2014-01-26, 20:51
Medlem
Akratess avatar
Tjena.
Det är så att 2012 fick jag diagnosen Bipolär typ 1 och började då medicineras med
Seroquel, Lamotrigin och Mirtazapin.
Ligger idag på 200mg Seroquel, 200mg Lamotrigin och 60mg Mirtazapin samt 1,5mg Xanor (0,5mg x3).
Har mått bra under en lång period men har de senaste 3-4 månaderna börjat känna mig riktigt annorlunda..

Verkligheten känns aggressiv, pressande och för skarp.
Känner mig instängd som om jag vore i en bur fastän jag har en öppen yta framför mig.
Detta medför känslor som förvirring, rädsla och extrem oro.
Det enda som hjälper på dessa känslorna det är bensodiazepiner som Xanor.

Vad är det som händer? Håller jag på att få en psykos?
Någon som känner igen sig i detta?
Gärna så seriösa svar som möjligt för detta är något som oroar mig.
Citera
2014-01-26, 21:25
Medlem
auktors avatar
kön har en avgörande faktor, nå vilket kön har Ts ?

mvh / auktor
Citera
2014-01-26, 21:43
Medlem
Akratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auktor
kön har en avgörande faktor, nå vilket kön har Ts ?

mvh / auktor

Jag är en kille på 20 år, mina första symptom yttrade sig när jag var 15 år.
Har använt en hel del droger under den tiden men det har aldrig varit några problem,
det är nu när jag lagt ner allt sånt (röker cannabis ibland men börjar må dåligt av det med).
Citera
2014-01-27, 02:55
Medlem
Unbalanceds avatar
Kan känna igen mig i det du beskriver, lider väll utav narkomani och ångestproblematik och tidigare depression fast den har i det stora hela varit borta i ett par år nu.
Käkar lite olika mediciner, men dom grövre är väll en bensodiazepin och metadon.

För mig går det där i perioder, ibland ligger ångesten på extra hårt och då kan de symtom du beskrev uppenbara sig och det kan tex vara besvärligt att röra sig utomhus.
Håller mig mestadels isolerad under dom perioderna. Tack och lov är dom inte speciellt långvariga (en vecka i genomsnitt, ibland kortare)

Vad som hjälper är att öka benzo intaget rejält men tycker inte det är någon bra lösning öht. för då kommer inte ens "normala" dagsdos fungera lika bra när episoden är över utan man får leva med lite värre ångest tills nivåerna jämnat ut sig.

För mig kommer perioderna lite då och då, 1-2ggr per kvartal kanske ibland oftare.
Kan inte direkt härleda det till någon trigger, än så länge ivartfall.
Citera
2014-01-27, 16:10
Medlem
Akratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
Kan känna igen mig i det du beskriver, lider väll utav narkomani och ångestproblematik och tidigare depression fast den har i det stora hela varit borta i ett par år nu.
Käkar lite olika mediciner, men dom grövre är väll en bensodiazepin och metadon.

För mig går det där i perioder, ibland ligger ångesten på extra hårt och då kan de symtom du beskrev uppenbara sig och det kan tex vara besvärligt att röra sig utomhus.
Håller mig mestadels isolerad under dom perioderna. Tack och lov är dom inte speciellt långvariga (en vecka i genomsnitt, ibland kortare)

Vad som hjälper är att öka benzo intaget rejält men tycker inte det är någon bra lösning öht. för då kommer inte ens "normala" dagsdos fungera lika bra när episoden är över utan man får leva med lite värre ångest tills nivåerna jämnat ut sig.

För mig kommer perioderna lite då och då, 1-2ggr per kvartal kanske ibland oftare.
Kan inte direkt härleda det till någon trigger, än så länge ivartfall.

Jag har haft det såhär i konstant 3 månader ungefär
Citera
2014-01-27, 22:21
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrates
...

Vad är det som händer? Håller jag på att få en psykos?
Någon som känner igen sig i detta?
Gärna så seriösa svar som möjligt för detta är något som oroar mig.

Väldigt svårt att säga, du borde kontakta din läkare och försöka få en tid.

Hur mycket benzo tar du? En potientell förklaring (eller kanske en del i det hela) är att du fått toleransabstinens av benzo och därav fått stegring av massa andra symptom och eftersom du just säger att endast benzo hjälper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in