Citat:
Ursprungligen postat av
Varangian
Att subjektiv mening existerar är uppenbart.
Du ska vara glad för att du har den uppfattningen.
Men, ok. Objektiv mening då. Som killen i filmen säger så förutsätter mening trancendentalitet. Alltså, om en objektiv mening med världen ska kunna finnas så måste det vara möjligt att se världen utifrån på något sätt. Någon entitet måste uppfatta händelserna i världen så att vissa händelser är bättre än andra ur något "kosmiskt" eller utomvärldsligt perspektiv. Det är det enda som kan ge tillvaron en objektiv meningsfullhet.
Men även den subjektiva meningsfullheten förutsätter trancendentalitet. Jag tycker killens analogi med skratt var fantastisk. Meningsfullheten, liksom skrattet handlar om något annat. Meningsfullhet griper tag i olika mentala konstruktioner för att ge en riktning åt ens eget liv i tillvaron. Meningsfullheten är bara namnet på det lyckade tillgreppet av mentala konstruktioner i subjektiv mening.
Intressant nog så påminner det resonemanget mycket om Freges sanningsteori, eller om det var någon annans. Sanning finns inte inom logiken utan finns bara ur ett metalogiskt perspektiv. Alltså, sanningsbegreppet delar samma trancendentala aspekt som meningsbegreppet.
Men, ifall man inte är ute efter en objektiv, utomvärldslig mening med tillvaron så är man hänvisad till den inomvärldsliga subjektiva. Men även där är meningsfullheten av trancendental natur eftersom det ligger i själva begreppet meningsfullhet att vara något annat än det vi kan ringa in.
För min del separerar jag inte subjektiv och objektiv meningsfullhet. Alltså, jag gör ett antagande om att det existerar en meningsfullhet på ett metafysiskt plan som är okänt för mig, det är vad jag menar med objektiv meningsfullhet. För mig har det gett mitt liv mening att försöka lägga mig i linje med denna metafysiska meningsfullhet och låta det jag vet om den eka i min subjektiva meningsfullhet.