2014-01-25, 16:36
Medlem
KTKs avatar
Tja!

Har tapetserat tof lite olika tapeter på gips, andra underlag men inte speciellt mycket på betongväggar som är spacklade innan. Ok, befintliga tapeter är struktur tapeter så mönstret sticker ut ca 0.5 mm från tapeterna (lite tjockare) som ska rivas ner. På strukturtapeterna ser man absolut inga ojämnheter i väggen. Men när jag river av en bit är i själva tapetet så "pappen" blir synlig. Dvs jag river inte hela tapeten utan strukturen kan man säga så underpappen syns. Och då ser man bucklor, gropar, ojämnheter osv.

1-Vilken sorts tapeter bör jag undvika som släta (tjockek, typ osv.) och kommer vissa andra tapeter genomskina och blotta ojämnheterna och isf vilka?
2-Måste man slipa, sandpappra ner och spackla isf med vissa tapeter eller lägga väv innan?
3- Ska man prova en våd och se hur det ser ut utan att behöva jämna till?

Mycket tacksam och önskvärt med helst proffiisonell hjälp !
Citera
2014-01-25, 18:04
Medlem
Uhm. Det bästa vore om du lade upp en bild. Vill du vara säker på att tapeten in bubblar sig(det gör den förmodligen) så testa att måla ett lager färg på den innan du tapetserar. Börjar det inte bubbla sig under färgen så är det bara att köra på med andra tapeter ovanpå ifall ytan är slät. Är ytan inte slät så får du helt enkelt se till att börja spackla.

Det som förmodligen kommer att ge dig bäst resultat och sannolikt minst jobb är att skaffa en såndär apparat som kostar några hundralappar(typ bauhaus/hornbach/kanske också biltema. som fuktar ner tapeterna så att du lättare kan dra bort dem.
Citera
2014-01-26, 14:45
Medlem
KTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Uhm. Det bästa vore om du lade upp en bild. Vill du vara säker på att tapeten in bubblar sig(det gör den förmodligen) så testa att måla ett lager färg på den innan du tapetserar. Börjar det inte bubbla sig under färgen så är det bara att köra på med andra tapeter ovanpå ifall ytan är slät. Är ytan inte slät så får du helt enkelt se till att börja spackla.

Det som förmodligen kommer att ge dig bäst resultat och sannolikt minst jobb är att skaffa en såndär apparat som kostar några hundralappar(typ bauhaus/hornbach/kanske också biltema. som fuktar ner tapeterna så att du lättare kan dra bort dem.

[IMG]http://i42.tinypic.com/142hnuw.jpg[/IMG]
Citera
2014-01-26, 18:47
Medlem
KTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros

Visst tapetseringen är inte hemmavid och hade bara en enklare arbetstelefon med lite sämre kameraoptik men hoppas bilderna duger

http://www.ladda-upp.se/bilder/eyocrfuoypqgm/

http://www.ladda-upp.se/bilder/suhepvcsyduflp/

http://www.ladda-upp.se/bilder/giufeqosjvuhdm/

http://www.ladda-upp.se/bilder/ktzgwuaieypxvs/

http://www.ladda-upp.se/bilder/klelhfuvqrfqh/

http://www.ladda-upp.se/bilder/hpphhmokijohtd/

http://www.ladda-upp.se/bilder/byiqvrtkxsyiv/
Citera
2014-01-26, 21:01
Medlem
FlamingoJenss avatar
Vilken tapet du än tapetserar på den där väggen kommer visa ojämnheterna på väggen.

Inom måleriet så hade man målat en primer på väggen efter du rivit all lös tapet. Primern gör som ett stopplager dvs inget kan tränga igenom färglagret. Sen brespackla allt och slipa sen tapetsera.

Primer kostar 1900kr a 10liter. Därför bör du riva allt och bara bredspackla hela väggen, ta bort bubblorna direkt och spackla över.
När allt är torrt så slipar du och taperserar.

Alla strukturtapeter har ett spaltbart lager, dvs att du kan dra bort strukturen från tapeten och kvar blir då ett tuntpapper som du säger. Detta tunna papper är det som kan blåsa upp, men komihåg:
De flesta bubblor drar alltid in sig, bara de inte är upp mot 0.5/1 m2 stora!

För att uppnå bästa billigaste resultat bör du dra bort allt spaltbar struktur, sedan spackla ojämnheter. Du kan oxå dra på ett lager med vatten, eller förlimmar du väggen en bit och se om det kommer bubblor!

Hoppas det hjälpte
Citera
2014-01-27, 12:19
Medlem
KTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingoJens
Vilken tapet du än tapetserar på den där väggen kommer visa ojämnheterna på väggen.

Inom måleriet så hade man målat en primer på väggen efter du rivit all lös tapet. Primern gör som ett stopplager dvs inget kan tränga igenom färglagret. Sen brespackla allt och slipa sen tapetsera.

Primer kostar 1900kr a 10liter. Därför bör du riva allt och bara bredspackla hela väggen, ta bort bubblorna direkt och spackla över.
När allt är torrt så slipar du och taperserar.

Alla strukturtapeter har ett spaltbart lager, dvs att du kan dra bort strukturen från tapeten och kvar blir då ett tuntpapper som du säger. Detta tunna papper är det som kan blåsa upp, men komihåg:
De flesta bubblor drar alltid in sig, bara de inte är upp mot 0.5/1 m2 stora!

För att uppnå bästa billigaste resultat bör du dra bort allt spaltbar struktur, sedan spackla ojämnheter. Du kan oxå dra på ett lager med vatten, eller förlimmar du väggen en bit och se om det kommer bubblor!

Hoppas det hjälpte

Mycket tacksam för att ni tog er tid med er insatta yrkeskunskap och intressant läsning med variationer av möjligheter, som att ex gå, grundligt tillväga för bästa mest hållbara resultat etc. Det känns dock inte som jag skulle lägga ut med storbelopp för en primer och helspackla hela väggen (rummet 40 kvm) slipa, sen tapet (fel ordning dock). Är gärna ute efter "genvägar" med gott resultat. När jag drar handen över väggen som ligger bakom den upprivna tapetet. (På bilderna visar de sig som veritkala bruna, vita ränder) känns det knottrigt och stickande på sina ställen. Det är ju glasfiber väven som har målats en gång i tiden som sen tapetserades över med strucktur tapeten. Vilket ni säker redan vet, men nämnde det.

1. Efter att ha ångat ner tapeten , vad tror ni om att endast slipa ner väven så ojämnheter blir helt slätt, sen spackla här och där det är andra ojämnheter?

2. Är det nödvändigt med primern? eller kan jag använda annan billigare vit grundfärg för att försluta väggen, eller är det samma sak?

3. Kan jag inte bara använda primern där jag spacklat och slipat där eller ska hela väggen grundmålas innan tapetseringen?

4. Vad menar ni med allt spaltbar struktur? (tapeten eller?)

5. Ni skrev: Du kan oxå dra på ett lager med vatten, eller förlimmar du väggen en bit och se om det kommer bubblor!

Förklara gärna närmare. Dra ett lager med vatten, förstår jag inte riktigt? Ska jag dra tapetlim ,-klister över väggen och se om det bubblar sig efter en tid för att se om väggen är försluten?

Tack för hjälpen, uppskattas högt!
Citera
2014-01-27, 18:12
Medlem
FlamingoJenss avatar
Ångar du ner tapeten kommer du få en ordentligt oslät yta.

Gå runt i rummet, knacka lite här o där, speciellt i hörn, takvinklar.

Hör du att det är ihåligt eller löst så tar du en kniv och ta bort.

Vill du mot förmodan ta bort tapeten med ångmaskin, komigen, en 10liters spackel kostar 400kr nånting. Jag hade brespacklat det där tjockt på ett varv, sedan slipa och tapetsera.

Så det du ska göra är att skita i ångmaskinen, spalta bort all struktur, ta bort allt som är löst, ta en slipkloss och slipa över väggen så att all lösa små pappersbitar far bort och så att väggen blir någorlunda slät(så du inte får massa småskit i spacklet, blir massa sträck i spacklet när du ska släta ut)
Brespackla allt. Kommer gå åt en ca 2-4 spackelhinkar, fortfarande inga pengar.
Sen när det är torrt slipar du skiten, är det fortfarande ojämnheter så gå över och spckla dessa.
Sen målar du alla snickerier och taket

Ett exempel på hur en spaltbar struktur tapet är, du kan dra bort översta skiktet så att säga. Förstår du?

https://www.google.se/search?q=spaltbar+strukturtapet&espv=210&es_sm=93& source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=e5LmUpvcN4PJ4ATEp4DwD w&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1920&bih=979#facrc=_&imgdii= _&imgrc=s8uR6oRa0wN0eM%253A%3BW36fY2ub4R5PmM%3Bhtt p%253A%252F%252Fwww.ifi.no%252Ftapetfjerning3-jpg%25 253Fpid%25253DNative-ContentFile-File%252526r_n_d%25253D1509112_%252526adjust%25253 D1%252526y%25253D 420%252526from%25253D0%252526q%25253D80%3Bhttp%253 A%252F%252Fwww.ifi.no%252Fhvordan-fjerne-gammelt-t apet%3B508%3B420
Citera
2014-01-28, 14:16
Medlem
KTKs avatar
Citat:
Ångar du ner tapeten kommer du få en ordentligt oslät yta.

Gå runt i rummet, knacka lite här o där, speciellt i hörn, takvinklar.

Hör du att det är ihåligt eller löst så tar du en kniv och ta bort.

Vill du mot förmodan ta bort tapeten med ångmaskin, komigen, en 10liters spackel kostar 400kr nånting. Jag hade brespacklat det där tjockt på ett varv, sedan slipa och tapetsera.

Så det du ska göra är att skita i ångmaskinen, spalta bort all struktur, ta bort allt som är löst, ta en slipkloss och slipa över väggen så att all lösa små pappersbitar far bort och så att väggen blir någorlunda slät(så du inte får massa småskit i spacklet, blir massa sträck i spacklet när du ska släta ut)
Brespackla allt. Kommer gå åt en ca 2-4 spackelhinkar, fortfarande inga pengar.
Sen när det är torrt slipar du skiten, är det fortfarande ojämnheter så gå över och spckla dessa.
Sen målar du alla snickerier och taket

Ett exempel på hur en spaltbar struktur tapet är, du kan dra bort översta skiktet så att säga. Förstår du?

https://www.google.se/search?q=spaltbar+strukturtapet&espv=210&es_sm=93& source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=e5LmUpvcN4PJ4ATEp4DwD w&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1920&bih=979#facrc=_&imgdii= _&imgrc=s8uR6oRa0wN0eM%253A%3BW36fY2ub4R5PmM%3Bhtt p%253A%252F%252Fwww.ifi.no%252Ftapetfjerning3-jpg%25 253Fpid%25253DNative-ContentFile-File%252526r_n_d%25253D1509112_%252526adjust%25253 D1%252526y%25253D 420%252526from%25253D0%252526q%25253D80%3Bhttp%253 A%252F%252Fwww.ifi.no%252Fhvordan-fjerne-gammelt-t apet%3B508%3B420

Ok, avser faktiskt att använda en tapetångare för att få bort all tapet sen slipa lätt väven och sen bredspackla tunt alla väggar. Vill ju få bort alla tapeter såklart, inte slipa ner tapeterna pappen som sitter fast , blir kvar. Ångar ju bara så att tapeten släpper pö om pö, inte underlaget ångas. Tack för hjälpen och förslagen men det låter lite omständigt för min del att riva tapet bara med en "spackel-2 ttapetrivare mm som sitter stenhårt utan att använda lösningsmedel, vatten eller annat för att få veck tapeten. Det blir en ångare.
Citera
2014-01-28, 16:36
Medlem
KTKs avatar
[quote=FlamingoJens|47238935]Ångar du ner tapeten kommer du få en ordentligt oslät yta.

Varför blir det så, menar du ?
Citera
2014-01-28, 19:10
Medlem
FlamingoJenss avatar
Du gör som du vill, men menar att det är inte är värt att ta lös tapetlagren om dom sitter bra, onödigt jobb bara

Tänkte bara att med en billig ångmaskin så kanske du bara får lös lite tapeter här och var, och inte får lös massa stora flak och allt lossnar och det blir en slät yta sedan som du kan bredspackla tunt på.

Kan inget mer säga utan att jag fått se och känna på väggen.
Citera
2014-01-29, 14:57
Medlem
KTKs avatar
Citat:
Du gör som du vill, men menar att det är inte är värt att ta lös tapetlagren om dom sitter bra, onödigt jobb bara

Tänkte bara att med en billig ångmaskin så kanske du bara får lös lite tapeter här och var, och inte får lös massa stora flak och allt lossnar och det blir en slät yta sedan som du kan bredspackla tunt på.

Kan inget mer säga utan att jag fått se och känna på väggen.

Ok, väggen med väven som syns iaf på bilderna är av putsad betong som känns enligt mig väldigt plan och inte gropig alls. utan småknottrig, ungefär som "småfinnar" typ upplever jag det när man drar handen jäms med. (väldigt svårt att beskriva som sagts faktiskt, men tack att ni tog, tar er tid !).
Citera
2014-01-29, 14:58
Medlem
KTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTK
Ok, väggen med väven som syns iaf på bilderna är av putsad betong som känns enligt mig väldigt plan och inte gropig alls. utan småknottrig, ungefär som "småfinnar" typ upplever jag det när man drar handen jäms med. (väldigt svårt att beskriva som sagts faktiskt, men tack att ni tog, tar er tid !).

Ska påbörja detta projekt väldigt snart iaf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in