Citat:
Ursprungligen postat av
WACC
Tänkte bara höra mig för om det är någon på Flashback som är eller har varit kund hos Brummer och haft en ISK/kapitalförsäkring?
Hur är er uppfattning om de som förvaltare? Hur ser avgifterna ut för att vara kund/köpa/sälja fonder? Är det enkelt att sätta in/ta ut pengar ur fonder och ur själva depån?
/WACC
Har haft kapitalförsäkring, tror den kostade 0,65% för lägsta beloppet? Minns inte nivåerna, eventuellt är lägsta upp till 500 000 och mellan upp till en miljon och det billigare över det? Är nog lätt att kolla. Man kan bara ha deras svenska fonder i KF, vet inte hur det är i ISK. I KF kan man köpa för mindre belopp men i ISK måste man köpa för vanliga minimibeloppen. I ISK mäts väl möjligen utvecklingen för high-watermark individuellt medan den inte gör det i KF såvitt jag vet.
Avgifterna för deras egna fonder kan du ju lätt läsa dig till, är väl ofta 1% + 20% av överavkastningen mot en statsobligation. I båda fallen har de rabatt på avgifterna på indexfonder från SSgA men i KF kostar ju försäkringen en slant.
Jag skrev faktiskt en tråd om det:
(FB) Billiga indexfonder
De har kundsupport dagtid, köpa och sälja kostar väl inget (såvitt jag vet) men det är ju förvaltningsavgifter. Du kan köpa både genom engångsinbetalning och giro tror jag, det är väl inget konstigt med det, betalar till ett girokonto med eget OCR/meddelande om jag minns rätt. För att bli kund har de inte stöd för bankid ännu men det skall visst komma i år, man får skicka in en ansökan + vidimerad kopia på legitimation.
Att ta ut pengarna tycker jag inte var något problem alls, man kan inte göra det via sidan (iaf inte på KF) utan får fylla i och skicka in en blankett även där.
På sidan för KF kunde man byta procentuellt innehav i sin KF och reglera köpfördelningen vid nya insättningar.