internet borde skrämma dig.

Så infon ska gå att få fram, men bara inte på nätet?
Citera
2020-01-14, 00:18
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Så infon ska gå att få fram, men bara inte på nätet?

Jag är osäker på vilken typ av information man ska ha rätt att få ut. Det får någon klipskare avgöra, men att så mycket information om ens privatliv finns tillgängligt ute på nätet är sjukt.
Citera
2020-01-14, 00:26
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Jag är osäker på vilken typ av information man ska ha rätt att få ut. Det får någon klipskare avgöra, men att så mycket information om ens privatliv finns tillgängligt ute på nätet är sjukt.

Agreed. Undrade mest om det var en principsak eller inte. Somliga ogillar enbart Lexbase, andra principen med att få tag på infon via databaser/nätet. En del hycklar mest.
Citera
2020-01-14, 00:40
Medlem
Luriosans avatar
Det här är alltid svårt. Förekommer en person i brottsregistret så här denne gjort något fel. Å andra sidan är det därför som belastningsregistret finns till för att företag inte ska anställa kriminella. Belastningsregistret nollas efter ett antal år och det är bra att man får en andra chans. Däremot finns det olika typer av brott och mördare, exempelvis, borde inte få sina belastningsregister nollade.

Jag tycker att det enbart är företag som ska kunna få ut deklarationer, betalningsanmärkningar och dylikt och det enbart när det gäller större lån som exempelvis billån eller bolån. Kreditupplysning är det enbart företag som ska kunna ta på privatpersoner om man exempelvis ska beställa något på faktura.

Adress och telefonnummer känns ändå rimligt att allmänheten ska kunna ta del av eftersom det fyller en funktion om man ska besöka någon och är osäker på adressen. Dock skulle man själv kunna kryssa i en ruta hos Skatteverket att man vill ha sin adress dold på sidor som Hitta osv. Det borde vara lättare att vara anonym om man så önskar och behöver inte betyda att man har något att dölja. Med dagens sociala medier är det lätt att veta när någon är bortrest och därmed kunna rensa deras hem eftersom adresser listas hur som helst. Det vore egentligen ett bättre system med telefonkataloger som det fanns förr där man enbart listade namn, adress och telefonnummer.
Citera
2020-01-14, 05:13
Medlem
Och så gnäller vissa om att kameraövervakning kränker ens integritet osv,jag tycker det är obehagligt att mina uppgifter kan köpas av kriminella,Sverige är fortfarande blåögda.
Citera
2020-01-14, 06:44
Medlem
Lite i sidan om men talande om hur offentliga vi är. För några år sedan färdades jag med bil i Norge och körde igenom ett flertal betaltullar för fordon. Jag filosoferade en stund över hur det skulle skötas med betalningen i.o.m jag körde en utländsk bil i Norge. Jag är anhängare av biltullar så själva summan var inget som jag reflekterade över.

Nåväl, tre månader senare fick jag hemskickat ett brev på helt korrekt svenska och med alla mina hem- och fordonsuppgifter samt datum och klockslag när jag passerat tullarna och givetvis totalsumman som skulle betalas.

Det var bara det att brevet kom från ett parkeringsbolag beläget i Storbritannien. Brevet var också avstämplat i Storbritannien.

En tid därefter skedde uppdagandet av skandalen av Trafikverkets hantering av bl.a körkortsregistret.

Körde bil genom biltullar i Norge senaste sommaren. Än har inget brev från Storbritannien dykt upp.
Citera
2020-01-14, 07:40
4 av 4 ggr jag ringt för att få inkomstuppgifter på personer där jag bara har första 6 siffrorna så läser skatteverket upp dom 4 sista siffrorna i personnumret.
Det bara läcker ut info överallt. Det kanske är offentlig uppgift, jag vet inte, men jag har inte frågat efter dom 4 sista en enda gång. Förstår inte varför dom berättar det.
Citera
2020-01-14, 09:54
Medlem
Sun Rulers avatar
En liten anekdot i samband med detta. När vi flyttade från stan till en villa så fick vi direkt (samma vecka som vi flyttade in) direktadresserad reklam från olika leverantörer som riktar sig till villaägare.

Det torde indikera att Lantmäteriet säljer registeruppgifter till privata aktörer för annars så torde de inte ha uppmärksammat vår flytt så snabbt?

Eller så kanske jag missar något.
Citera
2020-01-14, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
En liten anekdot i samband med detta. När vi flyttade från stan till en villa så fick vi direkt (samma vecka som vi flyttade in) direktadresserad reklam från olika leverantörer som riktar sig till villaägare.

Det torde indikera att Lantmäteriet säljer registeruppgifter till privata aktörer för annars så torde de inte ha uppmärksammat vår flytt så snabbt?

Visst är det så. Sosseriet är desperat efter pengar och säljer ut allt de bara kan.

Säg mig ett enda land till i världen, som gör så här mot sina medborgare mer än korrupta dekis-landet Sverige?

Inget parti driver ens på att ändra på detta. Inte ens SD som numera är en del av sosseriet.
Citera
2020-01-14, 12:51
Medlem
Vad de otroligt trångsinta politiker som är för personuppgiftslagen förstår inte att den är rentav farlig. Det är kriminellas dröm att med ett enkelt telefonsamtal kunna ta reda på någons årsinkomst. Det är också en risk för folk som har vittnat i rättegång mot kriminella att behöva få sin adress blottad. Sidor som MrKoll förstör livet för många som inte begått allvarliga brott också för den delen. Jag förstår att Svensson vill få reda på ifall grannen är pedofil, våldtäktsman eller mördare. Men till vilken fördel är det för en ung kille som missbrukat och trampat snett i livet men vill ta sig tillbaka i samhället?

Nej fy fan för det här säger jag bara. Jag har även tänkt på det här med bilmodell osv.. Många kriminella torpeder använder sig utav att placera en GPS på offrets bil för att kartlägga innan mord osv. Är det så jävla bra att det är offentligt vilken bil man äger då? Till vilken nytta?

Det är så svenskt att man spyr. Ni måste ändå hålla med mig om att svensken är en otroligt märklig människa. Vi har konstiga lagar, det är ett paradis för kriminella och man vill ge IS-sympatisörer psykologisk hjälp istället för utvisning. Nu glider jag ifrån ämnet men fy fan vad jag är trött på det här skitlandet.
Citera
2020-01-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chiliislife
Hur fan är det vidrigt? kriminella, särskilt grovt kriminella är avskum. RENSA SAMHÄLLET.

Kriminella är Vidriga.
Men det vetifaan om det inte är vidrigare med människor som sitter och analyserar sina arbetskamrater och grannar på det sätt som du beskriver. Oärliga är båda sorter, du som dem.
Jag får nog säga pest eller kolera på den faktiskt.
Citera
2020-01-14, 19:27
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

Oftast handlar det om privata bolag, likt:

https://www.marknadsfokus.se/

https://drsreklam.se/nyinflyttade/

De köper API-tjänster av SKV eller andra aktörer och uppdaterar sin data 1-2 grr/vecka för att se vilka som flyttat. Samma bolag ligger även oftast bakom själva utskicken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in