Citat:
Ursprungligen postat av
Ann.Oying
Fast gäller inte det bara för alkohol?
Eller, har arbetsmarknadslagstiftningen äntligen nyktrat till och insett att även olagliga droger kan missbrukas på samma sätt som alkohol och att drogmissbrukare och alkoholister äntligen behandlas på lika villkor?

Vågar inte svära på det faktiskt. Nu spekulerar jag lite: Det kan säkert variera, har man inget känt missbruk så lär det nog inte räknas som en sjukdom utan då är det nog snarare ett sätt att åsidosätta sitt jobb som någon var inne på. Med alkohol är det nog lättare att enligt svenska normer säga att klarar personen inte av att hålla sig nykter under arbetstid är denna alkoholist och i behov av vård. Men om en person kommer påverkad av något annat kanske man inte med säkerhet säger att det är ett medicinskt missbruk som rättfärdigar vård.
Men hade det hänt mig så hade jag garanterat gått till någon beroendeklinik och gråtit lite, försökt få papper på mitt missbruk och sedan om företaget inte erbjuder vård som alternativ vänt mig till facket. Om det sedan gör någon skillnad eller ens är rätt sätt vet jag inte, jag funderar bara.
Sedan är det idag många som jobbar via bemanningsföretag och det gillar de som hyr in för då kan de utan problem göra sig av med personen vad jag vet. Nej usch detta är jobbigt, dels för att det finns gott om människor som kan sköta ett jobb som är arbetslösa och dels för att personen har rätt stora drogproblem och kanske rentav inte ens själv inser det.
Tråkigt att det ska gå så långt för vissa, jag har själv haft stora problem i perioder när jag mått riktigt dåligt och gått ner mig på div. substanser (någon form av självmedicinering) men just när det gäller jobb och skola har jag haft någon liten röst inom mig som alltid satt gränser, har väl känt som så att det är för viktigt för att inte ta på största allvar, inte bara när jag haft ansvarsfulla arbeten utan även när jag haft mer "skitjobb". Det har väl alltid känts som att om jag inte kan sköta det så fungerar inget. Lite märkligt nästan hur man kan slänga sig i duschen kamma ordning sig och klä sig propert och försvinna till sin arbetsplats och där vara som vilken streber som helst bara för att sedan komma hem till rena misären...