Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-27, 18:55
  #1
Medlem
Såg en intressant dokumentär som heter "The secrets of body language". Har alltid varit väldigt intresserad av retorik och kroppsspråk och velat lära mig mer om det men just nu har jag inte tid att ta kvällskurser etc då jag jobbar heltid och pluggar heltid just nu.

Min fråga är om någon vet någon bra "film/serie"-kurs eller liknande där man kan lära sig mer om ämnet och hur man framställer sig så bra som möjligt i kroppsspråk och retorik.

Tackar!
Citera
2014-01-27, 19:36
  #2
Medlem
NovaOculuss avatar
Rekommenderar en självlärande lektion på Wikipedia för terminologi och historia.

Sedan finns det massor av videos på youtube.

Ord du kan använda vid sökning är persuasion och rhetoric till exempel.
Citera
2014-01-28, 12:43
  #3
Avstängd
Jag har gått en kurs i retorik, och kan inte påstå att det gav särskilt mycket. Formell logik transcenderar konsten att förmedla ett budskap. Däremot noteras det hur otydligt/lågt vissa lärare talar på universitetet, vilket är ansträngande om det uttryckta redan är komplicerat nog som det är.
Citera
2014-01-31, 20:43
  #4
Medlem
Aquaracers avatar
Du borde läsa minst 7,5hp praktisk retorik innan du lässer denna... http://sisu.it.su.se/search/info/US101F

Retorikens lära inom kroppsspråk och fysisk framtoning går under begreppet Actio.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback