2014-01-26, 20:24
Medlem
Om man tänker sig öppna en krog, vad är average startkapitalet då man kan spara/låna ihop? 1 miljon, 2 miljoner?

Om man t.ex tänker liksom, gå all-in, inte lägga en halvmiljon och tro på att man går i konkurs efter första året eller att det kommer och gå åt helvete. Utan, om man vill skaffa sig ett bra ställe inne i stan ( vet ju att det varierar från Stockholm till Kiruna med priserna ofc ) men tänkte kanske en stad med 100-200k invånare om det gör det lättare för er. Sen att stället är fint, att man direkt känner att det är en krog när man går in. Det är fint inne som sagt med fin inredning, soffor, barbord, personal, och ja, allt som krävs till en riktig krog!

Jaja, frågan var, hur mycket skulle det kosta i investering från första början om man går all-in?
Hur många miljoner?
Citera
2014-01-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Om man tänker sig öppna en krog, vad är average startkapitalet då man kan spara/låna ihop? 1 miljon, 2 miljoner?

Om man t.ex tänker liksom, gå all-in, inte lägga en halvmiljon och tro på att man går i konkurs efter första året eller att det kommer och gå åt helvete. Utan, om man vill skaffa sig ett bra ställe inne i stan ( vet ju att det varierar från Stockholm till Kiruna med priserna ofc ) men tänkte kanske en stad med 100-200k invånare om det gör det lättare för er. Sen att stället är fint, att man direkt känner att det är en krog när man går in. Det är fint inne som sagt med fin inredning, soffor, barbord, personal, och ja, allt som krävs till en riktig krog!

Jaja, frågan var, hur mycket skulle det kosta i investering från första början om man går all-in?
Hur många miljoner?

Oj, så många parametrar som spelar roll så klart, kan kosta 0,5 MSEK eller 10 MSEK...
Finns inget konkret att gå på, mer än att du vill ha ett "A-Läge" på stället... Ja vad kostar det?
2000 - 3000 kr/kvm/år kanske? Vad ingår i den hyran...? Ja som du förstår så är det inget som någon kan bedöma...

Hur långt är snöret liksom?...
Citera
2014-01-27, 00:16
Medlem
Fredrikos avatar
Om du vill ha mycket lyx för pengarna ska du ju i alla fall överväga att hyra istället för att köpa lokal... Mer pengar till inredning. Dock inte så värt långsiktigt eftersom den som tjänar på renovationen är ägaren. Däremot kan man ju komma med en deal gällande hyresavgiften, inget jag vill uppmana till då jag inte vet ifall det är helt OK eller ej.
Hur stort? En vettig krog lär vilja ligga på minst 200kvm vilket kanske kostar en halv mille att renovera om du gör det snyggt men snålt (endast invändigt pratar vi nu), eller en mille om du gör det väldigt och väljer fin inredning om håller osv.
Däremot bättre långsiktigt men mer riskabelt i mina ögon är att köpa en krog/restaurang (majoriteten av alla nystartade krogar/restauranger konkar ju första året) för en billig peng. Då kanske du till och med slipper renovera. Nackdelen är dock att det finns en anledning till konkurs och en krog kräver mycket rykte så att öppna en ny krog där en gammal krog har konkat kan ju påverkar ju tyvärr ditt nya rykte á la "nej här har vi en som försöker igen"...
Tips är ju att inte öppna en ny indisk restaurang där en annan indisk restaurang har konkat. Nu ska ju inte du öppna restaurangen men samma gäller ju för krogar:P

Sry för hackigt skrivet, sent på kvällen och mina ögon känns som zahara

Edit: Tog ju som sagt inte med underhållskostnader, personal osv men skulle jag öppna krog skulle jag prissätta utifrån vad underhåll och allt skulle kosta och själva grundinvesteringen får du tänka mer långsiktigt, lokalen lär trots allt hålla sitt värde relativt bra så att täcka den kostnaden lär vara sista hand.
Senast redigerad av Fredriko 2014-01-27 kl. 00:20.
Citera
2014-01-27, 16:20
Medlem
Menade inte med att köpa, utan hyra en lokal istället. Jo, det var det jag undrade, kundmålet är ju typ för alla. Vissa dagar för studenter, vissa dagar lite äldre, vissa dagar 20+. Så det är inte så att jag ska ha kristallkronor och bord för att jag vill ha rika kunder
Jag har kollat runt folket, inte på Flashback utan på andra ställen och städer. Problemet med de flesta krogarna är hur det ser ut, man vill att det ska se fint ut med fina möbler t.ex, fin personal osv osv.
Men, tack för svaret iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in