• 2
  • 3
2014-01-27, 22:34
Medlem
skvallertackas avatar
Tack för all er input här.
Jag tror först och främst att värsta straffet är att han kommer skämmas ögonen ur sig då han känner hela jobbet iochmed att det är hans fars arbetskamrater.

Det låter dock som att han har en hygglig chans att få ha kvar jobbet.
Han var helt klar i fredags. Hängde med honom på lunchen och garvade utan någon som helst antydan på att det var något snett. Enda jag vet att han skulle göra i helgen var att han skulle dricka bärtz.
Citera
2014-01-27, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ann.Oying
Fast gäller inte det bara för alkohol?

Eller, har arbetsmarknadslagstiftningen äntligen nyktrat till och insett att även olagliga droger kan missbrukas på samma sätt som alkohol och att drogmissbrukare och alkoholister äntligen behandlas på lika villkor?

Vågar inte svära på det faktiskt. Nu spekulerar jag lite: Det kan säkert variera, har man inget känt missbruk så lär det nog inte räknas som en sjukdom utan då är det nog snarare ett sätt att åsidosätta sitt jobb som någon var inne på. Med alkohol är det nog lättare att enligt svenska normer säga att klarar personen inte av att hålla sig nykter under arbetstid är denna alkoholist och i behov av vård. Men om en person kommer påverkad av något annat kanske man inte med säkerhet säger att det är ett medicinskt missbruk som rättfärdigar vård.

Men hade det hänt mig så hade jag garanterat gått till någon beroendeklinik och gråtit lite, försökt få papper på mitt missbruk och sedan om företaget inte erbjuder vård som alternativ vänt mig till facket. Om det sedan gör någon skillnad eller ens är rätt sätt vet jag inte, jag funderar bara.

Sedan är det idag många som jobbar via bemanningsföretag och det gillar de som hyr in för då kan de utan problem göra sig av med personen vad jag vet. Nej usch detta är jobbigt, dels för att det finns gott om människor som kan sköta ett jobb som är arbetslösa och dels för att personen har rätt stora drogproblem och kanske rentav inte ens själv inser det.

Tråkigt att det ska gå så långt för vissa, jag har själv haft stora problem i perioder när jag mått riktigt dåligt och gått ner mig på div. substanser (någon form av självmedicinering) men just när det gäller jobb och skola har jag haft någon liten röst inom mig som alltid satt gränser, har väl känt som så att det är för viktigt för att inte ta på största allvar, inte bara när jag haft ansvarsfulla arbeten utan även när jag haft mer "skitjobb". Det har väl alltid känts som att om jag inte kan sköta det så fungerar inget. Lite märkligt nästan hur man kan slänga sig i duschen kamma ordning sig och klä sig propert och försvinna till sin arbetsplats och där vara som vilken streber som helst bara för att sedan komma hem till rena misären...
Citera
2014-01-28, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Tack för all er input här.
Jag tror först och främst att värsta straffet är att han kommer skämmas ögonen ur sig då han känner hela jobbet iochmed att det är hans fars arbetskamrater.

Det låter dock som att han har en hygglig chans att få ha kvar jobbet.
Han var helt klar i fredags. Hängde med honom på lunchen och garvade utan någon som helst antydan på att det var något snett. Enda jag vet att han skulle göra i helgen var att han skulle dricka bärtz.

And that's why he's gonna loose his job.

Åkt fast för att vara hög på jobbet på måndag och väljer ändå att bruka droger till helgen. Det tyder på problematiskt missbruksbeteende.

Vem i tråden var det som sade något om att följa en vårdplan för att få jobba kvar?
Citera
2014-02-02, 15:28
Medlem
DoomSowers avatar
Tragiskt och skämmigt tyvärr. Har själv varit med om det när vi skulle ha en vikarie på arbetet. Han dök upp hårt påverkad av någon opiat. Att det var opiater han hade smaskat i sig märke då jag i alla fall direkt . Han sumpade ju helt sin chans inom den typen av yrke. Segt att inte kunna palla jobba några timmar nykter..
Citera
2023-09-08, 21:18
Medlem
Att glida in hög på jobbet, haha, där har man varit...
För er som inte förstår varför man skulle få för sig att göra det, kan bero på social ångest eller vad som helst, kanske bara ville ha lite kul. Och jo arbetsgivaren kan visst det sparka en om de misstänker missbruk.
Minns för ett antal år sedan då jag gled in på jobbet (andra arbetsdagen) berusad av handsprit, hög på kokain, och benzo. Minns inget av den dagen förutom att jag blev hemskickad, och dagen efter blev jag inkallad och de sade att de inte kände igen mig och att jag måste sluta då, men de gjorde det på ett väldigt fint sätt och de anmälde inte något till någon, fastän jag hade knark med mig på jobbet.
Citera
2023-11-04, 20:32
Medlem
Telefons avatar
En gammal kollega till mig var helt borta på jobbet en gång, gick i princip inte att få kontakt med. Chefen tog honom åt sidan, företagshälsovården kopplades in och han fick en chans till. Tyvärr för honom fimpade han den chansen då han hittades avsomnad i en skrubb, hög på benzo.

Sparken på stubben och sedan dess har det bara gått utför för honom.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in