Citat:
Ursprungligen postat av
FlamingoJens
Vilken tapet du än tapetserar på den där väggen kommer visa ojämnheterna på väggen.
Inom måleriet så hade man målat en primer på väggen efter du rivit all lös tapet. Primern gör som ett stopplager dvs inget kan tränga igenom färglagret. Sen brespackla allt och slipa sen tapetsera.
Primer kostar 1900kr a 10liter. Därför bör du riva allt och bara bredspackla hela väggen, ta bort bubblorna direkt och spackla över.
När allt är torrt så slipar du och taperserar.
Alla strukturtapeter har ett spaltbart lager, dvs att du kan dra bort strukturen från tapeten och kvar blir då ett tuntpapper som du säger. Detta tunna papper är det som kan blåsa upp, men komihåg:
De flesta bubblor drar alltid in sig, bara de inte är upp mot 0.5/1 m2 stora!
För att uppnå bästa billigaste resultat bör du dra bort allt spaltbar struktur, sedan spackla ojämnheter. Du kan oxå dra på ett lager med vatten, eller förlimmar du väggen en bit och se om det kommer bubblor!
Hoppas det hjälpte
Mycket tacksam för att ni tog er tid med er insatta yrkeskunskap och intressant läsning med variationer av möjligheter, som att ex gå, grundligt tillväga för bästa mest hållbara resultat etc. Det känns dock inte som jag skulle lägga ut med storbelopp för en primer och helspackla hela väggen (rummet 40 kvm) slipa, sen tapet (fel ordning dock). Är gärna ute efter "genvägar" med gott resultat. När jag drar handen över väggen som ligger bakom den upprivna tapetet. (På bilderna visar de sig som veritkala bruna, vita ränder) känns det knottrigt och stickande på sina ställen. Det är ju glasfiber väven som har målats en gång i tiden som sen tapetserades över med strucktur tapeten. Vilket ni säker redan vet, men nämnde det.
1. Efter att ha ångat ner tapeten , vad tror ni om att endast slipa ner väven så ojämnheter blir helt slätt, sen spackla här och där det är andra ojämnheter?
2. Är det nödvändigt med primern? eller kan jag använda annan billigare vit grundfärg för att försluta väggen, eller är det samma sak?
3. Kan jag inte bara använda primern där jag spacklat och slipat där eller ska hela väggen grundmålas innan tapetseringen?
4. Vad menar ni med allt spaltbar struktur? (tapeten eller?)
5. Ni skrev: Du kan oxå dra på ett lager med vatten, eller förlimmar du väggen en bit och se om det kommer bubblor!
Förklara gärna närmare. Dra ett lager med vatten, förstår jag inte riktigt? Ska jag dra tapetlim ,-klister över väggen och se om det bubblar sig efter en tid för att se om väggen är försluten?
Tack för hjälpen, uppskattas högt!