2014-01-25, 18:13
Medlem
För att summera det hela kort:
Jag *hade* en nära vän(tjejkompis, jag är också tjej). Efter att har känt mig utnyttjad av henne sen några år tillbaka har vi på något sätt bara slutat kontakta varandra. Men jag tänker mycket på saken och är ledsen över att vi inte längre är vänner.

Med detaljer... förlåt att det är långt.

Tack för att du har orkat läsa!
Några tips eller bara åsiktet skulle kanske hjälpa. Så jag får lite input från en annan perspektiv.
Senast redigerad av Tiichu 2014-01-25 kl. 18:20.
Citera
2014-01-25, 18:26
Medlem
NoTruces avatar
Du skriver att hon är en nära vän. Det tolkar jag som att hon måste ha egenskaper som väger upp (eller i alla fall har vägt upp) de negativa karaktärsdrag hon uppvisar. Vidare uttrycker du en oro över att du själv skulle ha gjort något fel, vilket ju betyder att er vänskap faktiskt betytt något för dig. Tyvärr är det nog så att lite rakare kommunikation på ett tidigare stadium nog hade gjort susen. Det är svårt när man inte är en "bestämd" person, men ibland måste man faktiskt sätta ner foten och ta diskussionen. Säga: "Jag tycker om dig jättemycket, men det här tycker jag inte om. Anledningen till att jag säger det är för att jag respekterar vår vänskap, och att den annars inte skulle vara mycket värd."

Att du upplever det som att du ibland får spela andrafiolen kan jag känna igen mig i. Skillnaden är att jag till slut tog tag i det. Jag menar absolut inte att jag är "modigare" än du, men jag tror stenhårt på att det är så du måste göra.

Till att börja med kanske du skulle skriva ner dina tankar om henne i ett personligt brev? Där kan du också vara lite mer ingående vad gäller särskilda detaljer (som jag förstår att du kanske inte vill ta upp här). Sedan låter du brevet ligga en vecka eller så, varpå du läser igenom det igen och ser om du vill lägga till något. Det här är ju uppenbart något som utspelat sig under en lång period, så då är det viktigt att inte låta saker som rör en enskild händelse få fokus så att man häver ur sig något i affekt. Det är aldrig bra.

Hur som, jag hoppas det löser sig för dig. Hur det än går tror jag du kommer att må bättre när hon fått höra vad du har att säga. Jag tror till och med hon kommer att respektera dig för det.
Citera
2014-01-25, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Du skriver att hon är en nära vän. Det tolkar jag som att hon måste ha egenskaper som väger upp (eller i alla fall har vägt upp) de negativa karaktärsdrag hon uppvisar. Vidare uttrycker du en oro över att du själv skulle ha gjort något fel, vilket ju betyder att er vänskap faktiskt betytt något för dig. Tyvärr är det nog så att lite rakare kommunikation på ett tidigare stadium nog hade gjort susen. Det är svårt när man inte är en "bestämd" person, men ibland måste man faktiskt sätta ner foten och ta diskussionen. Säga: "Jag tycker om dig jättemycket, men det här tycker jag inte om. Anledningen till att jag säger det är för att jag respekterar vår vänskap, och att den annars inte skulle vara mycket värd."

Att du upplever det som att du ibland får spela andrafiolen kan jag känna igen mig i. Skillnaden är att jag till slut tog tag i det. Jag menar absolut inte att jag är "modigare" än du, men jag tror stenhårt på att det är så du måste göra.

Till att börja med kanske du skulle skriva ner dina tankar om henne i ett personligt brev? Där kan du också vara lite mer ingående vad gäller särskilda detaljer (som jag förstår att du kanske inte vill ta upp här). Sedan låter du brevet ligga en vecka eller så, varpå du läser igenom det igen och ser om du vill lägga till något. Det här är ju uppenbart något som utspelat sig under en lång period, så då är det viktigt att inte låta saker som rör en enskild händelse få fokus så att man häver ur sig något i affekt. Det är aldrig bra.

Hur som, jag hoppas det löser sig för dig. Hur det än går tror jag du kommer att må bättre när hon fått höra vad du har att säga. Jag tror till och med hon kommer att respektera dig för det.

Tack för ditt svar.
Jag ska definitivt fundera över om jag ska skriva ett brev till henne, och berätta. Det har varit mycket som inte blev sagt. Och om jag skulle ta upp det, så skulle jag känna mig att jag åtminstånde gjort min del, och 'åtgärdat' saken eftersom jag tar det på allvar och bryr mig.

Men det där du sa först:
"att hon måste ha egenskaper som väger upp (eller i alla fall har vägt upp) de negativa karaktärsdrag"

När jag tänker efter...
Jag är ganska 'höga krav' när det gäller att umgås med folk. Jag tvekar inte att avsluta vänskap om jag får reda på att det är en allmän taskig person. (Skadar andra medvetet, tex snor pojkvän från en annan - även om det inte är emot mig)
Jag skulle nog inte ha valt att vara kompis med henne, om jag hade lärt känna henne vid denna ålder. Saken är den att det är en barndomsvän och vi har känts länge. Hon har ju varit där för mig, ialf förut när vi var små. Men vi upptäcker och utveckalar nya sidor, bra och dåliga. I hennes fall, -normalt- sätt, skulle jag aldrig acceptera sättet hon är på. Då jag alltid är noga med hur mina actions kan påverka andras känslor (så jag förväntat att andra också är så). Om det hade varit en som jag bara känt i något år skulle jag nog inte ha brytt mig lika mycket.
Citera
2014-01-25, 20:14
Medlem
Människor ändras, så enkelt är det.
Jag tycker att det låter som om hon har utnyttjat dig för att få kontakt med nya människor, har själv en vän som försökte sig på det med mig..
Jag tror att du behöver prata ut med henne helt enkelt, säg vad du känner och tycker, så får du se vad som händer.
Citera
2014-01-25, 22:22
Medlem
problemet med er introverter och överanalytiker är att ni tror att allting handlar om er. lägg din energi på annat och bry dig inte så mycket om vad dina "vänner" gör när inte du är med. om du vill göra något med någon, ring dom och tala om det.
Citera
2014-01-25, 23:21
Medlem
Joangels avatar
Jag tycker att du ska vara glad att hon hör av sig överhuvudtaget och att hon svarar dig om du hör av dig. Jag hade en vän som en dag bara bestämde sig för att sluta prata med mig och ignorera mig totalt även om vi sågs varenda dag i skolan. Det är svårt med barndomsvänner. Ibland kanske man måste ge dem lite andrum för att sedan ses igen. Och man måste acceptera att man inte alltid har förhandsrätt på att umgås med sin vän som troligtvis också har andra vänner.

Om du gillar henne och verkligen vill umgås, ansträng dig då för att umgås oftare. Om du känner dig sviken, ta paus eller lägg vänskapen helt åt sidan så slipper du plågas om att hon inte hör av sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in