2014-01-27, 11:00
Medlem
Hej!

Jag käkar ett p-piller som endast kan skrivas ut av gynekolog och har sedan i höstas försökt få en tid men det är omöjligt att hitta tid både hos privat gynekolog och UMO. Jag har kollat sedan i höstas.

Jag har då i åtanke att beställa online. Preparatet heter diane-35 och är ett väldigt starkt p-piller. Risken för blodpropp ökar om man stop-startar, vilket jag redan fått göra en gång. Den gången fick jag svåra migränattacker i två månader. Detta är den primära anledningen varför jag vill beställa online och därför slippa ytterligare ett uppehåll.

Jag tog det från början mot akne men har inte längre det minsta problem (har tagit Roaccutane sedan september) men p-pillret har fungerat väldigt bra och jag vill därför fortsätta ta det. Jag har inte haft en enda biverkning. Har 21 piller kvar.

1. Hur säkert är det? Är det en stor risk att man får ett farligt preparat? Får jag sockerpiller är det väl ungefär samma sits som att vänta på min gyntid, så den risken kan jag ta.
2. Är det lagligt att beställa p-piller online?
3. Vilka sidor är 'legit'? Jag har kollat på http://www.euroclinix.se/diane.html men vill gärna ha någon form av bekräftelse innan jag beställer.

Tack!
Senast redigerad av Azendi 2014-01-27 kl. 11:18.
Citera
2014-01-27, 12:27
Medlem
Leijonas avatar
Har du ingen läkarmottagning som du går till när du behöver besöka läkare? På läkarmottagningar finns det oftast barnmorskemottagningar också och dom har lika mycket rätt att skriva ut p-piller som en gynekolog eller UMO. Låter konstigt om du inte får nån tid...
Jag ringde i morse till min barnmorskemottagning och fick en tid om en vecka.

Jag skulle inte våga beställa sånt online, känns som man skulle kunna få hem vad som helst.

Ring barnmorskan eller kör med kondom.
Citera
2014-01-27, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leijona
Har du ingen läkarmottagning som du går till när du behöver besöka läkare? På läkarmottagningar finns det oftast barnmorskemottagningar också och dom har lika mycket rätt att skriva ut p-piller som en gynekolog eller UMO. Låter konstigt om du inte får nån tid...
Jag ringde i morse till min barnmorskemottagning och fick en tid om en vecka.

Jag skulle inte våga beställa sånt online, känns som man skulle kunna få hem vad som helst.

Ring barnmorskan eller kör med kondom.

Jag har försökt att få tid till gynekolog sedan i höstas, barnmorskan får inte skriva ut denna typen av p-piller. Tycks vara bristande med gynekologtider.

Det bristar inte endast som preventivmedel, utan att stop-starta kan bidra till hormonunderskott (svår migrän tills kroppen återställs) och blodproppsrisken ökar när jag återupptar p-pillret. Jag käkar dessutom Roaccutan, och blir man gravid när man tar denna medicin leder det till fostermissbildningar etc. Alltså är preventivmedel ett kriterie för att avsluta min kur.
Citera
2014-01-27, 12:37
Medlem
Leijonas avatar
Hmm det lät lite mer komplicerat då :/ Men varför har inte barnmorskan nån rätt att skriva ut just din typ av P-piller?
Jag vet att när jag var i stadigt förhållande under flera år så ringde jag till läkaren nån gång som faktiskt skrev ut p-piller den vägen också, utan att jag behövde komma dit på besök.

Förstår att det blir lite krångligare då, hmm. Vet inte riktigt vad du borde göra då, men jag skulle vara väldigt försiktig med att beställa läkemedel från nätet sådär.
Citera
2014-01-27, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leijona
Hmm det lät lite mer komplicerat då :/ Men varför har inte barnmorskan nån rätt att skriva ut just din typ av P-piller?
Jag vet att när jag var i stadigt förhållande under flera år så ringde jag till läkaren nån gång som faktiskt skrev ut p-piller den vägen också, utan att jag behövde komma dit på besök.

Förstår att det blir lite krångligare då, hmm. Vet inte riktigt vad du borde göra då, men jag skulle vara väldigt försiktig med att beställa läkemedel från nätet sådär.

Mitt p-piller skrivs främst ut som ett aknemedel och inte som ett preventivmedel. Det tar starkt på levern så de vill gärna kontrollera ens blodvärden. Eftersom jag äter ett preparat som kräver läkarbesök 1ggr/månad för graviditets- och levertest känner jag att denna 'omväg' är onödig.

Jag ringde gynekologen nu igen och frågade om tider (för besök i framtiden). Hon sa att hon manat alla som ringer att själva söka privata gynekologmottagningar och leta på stan. Helt idiotiskt. När jag berättade hur brådskande det var fick jag en akuttid den 7:e februari. Tycker detta är helskumt att de nekar en fram tills att man ifrågasätter dem.

För er som är nyfikna berör detta Västra Frölundas UMO i Göteborg. Även Doktor Roth (privatgyn.) har 3 månaders väntetid. Jag väntar på samtal från Kungsbacka Gynekologmottagning för att höra om man hellre kan vända sig dit i framtiden.

Så det har löst sig, men jag skulle ändå vilja höra åsikter om onlineläkemedel och övriga erfarenheter!
Citera
2014-01-27, 13:39
Medlem
Leijonas avatar
Oj! Det är ju helt sjukt att det ska vara sånt väntetid! Inte alls okej tycker jag :/

Hoppas det löser sig!
Citera
2014-01-27, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azendi
Jag har försökt att få tid till gynekolog sedan i höstas, barnmorskan får inte skriva ut denna typen av p-piller. Tycks vara bristande med gynekologtider.

Det bristar inte endast som preventivmedel, utan att stop-starta kan bidra till hormonunderskott (svår migrän tills kroppen återställs) och blodproppsrisken ökar när jag återupptar p-pillret. Jag käkar dessutom Roaccutan, och blir man gravid när man tar denna medicin leder det till fostermissbildningar etc. Alltså är preventivmedel ett kriterie för att avsluta min kur.
Hudläkaren kan skriva ut Diane.
Citera
2014-01-28, 04:03
Medlem
HarmonicAces avatar
Du är medveten om att du inte omfattas av läkemedelsförsäkringen om du stoppar i dig onlinepiller, hoppas jag.
Citera
2016-09-22, 11:00
Medlem
Min tjej beställde Diane-35 (heter Dianette i Sverige) på nätet och det gick skitsmidigt. Kolla alltid noga att företaget har ett registrerat apotek och legitimerade läkare bara.
Citera
2016-09-22, 11:15
Medlem
Klarabella79s avatar
Logga in på 1177.se. Lägg till din gynmottagning. Sen går du in på den du lagt till, väljer "förnya recept" och fyller i formuläret. Du får ett svar inom några dagar, oftast att receptet finns att hämta ut.

Beställa på nätet är 50/50 chans att få äkta. Antingen rätt eller sockerpiller.
Citera
2016-09-26, 13:29
Medlem
Fast alltså det finns legit internetapotek som har anställda läkare och apotekare. Euroclinix är ett sådant. Min tjej beställde från http://se.treated.com, har själv beställt meds mot min astma därifrån. Fungerade klockrent. Så man behöver inte bara använda 1177.
Citera
2018-10-31, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azendi
Hej!

Jag käkar ett p-piller som endast kan skrivas ut av gynekolog och har sedan i höstas försökt få en tid men det är omöjligt att hitta tid både hos privat gynekolog och UMO. Jag har kollat sedan i höstas.

Jag har då i åtanke att beställa online. Preparatet heter diane-35 och är ett väldigt starkt p-piller. Risken för blodpropp ökar om man stop-startar, vilket jag redan fått göra en gång. Den gången fick jag svåra migränattacker i två månader. Detta är den primära anledningen varför jag vill beställa online och därför slippa ytterligare ett uppehåll.

Jag tog det från början mot akne men har inte längre det minsta problem (har tagit Roaccutane sedan september) men p-pillret har fungerat väldigt bra och jag vill därför fortsätta ta det. Jag har inte haft en enda biverkning. Har 21 piller kvar.

1. Hur säkert är det? Är det en stor risk att man får ett farligt preparat? Får jag sockerpiller är det väl ungefär samma sits som att vänta på min gyntid, så den risken kan jag ta.
2. Är det lagligt att beställa p-piller online?
3. Vilka sidor är 'legit'? Jag har kollat på http://www.euroclinix.se/diane.html men vill gärna ha någon form av bekräftelse innan jag beställer.

Tack!
euroclinix är inte grön jag beställde och de drog pengar men skickade inte varan och nu svarar de inte på mail scaaam!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in