Annie Lööf omnämns med sitt efternamn, åtminstone på löpsedlarna.
Hur gick det på svenskalektionerna egentligen?
Coldplay-Keane gav ett exempel för att läsaren ska förstå innebörden i texten. Hen skrev INTE att Annie Lööf brukar kallas för Annie i media.
Jag kallas ofta för mitt efternamn, väldigt ofta t.o.m men i mitt fall beror det nog på att jag har ett rätt vanligt förnamn och ett ovanligt efternamn. Alla vet liksom vem man menar då.
Jag spelade innebandy när jag var yngre och i laget var vi ganska många som kallades för efternamnet, men mest de som hade lite annorlunda efternamn än -son namnen och de som hette typ Jenny eller liknande. Blev jobbigt att ha tre Jenny att ropa på.
Jag är då kvinna ska jag väl säga och de i mitt lag var förstås också tjejer. Min syrra kallades också för efternamnet så hos hennes vänner var jag lill-efternamn.
Men ja, generellt kanske det är vanligare att killar kallas för sina efternamn. Å andra sidan tycker jag nog killar ganska ofta döps om till konstiga smeknamn i större utsträckning också. Några tjejer känner jag som helt kallas något konstigt smeknamn, men vet många fler killar som enbart kallas vid sitt smeknamn. En hel del vet jag egentligen inte ens vad de heter på riktigt. Jag pratar då inte om öknamn bakom ryggen på folk, utan sånt man kallar dom när man pratar med dom också.
Så kanske är det mer okej att kalla killar för andra saker rent generellt?
Har för övrigt märkt att när folk snackar skit om mig och det kommer fram så använder de oftast mitt efternamn, dock så uttalar de namnet helt fel. Ett bevis på att de flesta som snackar skit inte känner mig x)